arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۱۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۴ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

هشدار سازمان ملل درباره کمبود واکسن کرونا در آسیا – پاسیفیک

در حالی که ویروس کرونا همچنان در بخش‌های زیادی از جهان می‌تازد، آژانس آوارگان سازمان ملل متحد UNHCR درباره کمبود واکسن در منطقه آسیا – پاسیفیک هشدار داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در حالی که ویروس کرونا همچنان در بخش‌های زیادی از جهان می‌تازد، آژانس آوارگان سازمان ملل متحد UNHCR درباره کمبود واکسن در منطقه آسیا – پاسیفیک هشدار داد.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملل متحد، این آژانس همچنین خواستار حمایت فوری و قوی‌تر از ابتکار جهانی "کوواکس" برای دسترسی جهانی به واکسن‌های کووید -۱۹ از جمله برای آوارگان و پناهجویان شده است.

"آندریج ماهچیچ" Andrej Mahecic سخنگوی این نهاد بین المللی طی یک کنفرانس مطبوعاتی در "پاله دناسیون" ژنو گفت: نجات جان انسان‌ها و مهار تاثیر ویروس کرونا بخصوص در کشورهای در حال توسعه بسیار حیاتی است.

به گفته این نهاد، هر چند کشورهای آسیا – پاسیفیک میزبان اکثریتی از ۸۰ میلیون افراد آواره شده در جهان هستند اما این کشورها تنها شامل بخش کوچکی از واکسیناسیون در جهان شده‌اند.

در حالی که تعداد موارد ابتلا به کرونا در سطح جهان به بالاترین حد رسیده، نگرانی در باره وضعیت کشورهای این منطقه رو به افزایش است. آژانس آوارگان سازمان ملل تاکید کرد که پاندمی کرونا تنها زمانی شکست داده خواهد شد که واکسیناسیون بطور یکسان و برابر در همه جای دنیا در دسترس باشد.

در این مدت در حدود ۳۸ میلیون مورد ابتلا به کووید-۱۹ ثبت شده و بیش از نیم میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند و بسیاری از نظام‌های شکننده درمانی در این منطقه نابود شده‌اند.

هشدار سازمان ملل درباره کمبود واکسن کرونا در آسیا – پاسیفیک

ماهچیچ گفت: فقدان تخت‌های بیمارستانی، اکسیژن و همچنین محدودیت ظرفیت مراقبت‌های ویژه (آی سی یو) موجب وخامت اوضاع برای مبتلایان به کووید-۱۹ بخصوص در هند و نپال شده است. وی افزود: بعلاوه گونه ویروس به شدت واگیردار که اول در هندوستان ظاهر شده، کشورهای منطقه را با تهدید شیوع سریع از جمله در میان آوارگان رو به رو کرده است. آوارگان به علت کمبود آب و امکانات بهداشتی و ازدحام در مکان‌های زندگی خود بطور خاص دربرابر کووید-۱۹ با ریسک رو به رو هستند. در منطقه "کاکس بازار" بنگلادش که حدود ۹۰۰ هزار آواره روهینگیا در متراکم‌ترین اردوگاه آوارگان در جهان به سر می‌برند، تعداد مبتلایان در دو ماه گذشته به شدت بالا رفته است.

این نهاد جهانی تاکید کرد که هرچند تلاش‌ها برای کاهش گسترش ویروس کرونا در دست انجام است اما تدابیر پیشگیرانه باید با افزایش واکسیناسیون تکمیل شود. در حالی که برخی آوارگان در نپال دوز اول واکسن را از طریق کوواکس دریافت کرده‌اند اما برای آوارگان روهینگیا در بنگلادش حتی یک واکسن هم استفاده نشده است.

ایرنا

نظرات بینندگان