arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۸۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۵ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰

عراق: در حال بررسی ۲۰ سایت بالقوه برای ساخت راکتورهای هسته‌ای هستیم

«کمال حسین لطیف» رئیس «سازمان کنترل مواد رادیواکتیو» عراق امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که «کمیته ملی راکتورهای هسته‌ای» این کشور در حال مطالعه و بررسی ۲۰ سایت بالقوه برای ایجاد راکتورهای هسته‌ای است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: «کمال حسین لطیف» رئیس «سازمان کنترل مواد رادیواکتیو» عراق امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که «کمیته ملی راکتورهای هسته‌ای» این کشور در حال مطالعه و بررسی ۲۰ سایت بالقوه برای ایجاد راکتورهای هسته‌ای است.

دولت عراق چندی پیش اعلام کرد که با چند کشور برای ساخت رآکتورهای هسته‌ای به توافق اولیه رسیده است.

کمال لطیف یک ماه پیش نیز از تشکیل کمیته مطالعاتی دولتی برای ساخت راکتورهای هسته‌ای به منظور اهداف تحقیقاتی مطابق با رهنمودهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد.

به گزارش رسانه‌های عراقی، رییس سازمان کنترل مواد رادیواکتیو عراق امروز همچنین اعلام کرد که تاکنون ۲۰ سایت اولیه برای ساخت رآکتورهای هسته‌ای در کشور شناسایی شده که سپس از مطالعه علمی تایید شده بین‌المللی از این سایت‌ها پنج مرکز برگزیده خواهد شد و پس از آن تنها دو مورد از آنها به عنوان رآکتور اصلی و دیگری جایگزین خواهد بود.

وی افزود که "گزارش انتخاب سایت در حال اتمام است و به دفتر نخست وزیر ارسال شده است".

کمال لطیف ادامه داد: انتخاب این سایت‌ها دو مرحله دارد که یکی ارزیابی فنی و دیگری امنیتی است؛ از نظر کنترل جمعیت نیز آنچه ترجیح داده می‌شود این است که نزدیکترین مرکز جمعیت ۲.۵ کیلومتر با سایت فاصله داشته باشد و تعداد ساکنان آن منطقه از ۵۰۰ نفر در هر کیلومتر مربع بیشتر نباشد و جامعه از ۶۵ هزار نفر در فاصله ۳۰ کیلومتری فراتر نرود.

به گفته کمال لطیف، باید در انتخاب مکان ساخت رآکتورها زمین سایت عاری از صفحات زمین ساخت (پوسته کره زمین) بوده، طی ۵۰ سال گذشته نیز زلزله‌ای بیش از ۲ ریشتر (اموار درونی زمین) ثبت نشده باشد، زمین آن صاف بوده و هیچ کوه، فلات بزرگ یا دره‌ای در فاصله ۲۰ کیلومتری از سایت وجود نداشته باشد.

رییس سازمان کنترل مواد رادیواکتیو عراق قبلا از توافق برای امضای تفاهمی به منظور ساخت سریع راکتورها سخن گفته و از تشکیل جلسه با مقامات در سفارت فرانسه برای گفت وگو درباره نیاز عراق به راکتورهای «الکترونی-هسته‌ای» خبر داده بود.

وی با اشاره به اینکه "عراق به دنبال همکاری مشترک با فرانسه و اتحادیه اروپا برای افزایش توانایی‌های هسته‌ای در زمینه برنامه‌های صلح آمیز است"، ابراز داشته بود که "طرف فرانسوی مشتاق همکاری با عراق در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای است".

مساله ساخت رآکتورهای هسته‌ای در عراق با همکاری فرانسه اولین بار شهریور ماه سال گذشته در سفر «مصطفی الکاظمی» به پاریس و دیدار با «امانوئل مکرون» رییس جمهوری این کشور مطرح شد.

عراق همچنین خواستار دیدار با طرف آمریکایی برای گفت وگو در این رابطه شده بود.

عراق در حکومت رژیم بعث تنها یک رآکتور هسته‌ای به نام "اوسیراک" داشت که بدست مهندسان فرانسوی ساخته شده بود. رآکتور مزبور با حمله‌های جداگانه رژیم صهیونیستی و آمریکا نابود شد.

حکومت صدام متهم بود که به دنبال ساخت سلاح اتمی است و به همین علت تحت تحریم‌های گسترده اقتصادی قرار گرفت که تا سقوط این رژیم ادامه داشت.

نظرات بینندگان