arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۹۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۰۹ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۰

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / ردصلاحیت لاریجانی و جهانگیری / کاهش احتمال حکم حکومتی برای کاندیدا‌ها / ادعای نامه نگاری روحانی با رهبر معظم انقلاب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

ردصلاحیت لاریجانی و جهانگیری

اسامی نهایی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد و لاریجانی و جهانگیری ردصلاحیت شدند. ۱- سعید جلیلی ۲- سید ابراهیم رئیسی  ۳- محسن رضایی ۴- علیرضا زاکانی ۵- سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی
۶- محسن مهر علیزاده و ۷- عبدالناصر همتی تایید صلاحیت شده اند. لاریجانی و جهانگیری اعلام کردند که به ردصلاحیتشان اعتراض نمی کنند.

قاضی‌زاده هاشمی: تا پایان انتخابات در عرصه می‌مانم
سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در صفحه شخصی در توئیتر نوشت: ملت شریف ایران اسلامی تا پایان عرصه انتخابات ریاست جمهوری خواهم ماند و با احترام به نظر فراکسیون انقلاب اسلامی فردا کاندیدای نایب رئیسی اجلاسیه دوم مجلس نخواهم شد.

کنسولگری آمریکا در قدس برای فلسطینیان بازگشایی می‌شود
«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا که در اسرائیل حضور دارد خبر داد که واشنگتن کنسولگری خود در قدس شرقی را برای رسیدگی به امور فلسطینیان بازگشایی خواهد کرد. این کنسولگری در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» مسدود شد. ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود سفارت آمریکا را از تل‌آویو به قدس انتقال داد و در اقدامی دیگر،‌ کنسولگری این کشور در قدس شرقی را مسدود کرده و اعلام کرد که فلسطینیان برای انجام امور خود باید به سفارت آمریکا در قدس مراجعه کنند.

شرایط سلامتی محتشمی پور وخیم شد
صفحه اینستاگرام حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر محتشمی پور اعلام کرد: «به آگاهی دوستداران، همراهان و یاران حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر محتشمی پور می رساند علیرغم بهبود شرایط عمومی ایشان در چند روز گذشته، متأسفانه طی روز جاری با گسترش درگیری ریه با ویروس منحوس کرونا و نوسان شدید اکسیژن خون، لحظات حساسی در پیش رو خواهد بود.لذا از همه مومنین تقاضا و التماس دعای خیر بسیار داریم. بر حسب تاکید کادر درمان، این لحظات و روزهای آتی دوران سختی در مسیر درمان ایشان خواهد بود.»

آخرین آمار کرونا در ایران
بنابر اعلام وزارت بهداشت در روز ۴ خرداد از دیروز تا روز ۴ خرداد ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۸۷۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۱۳ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۸۵۵ هزار و ۳۹۶ نفر رسید. ۲۰۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۹ هزار و ۵۶ نفر رسید.

ادعای نامه نگاری روحانی با رهبر معظم انقلاب درباره رد صلاحیت ها
علی ربیعی در خصوص ادعایی پیرامون نامه حسن روحانی به مقام معظم رهبری پیرامون رد صلاحیت های کاندیداها توسط شورای نگهبان اظهار کرد: معمولا آقای رئیس جمهور، در موارد مهم نامه نگاری می کنند؛ من می پرسم و دقیق اطلاع رسانی می کنم.

کاهش احتمال حکم حکومتی برای کاندیدا‌ها
حسین شریعتمداری با اشاره به حکم حکومتی سال 84 برای کاندیداها نوشت: ماجرای یاد شده حکایت از آن دارد که رهبر معظم انقلاب بر توسعه دایره احراز صلاحیت‌ها با قید ضروری «رعایت موازین قانونی» تاکید دارند. بدیهی است که در عدم احراز صلاحیت برخی از نامزدهای اخیر چنانچه «موازین قانونی» کاملاً رعایت شده باشد، صورت‌مسئله با آنچه در سال ۸۴ اتفاق افتاده تفاوت جدی دارد و طبعاً ادامه ماجرا نیز با سال ۸۴ متفاوت خواهد بود.

نظرات بینندگان