arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۹۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۳ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۰

آیا برای پیشگیری از کرونا باید ۲ ماسک بزنیم؟

بسیاری از افراد از ابتدای شیوع کرونا تا کنون سعی دارند با روش‌های مختلف از کرونا پیشگیری کنند و یکی از این روش‌ها استفاده از ماسک است، مدتی پیش گفته می‌شد که برای پیشگیری از کرونا بهتر است از دو ماسک استفاده کرد، اما به نظر می‌رسد نظر پزشکان ژاپنی چیز دیگری است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بسیاری از افراد از ابتدای شیوع کرونا تا کنون سعی دارند با روش‌های مختلف از کرونا پیشگیری کنند و یکی از این روش‌ها استفاده از ماسک است، مدتی پیش گفته می‌شد که برای پیشگیری از کرونا بهتر است از دو ماسک استفاده کرد، اما به نظر می‌رسد نظر پزشکان ژاپنی چیز دیگری است.

 

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب، دکتر اینتیمو کوبایاشی استاد دانشگاه توکیو معتقد است نحوه ماسک زدن مهمتر از استفاده از دو ماسک است.

این روز‌ها بسیاری از مردم ژاپن برای جلوگیری از شیوع عفونت‌های ویروس کرونا، یک ماسک را بر روی ماسکی دیگر می‌پوشند. در واقع چندین هدف پشت ماسک زدن دوگانه نهفته است، از جمله جستجوی محافظت بیشتر در برابر عفونت، جلوگیری از مشکلات پوستی و شیک به نظر رسیدن.

اما آیا این تکنیک واقعا کارساز است؟ در پایان سال ۲۰۲۰، موارد ویروس کرونا در ژاپن افزایش یافت و با افزایش هوشیاری در برابر ابتلای دوباره، دیدن افرادی که در خیابان‌ها یا مترو دو ماسک استفاده میکنند، بسیار رایج شده است.

در ایالات متحده، جایی که سویه‌های جهش یافته ویروس کرونا از انگلیس و آفریقای جنوبی به شدت در حال گسترش است، توجه زیادی به گزارش‌هایی شده است که نشان می‌دهد بهتر است از دو ماسک استفاده شود.

اما استفاده همزمان از دو عدد ماسک، راحت نیست، برای مثال نفس کشیدن سخت‌تر است. به علاوه، قرار گرفتن بند‌ها دور گوش‌ها می‌تواند منجر به درد گرفتن گوش‌ها شود.

 

 پیشگیری از کرونا

دکتر کوبایاشی با توضیح تفاوت ماسک‌های پزشکی و پارچه‌ای می‌گوید که یکی از مهمترین موارد درباره ماسک‌ها این است که بتوانند به خوبی مانع از ورود آلودگی‌ها به مسیر تنفسی شوند و به عبارتی دقیق تر، توانایی به دام انداختن قطرات تنفسی را داشته باشند، اما اینگونه نیست که اگر دو ماسک بزنید، اثربخشی آن‌ها دو برابر می‌شود. مدارکی که از ادعا‌های کوبایاشی پشتیبانی می‌کند، در تاریخ ۴ مارس توسط موسسه تحقیقات علوم ژاپنی Riken منتشر شد.

یک تیم تحقیقاتی درباره بیماری‌های عفونی با استفاده از ابر رایانه Fugaku تحلیل کردند که آیا یک ماسک به طور مناسب و محکم می‌تواند از گسترش قطرات به سطح رقابت دو لایه ماسک جلوگیری کند یا خیر. قطره‌های تنفسی از ناحیه اطراف بینی و کناره‌های ماسک و قسمت‌های پایین ماسک فرار می‌کنند؛ بنابراین بهترین روش برای استفاده از ماسک، انتخاب ماسکی است که کاملا روی صورت قفل می‌شوند و برای صورت، بزرگ نیستند.

اما مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) در ماه فوریه دستورالعمل‌های پیشگیری از بیماری‌های عفونی را اصلاح کرد و استفاده از دو ماسک را به عنوان اقدام توصیه شده علیه ویروس کرونا در نظر گرفت. این سازمان گفت: (دو ماسک  می‌تواند به طور قابل توجهی خطر آلودگی و انتقال ویروس به دیگران را کاهش دهد. نتایج آزمایشات نشان داد که در حالی که یک ماسک یکبار مصرف پزشکی یا پارچه فقط از ۴۲ تا ۴۴ ٪ از قطرات جلوگیری می‌کند، استفاده از دو ماسک می‌تواند ۹۲ ٪ قطرات را کنترل کند.)

در مورد نتایج اعلام شده از CDC، کوبایاشی گفت: اگرچه درست است که (دو ماسک) برخی از اثرات پیشگیری اضافی را نسبت به اثرات یک ماسک ارائه می‌دهد، اما نوع نگاه مردم به ماسک و انتخاب ماسک مناسب مهم است.

نظرات بینندگان