arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۵۱۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۲ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۱

جنتي: حضور مردم در انتخابات، به نماينده ايران در مذاكرات استانبول قدرت بيشتري داده بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبير شوراي نگهبان در رابطه با رويكرد جمهوري اسلامي ايران در مذاكرات بغداد گفت: رويكرد ما اين است كه مردم بر روي حرف خود ايستاده‌اند، عقب‌نشيني نمي‌كنند و از تهديدها نمي‌هراسند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، آيت‌الله احمد جنتي در جمع خبرنگاران با قدرداني از مردم براي حضور پرشور در دور نخست انتخابات مجلس شوراي اسلامي، اظهار كرد: مردم با حضور خود در انتخابات، دشمن را ناكام كردند. در مذاكرات استانبول نيز مشخص بود كه آرا و حضور مردم، به جمهوري اسلامي ايران و نماينده آن قدرت بيشتري داده بود و آنها ناچار بودند بپذيرند كه جمهوري اسلامي ايران بر سر مواضع خود ايستاده است و از حق خود نمي‌گذرد و مردم نيز به نظام وفادار هستند.

دبير شوراي نگهبان به مردم توصيه كرد كه در مرحله دوم انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي به افراد اصلح راي دهند كه متدين و داراي بصيرت هستند.

جنتي در پاسخ به اين پرسش كه "توصيه شما به نمايندگان چيست؟" گفت: ما حرف‌هاي بسياري با آنها داريم؛ يكي اين‌كه به غير از انجام وظيفه به چيز ديگري نينديشند. آنها بايد انتظار مردم را برآورده كنند، زيرا در حقيقت مديون مردم هستند.

وي خاطرنشان كرد: نمايندگان در مجلس ميان خودشان اختلاف نداشته باشند و به معناي ديگر دودستگي و سه‌دستگي ميان آنها نباشد. همچنين با دولت نيز اختلاف پيدا نكنند، زيرا همه مي‌خواهند براي مردم كار كنند و در يك مسير هستند.

دبير شوراي نگهبان با تاكيد بر اينكه "نمايندگان از تريبون مجلس سوءاستفاده نكنند و از پست نمايندگي نيز سوءاستفاده نشود"، تصريح كرد: نمايندگان بايد به مشكلات اصولي مردم بپردازند. اكنون يكي از مشكلات اصولي مردم گراني است. همچنين بايد به مسائل سياسي و بين‌المللي توجه لازم را داشته باشند و با مطالعه به مجلس رفته و با مطالعه راي دهند.

جنتي همچنين در برابر اين پرسش كه "رويكرد ما در مذاكرات بغداد چگونه بايد باشد؟" پاسخ داد: مردم ما بر روي حرف خود ايستاده‌اند، عقب‌نشيني نمي‌كنند، از تهديدها نمي‌ترسند و تحريم‌ها بر روي آنها اثر نمي‌گذارد. اگر شما (غرب) راست مي‌گوييد بايد از مواضع خصمانه خود دست برداريد.

وي يادآور شد: آنها از اين تحريم‌ها نفعي نبردند و در حقيقت براي ما تبديل به فرصت شد و ما از آن استفاده كرديم. اگر شما مي‌خواهيد مذاكرات ادامه داشته باشد بايد از خصومت و دشمني دست برداريد.

دبير شوراي نگهبان همچنين پس از انداختن راي خود به صندوق سيار 1449 مستقر در شوراي نگهبان در جمع خبرنگاران درباره اهميت مرحله دوم انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: اهميت مرحله دوم كمتر از مرحله نخست نيست، زيرا نتيجه يكسان است و حضور گسترده مردم را به رخ دشمنان مي‌كشد و منتخبان با آراي بيشتري به مجلس راه مي‌يابند و از سوي ديگر اقتدار نظام نشان داده خواهد شد.

وي به اعضاي هيات‌هاي نظارت و اجرا و همچنين مسئولان توصيه كرد كه از حدود و مرز قانون تجاوز نكنند تاكيد كرد: همه بايد به قانون ملتزم باشند و كساني كه در راس هستند و سمتي دارند التزامشان بايد بيشتر از سايرين باشد.

جنتي تصريح كرد: در اين راستا بايد دقت شود كه بي‌عدالتي صورت نگيرد؛ زيرا اگر ما در حق ديگران عدالت را اجرا نكنيم، ديگران نيز در حق ما عدالت را رعايت نخواهند كرد. رعايت اخلاق نيز در همه جا لازم است و با محبت به يكديگر، دلها به هم نزديك مي‌شود.

دبير شوراي نگهبان در پايان گفت: بايد سعي كنيم هماهنگي‌ها ميان هيات‌هاي اجرايي و نظارت برقرار شود و آنها بايد با يكديگر تفاهم داشته باشند.
نظرات بینندگان