arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۳۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۳ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۰

کرونا شدیدتر از همیشه! لزوم تست کرونا در منزل و محل کار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این روزها که کرونا شدیدتر از هر وقت و زمان دیگری شده است، لزوم استفاده از خدمات تست کرونا در منزل بیشتر از پیش اهمیت دارد. این روزها دیگر افراد مبتلا به کووید ۱۹ را فقط در قاب تلویزیون مشاهده نمی‌کنیم؛ یا خودمان به این ویروس مبتلا شده‌ایم و یا یکی از اطرافیان نزدیک‌مان میزبان این ویروس شده‌اند. به همین دلیل برای بسیاری از ما تست کرونا دادن لازم و واجب است تا هم از مبتلا بودن یا نبودن خود مطمئن شویم و هم اینکه اطمینان حاصل کنیم که ناقل نیستیم و نمی‌توانیم این ویروس را به کسی انتقال دهیم. با توجه به اینکه بعد از تعطیلات عید نوروز آمار ابتلا به این ویروس در تمام کشور به شدت بالا رفته است و تمام شهرهای کشور به حالت قرمز کامل در آمده است، لذا مهم است که تمام دستورات بهداشتی و ایمنی در مقابل کرونا ویروس را با دقت و جدیت بیشتری رعایت کنیم و به محض روبه رو شدن با کمترین و ساده‌ترین علائم کرونا، حتما به پزشک مراجعه کنیم و تست بدهیم.

کرونا شدیدتر از همیشه! لزوم تست کرونا در منزل و محل کار

تست کرونا به چه شکلی انجام می شود؟

تست کرونا به دو شکل انجام می‌شود؛ هر یک از این تست‌ها موضوع جداگانه‌ای در مورد وجود ویروس کووید ۱۹ در بدن فرد را گزارش می‌دهد. اگر هدف از تست کرونا این است که مبتلا بودن یا نبودن فرد مشخص شود، لازم است تست پی سی آر (PCR) انجام شود و چنانچه قرار است موضوع آنتی‌ژن در بدن فرد مورد بررسی قرار بگیرد، باید تست سرولوژی انجام شود. در ادامه هر یک از این تست‌ها را به صورت جداگانه برای شما شرح می‌دهیم.

  • تست پی سی آر

مطمئن‌ترین و اصلی‌ترین تستی که وجود ویروس فعال در بدن را مشخص می‌کند، تست پی سی آر است. این تست از طریق نمونه حلق یا بینی و گاها نمونه بزاق انجام می‌شود. از یک سوآپ پنبه‌ای برای گرفتن نمونه استفاده می‌شود و چیزی بین 24 تا 72 ساعت زمان لازم است تا نتیجه تست مشخص شود. البته گاهی جواب تست در کمتر از یک ساعت آماده می‌شود، اما همواره لازم است که دسته‌ای کامل از آزمایش‌ها و بررسی‌های لازم‌ روی نمونه انجام شود تا نتیجه نهایی کاملا قابل استناد و اطمینان باشد.

در این روزهای کرونایی سیاه و قرمز، اگر علامتی از علائم کووید ۱۹ را در خود مشاهده کردید، زمان را از دست ندهید و منتظر معجزه بهبودی نباشید. گرچه استرس نداشتن و خونسرد بودن برای بهبودی و نجات از کرونا بسیار مهم است، اما به این معنا نیست که اقدامات لازم پزشکی، درمانی و آزمایشگاهی را انجام ندهید. بنابراین با مشاهده کمترین علامت از علائم کرونا ویروس به پزشک مراجعه کنید و آزمایش پی سی آر بدهید. همچنین برای انجام سفر با هواپیما نیز نیاز است تا افراد تست pcr دهند تا بدینوسیله، از حضور افراد کرونا مثبت در فرودگاه­ها و رویارویی این افراد با سایر افراد که ویروس به آن ها منقل نشده است، نیاز اصلی می­باشد. با توجه به اینکه وضعیت کرونایی کشور از همیشه بدتر و سخت تر است، پیشنهاد می‌کنیم برای آزمایش دادن به جهت انجام پرواز، به جای حضور در مراکز آزمایشگاهی پر رفت و آمد و پر خطر، از خدمات تست کرونا برای پرواز استفاده کنید. به این ترتیب از خانه خارج نمی‌شوید و بدون مواجه شدن با افرادی که احتمالا مبتلا هستند، می‌توانید تست بدهید و از وضعیت سلامتی خود مطلع شوید. حتی اگر به این ویروس هم مبتلا باشید، استفاده از خدمات تست کرونا در منزل بهتر و مطمئن‌تر از مراجعه به آزمایشگاه است.

بعد از تست پی سی آر تا زمان مشخص شدن نتیجه تست در قرنطینه کامل بمانید. با کسی در ارتباط نباشید و موقتا خود را مبتلا بدانید و تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید. اگر تست شما منفی بود، می‌توانید نفس راحتی بکشید، اما هرگز به این معنا نیست که از چنگال ویروس کووید 19 در امان هستید، زیرا هر لحظه ممکن است از هر جایی و به هر طریقی و از هر کسی به این ویروس مبتلا شوید.

  • تست سرولوژی کرونا

این شکل از تست کرونا نشان می‌دهد که قبلا به این ویروس مبتلا شده‌اید و در نتیجه‌ی ابتلا و بهبودی از این ویروس، بدن شما آنتی‌بادی لازم را ساخته و تولید کرده است. دو شکل از آنتی‌بادی بعد از ابتلا و بهبودی از کووید ۱۹ در بدن ساخته می‌شود. برای ساخته شدن این آنتی‌بادی‌ها زمان مشخصی لازم است. بدیهی است که اگر این تست را زودتر از موعد بدهید، نتیجه نهایی قابل استناد نیست. برای تست سرولوژی کرونا ویروس نیز می‌توانید از خدمات تست کرونا در خانه استفاده کنید. این تست به یک نمونه خونی برای انجام بررسی‌های آزمایشگاهی نیاز دارد.

کرونا شدیدتر از همیشه! لزوم تست کرونا در منزل و محل کار

مثبت بودن تست سرولوژی کرونا نشان می‌دهد که آنتی‌بادی در بدن وجود دارد. گرچه ممکن است این آنتی‌بادی منحصرا نتیجه ابتلا به کووید ۱۹ نباشد و در نتیجه ابتلا به ویروسی از خانواده ویروس کرونا در بدن ساخته شده باشد. هنوز مشخص نیست که وجود آنتی‌بادی در بدن تا چه اندازه می‌تواند از ابتلای مجدد مصونیت ایجاد کند. گاهی نیاز است که اشکال مختلفی از تست آنتی‌بادی انجام شود. این نیاز را پزشک تشخیص می‌دهد و با دستور پزشک تست مربوطه انجام می‌شود. 

فراموش نکنید که وجود آنتی‌بادی کرونا هرگز به این معنا نیست که مجددا به این ویروس مبتلا نمی‌شوید؛ لذا هنوز و همچنان باید دستورالعمل‌های بهداشتی در مقابله با کرونا ویروس را رعایت کنید.

این احتمال همواره وجود دارد که بدون اینکه هیچ علامتی از ابتلا به کووید ۱۹ را در خود مشاهده کرده باشید، آنتی‌بادی آن را در بدن خود داشته باشید. این حالت نشان می‌دهد که شما قبلا به عفونت بدون علامت مبتلا شده‌اید و اکنون بهبود پیدا کرده‌اید.  

در صورتی که جواب تست سرولوژی کرونا منفی باشد، به این معنا است که احتمالا تا به حال به کووید۱۹ مبتلا نشده‌اید یا اینکه ممکن است در حال حاضر مبتلا باشید، ولی در آزمایش نشان داده نشده باشد.

علت منفی بودن تست سرولوژی به این دلیل است که ۱ الی ۳ هفته طول می‌کشد تا بدن آنتی‌بادی تولید کند. پس باید به موقع آزمایش بدهید. البته باید یادآوری کنیم که مدت زمان لازم برای ساخت آنتی‌بادی، در افراد مختلف، متفاوت است. حتی ممکن است در بدن بعضی از افراد که به ویروس مبتلا می‌شوند، هرگز پادتن تولید نشود.

تست کرونا pcr، مهمترین و دقیق­ترین روش برای انجام آزمایش کرونا با دقت بالا می­باشد.

در هر صورت و در هر شرایطی رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهمترین و اصلی‌ترین کاری است که برای مقابله با کرونا باید انجام دهید. برای انجام هر یک از آزمایشات یاد شده در منزل و محل کار خود می‌توانید به وبسایت هوم‌کا به آدرس www.homeca.ir سر بزنید یا با شماره ۰۲۱۹۲۰۲۵۵۹۵ تماس بگیرید.

نظرات بینندگان