arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۹۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۸ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱

رئیس جمهور فرانسه چه اختیاراتی دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه این پرسش برای بسیاری از کارشناسان خارجی پیش می آید که حد و حدود اختیارات رئیس جمهور این کشور چقدر است؟

به گزارش انتخاب، در سطح بین المللی رئیس جمهور فرانسه، فرمانده کل قوای نیروهای مسلح و ضامن استقلال کشور و تمامیت ارضی به شمار می رود. فقط شخص رئیس جمهور می تواند در خصوص استفاده از بمب اتمی تصمیم بگیرد. وی مخاطب دیگر سران کشورهای جهان است و در مذاکرات پیمانهای بین المللی حتی در صورت نداشتن اکثریت در پارلمان شرکت می کند.

در سطح سیاست داخلی، رئیس جمهور داور بین قوای مختلف به شمار می رود. وی اختیار منحل کردن پارلمان را دارد. وی همچنین ریاست هیئت وزیران را برعهده دارد و اختیار امضای قوانین مصوب پارلمان در دستان او است . رئیس جمهور همچنین نخست وزیر را تعیین می کندکه از دیدگاه قانونی اساسی، در راس دولت قرار دارد.

رئیس جمهور و نخست وزیر اختیارات مشترک زیادی دارند تا حدی که برخی اوقات عنوان می شود قوه مجریه دو سرپرست دارد. در صورت قرار گرفتن رئیس جمهور در اقلیت پارلمانی، نخست وزیر وی از حزب مخالف خواهد بود و هر یک نقشی محدود به وظایف خود را ایفا خواهد کرد.

رئیس جمهور همچنین اختیارات زیادی برای انتصاب مسئولان نهادهای مهم دارد. برای مثال سه تن از مسئولان شورای قانون اساسی و بسیاری از مدیران ارشد را انتخاب می کند.
نظرات بینندگان