arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۱۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۹ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۰

رایج‌ترین اشتباهات درباره رژیم مدیترانه‌ای

سالهاست که رژیم مدیترانه‌ای را می‌توان در فهرست محبوب‌ترین رژیم‌های جهان طبقه بندی کرد. اما درباره این رژیم اشتباهات زیادی وجود دارد که بسیاری از افراد نادانسته، این اشتباهات را به عنوان بخشی از رژیم خود در نظر می‌گیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سالهاست که رژیم مدیترانه‌ای را می‌توان در فهرست محبوب‌ترین رژیم‌های جهان طبقه بندی کرد. اما درباره این رژیم اشتباهات زیادی وجود دارد که بسیاری از افراد نادانسته، این اشتباهات را به عنوان بخشی از رژیم خود در نظر می‌گیرند.

 

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب،   باور‌های غلط زیادی راجع به رژیم مدیترانه‌ای وجود دارد، برای مثال این رژیم در واقع یک رژیم غذایی محدود و کاملا کم چرب و ارزان نیست.

 رژیم مدیترانه‌ای

یک رژیم سنتی مدیترانه‌ای یک روش متعادل برای غذا خوردن با مقدار زیادی سبزیجات، مرکبات، غلات کامل، لوبیا، غذا‌های دریایی و کمی گوشت قرمز  است. این رژیم اخیرا برای چهارمین سال متوالی به عنوان بهترین رژیم غذایی در جهان انتخاب شده است و مزایای مربوط به سلامت قلب و سطح انرژی را شامل می‌شود.

رژیم مدیترانه ای، علی رغم نامش، در واقع رژیم نیست. رژیم مدیترانه‌ای در واقع یک سبک زندگی است. کلمه "رژیم غذایی" معمولاً با محدود کردن مقدار غذایی که شخص می‌خورد و اغلب به نوعی تأثیر بر وزن او دارد شناخته می‌شود.

رژیم‌های غذایی مانند کتو، پالئو، و اتکینز، اغلب برخی از گروه‌های غذایی را نیز محدود می‌کند. اما روش تغذیه‌ای مدیترانه‌ای، یک رژیم متعادل را تشکیل می‌دهد که از سبزیجات، حبوبات، غلات کامل، غذا‌های دریایی و مرغ تشکیل شده باشد. از این لحاظ، رژیم مدیترانه ای،   به سبک خوردن و نوع غذا‌های تشویقی اشاره دارد  نه یک برنامه کاهش وزن محدود کننده. این روش غذا با الهام از سنت‌های مدیترانه‌ای در  وعده‌های غذایی ساده و سالم و بشقاب‌های کوچک، افراد را ترغیب می‌کند که واقعاً از غذای خود لذت ببرند و آن را به آرامی بخورند.

 

همه کشور‌های مدیترانه‌ای این روش غذا را دنبال نمی‌کنند رژیم غذایی مدیترانه‌ای بیشتر به غذا‌های یونان، اسپانیا، مراکش و ایتالیای جنوبی متمرکز است. سواحل مدیترانه بسیاری از کشور‌ها را در بر می‌گیرد و همه آن‌ها از شیوه‌های مربوط به غذا پیروی نمی‌کنند. به عنوان مثال، ایتالیای شمالی از گوشت خوک و کره در مقایسه با ایتالیای جنوبی که روغن زیتون را در اولویت قرار می‌دهد، بسیار بیشتر در تهیه غذا استفاده می‌کند.

 

غذا

رژیم غذایی مدیترانه‌ای کم چرب نیست، اما بیشتر دستور العمل‌های مدیترانه‌ای، چربی‌های غیر اشباع و غیراشباع سالم تری را از روغن زیتون، آجیل‌ها و ماهی‌های چرب تامین می‌کنند. طبق اطلاعات کتابخانه بهداشت دانشگاه میشیگان، به طور متوسط ​​۳۰ تا ۴۰ درصد کالری مصرفی در رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند از چربی تامین شود و چربی‌های اشباع شده در بخش‌های کوچک  و همراه با مقدار زیادی سبزیجات و غلات سرو می‌شوند.

بله، این سبک غذا خوردن می‌تواند به شدت به روغن زیتون متکی باشد روغن زیتون عطر و طعم جذابی دارد و یک ماده سنتی در طبخ مدیترانه‌ای است. همه بخش این رژیم شامل ماکارونی، پیتزا و پنیر نیست. ماکارونی و پیتزا در برخی از دستور العمل‌های مدیترانه‌ای وجود دارد، به خصوص آن‌هایی که از جنوب ایتالیا تهیه شده اند، اما این غذا‌ها در اندازه‌های کوچک، با روغن زیتون و بسیاری از سبزیجات پوشیده شده اند. به عنوان مثال، یک غذای کناری ماکارونی مدیترانه‌ای تقریباً نصف فنجان ماکارونی و اغلب با سالاد و سبزیجات است.

 


رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند یک تکه سنگین از بودجه هفتگی غذای شما را حذف کند چرا که شامل آجیل، روغن زیتون و ماهی است؛ بنابراین برخلاف عقیده بسیاری از افراد، رژیم مدیترانه ای، یک رژیم کم خرج محسوب نمی‌شود.

البته روش‌های زیادی برای صرفه جویی در هزینه در حالی که این روش غذایی را دنبال می‌کنید وجود دارد. برای مثال می‌توانید غلات سبوس دار و حبوبات را به صورت عمده خریداری کنید و  از لوبیا و عدس به عنوان منبع اصلی پروتئین خود استفاده کنید.

نظرات بینندگان