arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۴۰۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۲ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱
حملات متقابل دو کاندیدای مطرح انتخابات فرانسه در آخرین مناظره انتخاباتی؛

سارکوزی و اولاند یکدیگر را دروغگو خواندند

مناظره تلویزیونی نیکلا سارکوزی و فرانسوا اولاند دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در حالی آغاز شد که بر اساس آخرین نظرسنجی ها همچنان نامزد حزب سوسیالیست بیشترین بخت را برای راهیابی به کاخ الیزه دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مناظره تلویزیونی نیکلا سارکوزی و فرانسوا اولاند دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در حالی آغاز شد که بر اساس آخرین نظرسنجی ها همچنان نامزد حزب سوسیالیست بیشترین بخت را برای راهیابی به کاخ الیزه دارد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، تنها مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با اظهارات فرانسوا اولاند آغاز شد. اولاند در ابتدای سخنانش درباره اعتماد مردم به رئیس جمهور کشورشان صحبت کرد.



وی گفت: مردم فرانسه روز یکشنبه هفته آینده رئیس جمهور آینده کشورشان را انتخاب خواهند کرد که این بدون شک تصمیمی بزرگ برای آنها خواهد بود چرا که فردی که انتخاب می شود قرار است پنج سال کشور را اداره کند.

اولاند گفت: من رئیس جمهور عدالت هستم. در برهه ای از زمان پا به عرصه رقابت ها گذاشتم که بحران اقتصادی سایه سنگینی بر کشور انداخته است و می خواهم که عدالت در تمام تصمیم ها جاری شود.در پنج سال آینده بیش از هر چیز باید به اولویت ها پرداخته شود و عدالت در نظام مالیاتی و عدالت اجتماعی از جمله اولویت های من هستند.

سارکوزی به رقیب سوسیالیست خود گفت می خواهم به شما درسی بدهم و اولاند در پاسخ گفت شما هیچ درسی نمی توانید به من بدهید.

در پی این آغاز نه چندان خوشایند مناظره دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، لحن تند سخنان آنها علیه یکدیگر ادامه یافت و هر یک دیگری را به دروغ گوئی متهم کردند.

نامزد حزب سوسیالیست های فرانسه با اشاره به ادامه بحران اقتصادی در فرانسه، افزایش نرخ بیکاری، افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم کم درآمد و طبقه متوسط گفت: می خواهم رئیس جمهوری شوم که برای روند توسعه اقتصادی، اشتغال و کاهش تورم گام های اساسی بردارم.

نیکلا سارکوزی رئیس جمهور و نامزد حزب اتحاد برای جنبش مردمی فرانسه نیز در پاسخ به اظهارات اولاند گفت: امیدوارم در پایان این مناظره تمام فرانسوی هایی که به ما نگاه می کنند در نهایت به یک جمع بندی مشخصی دست یابند و تصمیم خود را بگیرند که رای خود را به کدامیک از نامزدها بدهند.

سارکوزی گفت: می خواهم مناظره امشب فرصتی باشد برای آنکه هر فردی هر آنچه که دارد به مردم ارائه دهد. در این مناظره باید حقیقت بیان شود چرا که این انتخاب یک انتخاب تاریخی است و فرانسه حق اشتباه کردن ندارد.

سارکوزی بر بیان صداقت در این مناظره تاکید کرد و گفت دموکراسی باید نقش خود را در این مناظره به خوبی ایفا کند.

اولاند خطاب به سارکوزی گفت شما اقتصاد فرانسه را به نابودی کشانده اید و در موقعیتی نیستید که بتوانید آنرا سامان دهید. وی گفت هر اتفاقی که برای فرانسه رخ می دهد شما خم به ابرو نمی آورید اما مردم فرانسه به اندازه شما خوشحال نیستند.

سارکوزی در پاسخ گفت وقتی شما می گوئید هر اتفاقی که برای فرانسه می افتد من خم به ابرو نمی آورم و خوشحال هستم باید بگویم که دروغ می گوئید. اینکه می گوئید به مسئولیت های خود عمل نمی کنم آن هم دروغ است.

اولاند گفت تفاوت من با شما این است که من از مردم عادی فرانسه حمایت و دفاع می کنم و شما از اقشار ثروتمند و ممتاز حمایت می کنید.

سارکوزی گفت اقای اولاند شما می خواهید مردم فرانسه را فقیر تر کنید و من قصد دارم آنها را ثروتمند کنم و این است تفاوت میان من و شما.

فرانسوا اولاند در ادامه سخنان خود بر موضوع وحدت و همبستگی مردم فرانسه در پنج سال گذشته تاکید کرد و خطاب به سارکوزی گفت: اگر شما تصور می کنید که در پنج سال گذشته هیچ کاری برای ایجاد تفرقه میان فرانسوی ها نکرده اید یا برخی افراد خاص را نشانه نگرفته اید سخت در اشتباه هستید.

اولاند گفت: ورای تمام جناح بندی های و حزب بازی ها ، ما باید به وحدت و همبستگی مردم فرانسه اعم از فرانسوی ها و مهاجران بها دهیم و این همان کاری است که شما در پنج سال گذشته انجام ندادید.

سارکوزی در پاسخ به اولاند گفت: مبارزه با خشونت و برقراری امنیت یکی از شعارهای من در انتخابات ریاست جمهور سال دو هزار و هفت بود. یکی از افتخارهای بزرگ من این است که در پنج سال گذشته خشونت در کشور تا اندازه بسیار زیادی کاهش یافته و این به یُمن ایجاد وحدت و همبستگی میان مردم بوده است.

وی گفت: در پنج سال گذشته فقط یک فکر در سرم بود و آن اینکه شاهد خشونت در فرانسه نباشیم.

شورش، خشونت و بلوا در طول پنج سال گذشته وجود نداشته و چهار سال بحران اقتصادی را که پشت سر گذاشتیم فرانسه در یک روند اصلاحات حرکت کرد.

در این مناظره اولاند با اشاره به افزایش یک میلیون بیکار به شمار بیکاران فرانسوی در طول ریاست جمهوری سارکوزی گفت: بیکاری در پنج سال گذشته یک میلیون نفر افزایش یافته و اگر بخواهیم افرادی را که هیچ فعالیتی در پنج سال گذشته نداشته اند، در نظر بگیریم، این رقم هفتصد هزار نفر بوده است.

وی گفت: این رقم یک رکورد است.آقای سارکوزی شما در سال دو هزار و هفت گفتید که بیش از پنج درصد جمعیت فعال کشور بیکار نخواهد بود اما اکنون با توجه به این آمار، این یک شکست است.

رئیس جمهور فرانسه با اشاره به آمار سازمان جهانی کار در پاسخ به این اظهارات گفت: تمام این آمار و ارقامی که شما می دهید همگی اشتباه هستند.

سارکوزی گفت: آماری که سازمان جهانی کار ارائه داده است این است که در خلال سال های دوهزار و هفت تا دو هزار و یازده میلادی حدود چهارصد و پنجاه هزار نفر به بیکاران فرانسه افزوده شده است که البته این آمار بسیار زیاد است اما بیائید این ارقام را با سایر کشورهای اروپایی مقایسه کنید.

وجود نیروگاه های اتمی در فرانسه و موضوع امنیت آنها دیگر مسئله ای بود که دو نامزد انتخاباتی به آن پرداختد و هرکدام دیدگاه های خود را درباره آن بیان کردند.

در ادامه این مناظره ، دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات دیدگاه های خود را درباره مسائل مهم جهانی از جمله حضور نیروهای فرانسوی در افغانستان و زمان خروج آنها از این کشور بیان کردند.

اولاند گفت: تصمیم اعزام نیروهای فرانسوی به افغانستان در سال دو هزار و یک و پس از حمله یازده سپتامبر در زمان ریاست جمهوری ژاک شیراک گرفته شد و در زمان خودش نیز تصمیم خوبی بود اما با گذشت زمان دچار تغییرات و تحولات بزرگی شد.

وی گفت: در سال دو هزار و هفت که سارکوزی رئیس جمهور فرانسه شد گفت که در نظر ندارد مدت زیادی نظامیان فرانسوی را در افغانستان نگه دارد. اما یک سال بعد نظرش را تغییر داد و نیروهای بیشتری به افغانستان اعزام کرد و در تغییر سیاستی دیگر از حملات مستقیم به نیروهای طالبان خبر داد.

اولاند گفت: اگر نظر من را بخواهید معتقدم که نیروهای فرانسوی نباید بیش از این در افغانستان باقی بمانند و اگر می خواهید که دیگر شاهد تراژدی غم بار مرگ نظامیان کشورمان نباشیم، روند خروج تیم های عملیات نیروهای ما از افغانستان باید تا پایان سال جاری میلادی آغاز شود.

و اگر مردم فرانسه روز یکشنبه به من اعتماد کنند و مرا به عنوان رئیس جمهور خودشان انتخاب کنند ، موضوع خروج فوری نیروهای فرانسوی از افغانستان را در نشست آتی ناتو که قرار است در شیکاگو برگزار شود مطرح خواهم کرد.

سارکوزی پاسخ داد: درباره افغانستان باید بگویم که سربازان ما شگفتی های زیادی آنجا آفریدند.
اگر در سال دو هزار و یک به جای ژاک شیراک و ژوسپن بودم همین تصمیم را می گرفتم که آنها گرفتند.یادآوری می کنم که طالبان همان هایی هستند که دستان دختران کوچک را قطع می کردند. بهتر است یادآوری کنم طالبان همان هایی هستند که اجازه رفتن دختران به مدرسه را نمی دادند و افغانستان داشت به مامن تروریسم جهانی تبدیل می شد.

سارکوزی گفت: در افغانستان ما تنها نیستیم که بخواهیم به تنهایی تصمیم بگیریم. در آنجا نیروهای پنجاه و شش کشور حضور دارند که از آن جمله می توان به آمریکایی ها و همپیمانان اروپایی فرانسه اشاره کرد.راهبرد کلی ما در افغانستان این است که به مردم این کشور کمک کنیم از دام بزرگترین خطر ترویسم جهانی خلاص شوند و امنیت را به این کشور بازگردانیم.

سارکوزی خاطر نشان کرد: در ابتدا نیروهای ما مسئولیت کنترل امنیت کابل را بر عهده داشتند که رفته رفته این مسئولیت بر دوش نیروهای امنیت افغانستان نهاده شد.در شهرهای دیگر نیز ما با آموزش نیروهای امنیتی و پلیس افغانستان رفته رفته اداره امور را به آنها سپردیم و این بر خلاف گفته های آقای اولاند یک افتخار بزرگ برای ما و برای فرانسه محسوب می شود.

موضوع ناآرامی در برخی کشورها از جمله مالی، یمن، سنگال، موریتانی، الجزایر، ساحل عاج و گینه از دیگر محورهای مناظره سارکوزی و اولاند بود.

اولاند با اشاره به گروگان بودن هشت فرانسوی در برخی کشورهای آفریقایی به موضوع ناآرامی و کودتا در مالی اشاره و بر لزوم همکاری پاریس با این کشورها در آینده تاکید کرد.

سارکوزی نیز ضمن یادآوری حضور نظامی فرانسه در این کشورها بر کارآمد بودن سیاست های پاریس در بسیاری از کشورهای آفریقایی در پنج سال گذشته تاکید کرد.

اولاند در پایان سخنانش گفت: من برای تغییرات آمده ام. تغییرات در نظامی مالیاتی، تغییرات اجتماعی، تغییرات اقتصادی و تغییرات سیاسی. به نظر من انتخاب برای مردم فرانسه کاری بسیار آسان است. آیا فرانسوی ها می خواهند با همان سیاست های کهنه و پرخطر ادامه دهند؟

در پایان این مناظره رئیس جمهور فرانسه نیز از تمام کسانی که در دور نخست به وی رای داده اند تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که مردم فرانسه در نهایت به یک جمع بندی کلی دست یابند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
2
21
چه عجب ننوشتید هلاند!!!!
یاد مناظره خودمون افتادم.بگم؟نه!بگم؟مدارکش موجوده!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
6
0
البته هر دو راست گفتند
حضرتی
|
GERMANY
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
0
27
من جای ضرغامی بودم این مناظره را دوبله کرده و در یکی از پربیننده ترین ساعات تلویزیون به مردم نشان میدادم .
هر کدام از این کاندیداها دقیقا هفتاد و یک دقیقه و سی هفت ثانیه صحبت کردند.
در تمام این مدت با تسلط کامل و با آمار و ارقام به مبارزه پرداختند . آقای سرکوزی از برنامه های خود دفاع کرد و آقای اولاند اقدامات سرکوزی را زیر سئوال برد و به تشریح برنامه های خود پرداخت .
نکته حائز اهمیت این است که هر کدام از اینها حدود 5 دقیقه در خصوص سیاست خارجی صحبت کردند!!! .
مابقی مناظره در خصوص مشکلات معیشتی و در نهایت اقتصادی کشور بود .
هر دو سعی کردند بگویند در دور آینده قدرت خرید مردم را بالا خواهند برد و اقتصاد کشور را شکوفا خواهند کرد .
آقای اولاند در تمام مدت مناظره بدون اینکه به کاغذ یا نوشته ای نگاه کند دقیق و منظم صحبت کرد.
و در خاتمه و جهت اطلاع اینکه این دو کاندیدا از سنین 17 و 18 سالگی در حزبهای خود یعنی حزب سوسیالیست و حزب جنبش مردمی مشغول فعالیتهای سیاسی هستند و یکدفعه از سر راه نیامده اند که کاندید شوند! .
مات
|
FRANCE
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
0
8
نمی دونم این مطلب درست ترجمه شده و یا این هم حذفیاتی داشته؟ ولی برای من ایرانی که انتخاب هیچ کدام فرقی نمی کند . اما مطالعه متن مناظره بسیار جالب و پند آموز است. دقت کنید: دعوای این دو نفر بر سر اختلاف آماری 300 هزار بیکار در فرانسه است.هر یک وعده ایجاد یک میلیون شغل در طی 5 سال می دهند . ولی رئیس کشور ما که کمتر از یک سال از مدت ریاستش باقی مونده وعده 2.5 میلیون ایجاد شغل می دهد. حالا شما قضاوت کنید ، رئیس کدام کشور مقتدر تر است؟ هان؟
نظرات بینندگان