arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۸۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰

یادداشت‌های محمدعلی فروغی، چهارشنبه ۲۹ اردی‌بهشت ۱۲۹۹؛ این روس‌های پدرسوخته در هر حال اسباب زحمت و مخاطره ایران هستند

از تلگرافات و اخبار جراید ظاهر می‌شود که خطر بالشویسم ایران مشرف به وقوع شده است، گذشته از این‌که در آذربایجان قریب‌الوقوع می‌باشد. کشتی جنگی بلشویسم آمده انزلی را بمبارده کرده و مطالبه کشتی‌های دنیکین را نموده و می‌خواهد در انزلی قشون پیاده کند، در صورتی که قبلا هیچ مذاکره در میان نبوده است. این روس‌های پدرسوخته در هر حال اسباب زحمت و مخاطره ایران هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ صبح به بانک رفته حواله حقوق را گرفتم. این ماه نسبت به ماه قبل چهار هزار فرانک کسر آمد، یعنی پانصد تومان تبدیل به دوازده هزار و ششصد فرانک و کسری شد.

بعد رفتم هوتل موریس. از تلگرافات و اخبار جراید ظاهر می‌شود که خطر بالشویسم ایران مشرف به وقوع شده است، گذشته از این‌که در آذربایجان قریب‌الوقوع می‌باشد. کشتی جنگی بلشویسم آمده انزلی را بمبارده کرده و مطالبه کشتی‌های دنیکین را نموده و می‌خواهد در انزلی قشون پیاده کند، در صورتی که قبلا هیچ مذاکره در میان نبوده است. این روس‌های پدرسوخته در هر حال اسباب زحمت و مخاطره ایران هستند.

باری امروز تمام اوقات مشغول این کار بودیم که تلگراف به طهران کنیم و ابلاغیه به جراید بدهیم و برای مجمع ملل اعلامیه بنویسیم. ناهار در هوتل موریس خوردیم و شب در هوتل ساووا با انتظام‌الملک و میرزا حسین‌خان و میرزا محمدعلی‌خان شام خوردیم و چون منزل برگشتیم من از ساعت‌هایی که به اتفاق انتظام‌الملک خریده بودیم سهم خودم را برداشتم و متجاوز از دو هزار فرانک پول آن شد و از این بابت دیگر بهره کامل شد.

 

منبع: یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی، به کوشش محمدافشین وفایی و پژمان فیروزبخش، تهران: بنیاد موقوفات دکتر افشار و سخن، چاپ هفتم، ص۳۸۳.

نظرات بینندگان