arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۶۱۶۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۸ - ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰

۷۳ ساعت در دل زمین؛ معدنکاران همچنان محبوس / تونل‌های جدید از سطح زمین حفر شد

دو معدنکار در طزره دامغان از ۷۳ ساعت قبل در دل زمین گرفتار شده‌اند و تلاش امدادگران برای نجات جان معدنکاران محبوس هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است. ایرج رئیسیان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان گفت: به گفته مسئولان شهرستانی، پنج اکیپ امدادی هم‌اکنون به شدت مشغول کار هستند؛ اما تاکنون به افراد محبوس دسترسی پیدا نکرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

باشگاه خبرنگاران: دو معدنکار در طزره دامغان از ۷۳ ساعت قبل در دل زمین گرفتار شده‌اند و تلاش امدادگران برای نجات جان معدنکاران محبوس هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

 ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه، یازدهم اردیبهشت، دو کارگر در تونل شماره ۴۲ معدن زغال‌سنگ طزره بر اثر ریزش معدن گرفتار شدند.

این تونل حدود ۷۰ متر طول دارد که ۳۵ متر آن ریزش کرده است و این دو کارگر جوان همچنان محبوس هستند.

ایرج رئیسیان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان در تشریح آخرین فعالیت‌های امدادی انجام‌شده برای کمک‌رسانی به دو معدنکار حادثه‌دیده در شهرستان دامغان اظهار کرد: فرماندار شهرستان دامغان در محل حادثه حضور یافته و از نزدیک، شرایط امدادرسانی را بررسی کرده است.

او گفت: به گفته مسئولان شهرستانی، پنج اکیپ امدادی هم‌اکنون به شدت مشغول کار هستند؛ اما تاکنون به افراد محبوس دسترسی پیدا نکرده‌اند.

بر اساس اطلاعات دریافتی  از سازمان‌های امداد و نجات، نیرو‌ها از زمان وقوع حادثه تاکنون همچنان بی‌وقفه در حال تخلیه زغال در این معدن هستند و تلاش‌ها همچنان ادامه دارد.

چهار پایگاه امداد و نجات زغالی در سطح کشور فعالیت دارند که یکی از این پایگاه‌ها در استان سمنان فعال است و سه اکیپ از استان گلستان نیز برای کمک به مهار حادثه ایجادشده، اعزام شده و در محل حادثه مستقر هستند.

فعالیت سایر کارگاه‌ها تعطیل شد

مهدی بندرآبادی، فرماندار و رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان دامغان هم امروز به اتفاق جمعی از اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان در محل حادثه و معادن شرکت البرز شرقی در روستای طزره حضور یافته است.

برگزاری نشست تخصصی با مدیرعامل شرکت البرز شرقی و سرتیم‌های تخصصی امدادی معدن (حاضر در محل حادثه) نیز امروز انجام شد؛ اما حجت‌الله یحیایی، سخنگوی استانداری سمنان به فارس می‌گوید: تیم‌های امدادی حاضر در محل از روز اول این حادثه، اقدامات اضطراری شامل حفر تونل به‌موازات تونل حادثه‌دیده و اکسیژن‌رسانی را به انجام رسانده‌اند.

او ادامه داد: در حال حاضر، پنج تیم امدادی در منطقه حاضر هستند که هر تیم متشکل از ۳۰ نفر عضو متخصص و ماهر است؛ فعالیت تیم‌های امدادی تخصصی معدن به‌صورت ۲۴ ساعته انجام و هر چهار ساعت یک‌بار تعویض شیفت انجام می‌شود.

سخنگوی استانداری سمنان گفت: امروز یک تیم تخصصی امدادی دیگر از معادن استان گلستان به طزره اعزام شد؛ فعالیت سایر کارگاه‌های استخراج زغال‌سنگ در این منطقه تعطیل و تمرکز بر روی تونل حادثه‌دیده گذاشته شده است.

یحیایی بیان کرد: از آنجا که حفر تونل‌های فرعی به‌موازات تونل حادثه‌دیده با نتیجه خاصی همراه نبود، در حال حاضر تمام اقدامات روی تونل حادثه‌دیده متمرکز شده و عملیات مربوط به استحکام‌بخشی کارگاه اصلی در حال انجام است.

او ادامه داد: دهانه و عرض تونل اصلی در حال گسترش و تعریض است؛ هم‌زمان با ریزش تونل در روز شنبه گذشته، تخته‌سنگ‌های بزرگ زیادی نیز ریزش کرده که عملیات امدادرسانی را با مشکل مواجه ساخته و تعریض دهانه تونل به‌منظور خارج کردن این تخته‌سنگ‌ها انجام شده است.


سخنگوی استانداری سمنان گفت: پس از استحکام‌بخشی تونل، عملیات تخلیه زغال و آوار با سرعت زیاد در حال انجام است. هم‌زمان با تخلیه آوار از تونل اصلی، تونل‌های فرعی عمودی از سطح زمین به تونل حادثه‌دیده در حال حفر است تا از این طریق ضمن امکان اعزام نیرو‌های فنی و متخصص به داخل تونل حادثه‌دیده و جستجو برای یافتن معدن کاران محبوس در آن امکان تهویه طبیعی هوا نیز میسر شود.

 

نظرات بینندگان