arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۰۲ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱

واردات کالاهاي پزشکي چيني حدود 100 ميليون دلار است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالي که بسياري از فعالان صنايع پزشکي و دست اندرکاران امور بهداشت و درمان از وفور اجناس بي‌کيفيت چيني در بازار کالاهاي پزشکي سخن مي‌گويند، مدير کل تجهيزات پزشکي وزارت بهداشت خبر مي‌دهد: از بازار حدود 900 ميليون دلاري تجهيزات پزشکي کشور، 10 درصد در اختيار کالاهاي چيني، 0درصد ايراني و 60 درصد غربي است.

به گزارش فارس، رضا شاهمرادي در واکنش به گزارش‌هاي منتشر شده در هفته گذشته اعلام کرد:‌ بر اساس آخرين آمار رسمي ارائه شده، حجم واردات کالاهاي پزشکي از چين حدود 100 ميليون دلار از مجموع بازار 900 ميليون تا يک ميليارد دلاري تجهيزات پزشکي کشور است. اين مقام وزارت بهداشت در ادامه گفته است که اغلب کالاهاي مصرفي و نيز مانيتورها و تخت هاي بيمارستاني در داخل توليد مي‌شود، کالاهاي بزرگ hi-thech نيز اغلب از شرکت هاي بزرگ و برندهاي معروف و معتبر است و بخش کوچکي از بازار شامل مواردي مانند چسب لوکوپلاس از چين و ارد مي‌شود.

مدير کل تجهيزات پزشکي وزارت بهداشت در پاسخ به اين پرسش که با توجه به انتقاد رئيس جامعه جراحان ايران مبني بر ورود نخ هاي جراحي تقلبي در بازار که بعد از عمل پاره شده و اعتبار جراح را زير سوال مي‌برند گفت: در مورد ورود نخ هاي چيني به بازار گزارشي نداشته ايم. وي گفت: برخي پزشکان و مراکز درماني مي‌خواهند جنس ارزان بخرند و آن را از هر جاي غير معتبري تهيه مي‌کنند و بعد فرياد مي‌زنند که کيفيت کالاهاي پزشکي در کشور پايين است.

شاهمرادي افزود: صحبتهايي که در مورد بي‌کيفيت بودن اجناس چيني در بازار مي‌شود نيز اغراق آميز است، زيرا بسياري از کالاهاي پزشکي چيني کيفيت مطلوبي دارند و حتي در بازارهاي اروپا و آمريکا نيز فروخته مي‌شوند و ترخيص تجهيزات پزشکي هم سختگيري زيادي دارد و ما نمي‌توانيم سلامت مردم را به خطر بيندازيم. مدير کل تجهيزات پزشکي وزارت بهداشت ادامه داد: کالاهايي که از مسير قانوني با مجوز وزارت بهداشت وارد کشور مي‌شوند حداقل استانداردهاي مورد نظر وزارت بهداشت را دارند و تأييد شده هستند که فهرست شرکتهاي وارد کننده و برندهاي مورد تأييد وزارت بهداشت نيز در سايت www.imed.ir موجود است و خريداران مي‌توانند استعلام کنند.

 گفتني است آنگونه که فعالان اين بازار مي‌گويند حجم قابل توجهي از کالاها و تجهيزات پزشکي بدون طي مسير هاي قانوني و بدون دريافت مجوز هاي لازم از سوي وزارت بهداشت وراد مي‌شوند و عمدتا مشکلات مطرح درباره کيفيت حداقلي بسياري از محصولات واردي در بخش بهداشت و درمان نيز مربوط به اين بخش از کالاها ست و انتقاد هاي موجود نيز درباره عدم نظارت بر چگونگي واردات اين دسته از کالاهاست.
نظرات بینندگان