arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۲ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱

واكنش به بنزين 2000 توماني

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
انتشار سخنان علي لاريجاني رئيس مجلس در روز جمعه در باره تصميم دولت مبني بر تعيين نرخ 2000 توماني براي بنزين واكنش برخي از نمايندگان مجلس و مسئولين مرتبط با سوخت را به دنبال داشت. معاون ستاد حمل و نقل سوخت کشور در واکنش به انعکاس اين اخبار گفته‌است: همزمان با اجراي مرحله دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها، رئيس‌جمهور اعلام خواهد کرد که نرخ بنزين در چه حدي است.
روز جمعه علي لاريجاني، رئيس مجلس در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا مجلس مخالف اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها است، گفته بود: مسئله يارانه‌ها فقط مسئله پرداخت پول نيست. دولت اگر پول دارد، هر قدر مي‌خواهد بپردازد، ما مشکلي نداريم. مشکل اين است که مي‌خواهند از طريق تغيير قيمت حامل‌هاي انرژي اين کار انجام شود؛ يعني بنزين 2 هزار تومان شود، گاز دوبرابر شود و گازوئيل 3برابر شود. خوب قطعا مجلس روي اين موضوع حساس است که تبديل به اوج گراني در کشور نشود.در اين ميان يك عضو کميسيون اقتصادي مجلس از مخالفت مجلسي‌ها با افزايش قيمت بنزين به 1500 الي 2000 تومان خبر داد و گفت: اين هفته مجلس با تصويب طرح دوفوريتي اختيار دولت را در قيمت‌گذاري بنزين محدود خواهد کرد.
محمدرضا خباز در گفت‌وگو با آنا، در واکنش به تصميم دولت براي افزايش قيمت بنزين به 2000 تومان در فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها، اظهار داشت: 2 سال گذشته که قانون هدفمندسازي يارانه‌ها در مجلس درحال تصويب بود برخي از نمايندگان به ويژه بنده، تذکري مبني بر اينکه نبايد قيمت بنزين اعلامي توسط دولت کمتر از 90 درصد فوب خليج فارس باشد را مطرح کرديم.وي افزود: اين تذکر به دليل عدم کسب رأي موافق نتوانست مورد تصويب قرار گيرد و بر همين اساس در حال حاضر مشکلي که ما 2 سال قبل در مجلس پيش‌بيني کرده بوديم، نمود پيدا کرده‌است.
اين عضو کميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به اينکه تعيين قيمت بنزين با روش فعلي مي‌تواند منجر به افزايش قيمت‌ها در اين بخش در فواصل زماني مختلف شود، تصريح کرد: مجلس معتقد است نبايد سرنوشت يک قانون را در اختيار دولت قرار داد.خباز از تصميم دولت براي افزايش قيمت بنزين به 1500 تومان در فاز دوم همدفمندي يارانه‌ها خبر داد و گفت: با توجه به اينکه قيمت فوب خليج فارس 940 تومان است، اتخاذ چنين تصميمي اصلا منطقي نيست و بايد راهکارهاي لازم را براي عدم تصويب اين قيمت پيدا کرد.
اين عضو کميسيون اقتصادي مجلس به طرح دوفوريتي مجلس براي محدود کردن دولت در تعيين قيمت بنزين در فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها اشاره و تصريح کرد: طرح مذکور در کميسيون‌ها به تصويب رسيده و قرار است اين هفته در صحن علني مورد تصويب نهايي قرار گيرد.
يک عضو کميسيون اقتصادي ديگر مجلس از رأي‌گيري درباره طرح دوفوريتي تعيين قيمت بنزين طي روزهاي آينده خبر داد و گفت: طبق اين طرح دولت ملزم شده تا قيمت بنزين را کمتر از فوب خليج فارس تعيين کند.
سيدکاظم دلخوش در واکنش به بنزين 2هزار توماني در فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها، اظهار داشت: مجلس مخالف 100 درصد افزايش قيمت بنزين تا 2000 تومان است و اجازه اجرايي شدن اين تصميم دولت را نمي‌دهد.وي با اشاره طرح دوفوريتي مجلس براي ممانعت دولت از اجراي تصميم بنزين 2000 توماني، افزود: کليات اين طرح به تصويب نمايندگان رسيده و قرار است امروز با ارائه ادله نمايندگان موافق و مخالف، رأي‌گيري نهايي در اين خصوص انجام شود.اين عضو کميسيون اقتصادي مجلس تأکيد کرد: به طور حتم اين طرح دوفوريتي به تصويب نمايندگان مجلس در جلسه علني بهارستان خواهد رسيد.وي البته ضمن انتقاد از محدود کردن اختيارات دولت در تعيين قيمت بنزين کمتر از فوب خليج فارس تصريح کرد: به اعتقاد بنده قانون بايد اجرا شود چراکه در اين قانون به صراحت دلائل تصميم گيري در اين خصوص آمده و ابهامي در اين باره وجود ندارد.با اين حال دولت در شرايطي خود را در آستانه اجراي فاز دوم هدفمندي قرارداده و بسترها را آماده مي‌کند که اولين قدم آنها در هموار کردن اجراي فاز دوم در بخش بنزين با افزايش هزينه‌ها همراه شده‌است.اين درحالي است که براساس آمارهاي رسمي درحال حاضر 70 ميليون ليتر بنزين 100 توماني در کارت‌هاي سوخت باقي مانده‌است. با اين حساب و بر اساس محاسبات خبرآنلاين، در صورت آنکه دولت 70 ميليون ليتر بنزين 100 توماني را با احتساب متوسط قيمت هر ليتر بنزين در خليج فارس (1101 تومان)، به مصرف کننده اختصاص مي‌داد بااين حساب بايد بيش از 70 ميليارد تومان يارانه به اين بخش تخصيص مي‌يافت.
درحالي که دولت تاکيد دارد اين ميزان سهميه در کارت‌ها به دوبرابر افزايش مي‌يابد تنها با اين تفاوت که نرخ اين ميزان سهميه به 400 تومان افزايش مي‌يابد. به زبان روان‌تر هر يک ليتر بنزين 100 توماني موجود در کارت‌ها به 2 ليتر بنزين 400 توماني تبديل مي‌شود. البته اين اتفاق يک شرط هم دارد. تنها موجودي کساني دو برابر مي‌شود که طي 10 روز آينده حتي يکبار هم شده از بنزين 100 توماني خود استفاده کنند. با اين حال در اين گزارش اينگونه فرض مي‌شود که تمام اين 70 ميليون ليتر بنزين به 400 توماني تبديل شود که در اين صورت 140 ميليون ليتر بنزين 400 توماني به جاي 70 ميليون بنزين 100 توماني در کارت‌ها شارژ خواهد شد.
نظرات بینندگان