arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۴۰۲
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۱ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱

با خوابيدن مي توان از چاقي ژنتيکي جلوگيري کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پژوهشگران اعلام کردند در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد چاقی هستند خوابیدن به کاهش اضافه وزن کمک می کند.

به گزارش انتخاب، به گفته دکتر ناتانیل واتسون سرپرست محققان در مرکز درمان بی خوابی دانشگاه واشنگتن، با کنترل ساعات خواب می توان تاثیرگذاری ژنهای مرتبط با چاقی را کنترل کرد.

واتسون در این خصوص گفت: «هنوز شیوه تاثیرگذاری خواب بر ژنهای مرتبط با چاقی به طور دقیق مشخص نیست، احتمالا خواب کم شرایط را برای تاثیرگذاری این ژنها مستعد می سازد و یا خواب بیشتر عملکرد این ژنها را تحت تاثیر قرار می دهد.»

وی افزود ژنهایی که سوخت و ساز گلوکز را در بدن تحت کنترل دارند، ژنهایی که بر روند مصرف انرژی در بدن تاثیرگذارند، ژنهای ذخیره کننده اسیدهای چرب و ژنهای کنترل کننده اشتها از ژنهای مرتبط با وزن هستند.

پژوهشگران در این تحقیقات پرونده پزشکی هزار و هشتاد و هشت دو قلو را که از لحاظ ژنتیکی مشابه بودند اما در محیط های مجزا با عادتهای رفتاری متفاوت زندگی می کردند مورد بررسی قرار دادند؛ میانگین سنی شرکت کنندگان سی و هفت سال بود.

طبق این تحقیقات، افرادی که شبها خواب کافی نداشتند بیشتر در خطر افزایش وزن بودند و در شرکت کنندگانی که خواب آنها در شبانه روز کمتر از هفت ساعت بود، ژن چاقی تا دو برابر در اضافه وزن تاثیر داشت.

طبق پژوهشهای پیشین، خواب کمتر از پنج ساعت در شبانه روز خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را تا دو برابر افزایش می دهد.

به گزارش پایگاه اینترنتی «سی تی وی نیوز/ CTVNews»، نتیجه این تحقیقات در نشریه «خواب» منتشر شد.
نظرات بینندگان