arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۰۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۱

ضرورت شكايت از «گوگل»

محمدحسين جعفريان
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اگر با زبان فارسي وارد پايگاه اينترنتي «گوگل‌ارث» بشويد، نام خليج‌فارس به‌درستي بر نقشه جغرافيايي اين منطقه نقش بسته است و چنانچه با زباني جز فارسي وارد شويد، با نام جعلي ديگري براي آن روبه‌رو خواهيد شد. زيستن در جهان حاضر مقتضياتي دارد كه كسي را چاره گريز و گزير از آن نيست.

با تمام اعمال نفوذ ممالك قدرتمند حاكم بر جهان، قوانيني هست كه مورد وثوق همه كشورهايند و اين قوانين بين‌المللي اغلب ظرفيت‌هاي خوبي براي احقاق حق ما در مجامع جهاني دارند. اين مردان عرصه ديپلماسي‌اند كه بايد چنين ظرايفي را بيابند و براي پيشبرد اهداف مملكت از آنها بهره‌برداري كنند. شايد در وهله نخست تصور شود كه اين همه هزينه دادن و حساسيت براي يك نام ضرورتي ندارد.

اما بسياري از حكايت‌ها از همين تغيير نام‌ها و شيطنت‌هاي اين‌چنيني آغاز مي‌شود. مقاومت در اين مرحله و پافشاري در آغاز كار، زحمت ما را در مراحل بعدي كم خواهد كرد و بالعكس معلوم نيست با وجود اسناد مورد وثوق بسيار و متقن چرا مسئولان وزارت خارجه نسبت به اين شيطنت پايگاه بزرگ و جهاني گوگل، عكس‌العمل نشان نمي‌دهند.

بايد تذكري جدي به گردانندگان گوگل داده و در صورت عدم‌اصلاح، رسما از آنها شكايت شود. امروزه، اكثريت كاربران جهان اينترنت براي استفاده از نقشه‌هاي مختلف در جهان، از پايگاه گوگل‌ارث، استفاده مي‌كنند. بروز چنين خطايي مي‌تواند لطمات جبران‌ناپذيري داشته باشد و آيندگان، ما را نمي‌بخشند. جالب آن است كه لااقل در اين زمينه دست ما پر است و اسناد عديده و غيرقابل انكاري داريم.

چنانكه استاد بزرگوار جناب «خسرو معتضد» نيز در چند جا و چند جا يادآوري كرده‌اند، نام خليج‌فارس در يونسكو ثبت شده و بايد هم مي‌شده چراكه از قرن‌ها پيش نام آن همين بوده است. حتي «جمال‌ عبدالناصر» كه مظهر ناسيوناليست عربي است و «انور سادات» و ديگر سينه‌چاكان اين تفكر، به آن اذعان كرده‌اند و از همين نام در اظهاراتشان استفاده مي‌كرده‌‌اند. طبق معمول كه در هرجا تخم اختلاف و كشمكشي ميان ممالك هست، ردپاي انگليسي‌ها ديده مي‌شود، در اينجا نيز براي نخستين بار آنها چنين تخم لقي را در دهان شيخ‌نشين‌‌ها گذاشتند.

يك خبرنگار روزنامه تايمز به‌نام «چارلز بلگويو» كه مشاور شيخ بحرين بود، با اين استدلال آبكي كه تعداد عرب‌ها در منطقه خليج‌فارس زياد شده، براي نخستين‌بار نام جعلي ديگري را به‌كار برد و پس از آن، اين قصه شروع شد. جالب است بدانيد در سال 1994 و پيامد نهايي آن در سال 1999، دستورالعملي از سوي سازمان ملل صادر شد كه بايد براي اين محدوده جغرافيايي، هميشه و همه‌جا از نام «خليج‌فارس» استفاده شود. سند اين دستورالعمل موجود است و استاد معتضد نيز آن را به‌تازگي در يكي از نشريات كشور منتشر كرده است.

سوال اينجاست كه چرا مجامع رسمي كشور چنين تلاشي نمي‌كنند تا با استناد به مدارك مقتضي نظير آنچه آمد و انبوه اسناد مشابه موجود، جلوي رفتارهاي شيطنت‌آميز گوگل و نمونه‌هاي مشابه ديگر را كه بدبختانه كم هم نيستند، بگيرند. چرا آنها فقط تماشاگرند؟
نظرات بینندگان