arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱

شانس زیاد نتانیاهو در انتخابات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
واحد مرکزی خبر نوشت: نظر سنجی ها نشان می دهد بنیامین نتانیاهو بار دیگر نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواهد شد.

احمد البدیری خبرنگار شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی گزارش داد بر اساس نظر سنجی ها بنیامین نتانیاهو رئیس کابینه آینده رژیم صهیونیستی خواهد بود. نتانیاهو تنها کسی است که در اسرائیل توان تشکیل یک دولت ائتلافی را دارد البته این به آن معنا نیست که نظر سنجی و تحلیل های سیاسی اشتباه نمی کند اما هم اکنون واقعیت این است و تغییر هم نخواهد کرد مگر آنکه امر غیر مترقبه ای رخ دهد. به نظر می رسد نتانیاهو از این نتیجه اطمینان بخش برای آینده سیاسی خود اطمیان خاطر دارد.

نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت:گزینه سیاسی روی آوردن به انتخابات زود هنگام است و من چهارم سپتامبر را برای برگزاری انتخابات پیشنهاد می کنم و پس از مشخص شدن منتخبان قصد دارم یک ائتلاف دولتی گسترده تشکیل دهم که بتواند ثبات را در اسرائیل ایجاد کند و یک رهبری موفق که بتواند بر چالش های پیش رو غلبه کند بر سر کار آورد.

بر اساس نظر سنجی ها حزب لیکود در انتخابات پیروز می شود اما این حزب نیازمند آن است که با احزاب دیگری ائتلاف تشکیل دهد. از انجا که حزب استقلال به رهبری ایهود باراک وزیر جنگ اسرائیل به پارلمان اسرائیل راه نخواهد یافت به زودی نتانیاهو آن را از حساب های خود کنار خواهد گذاشت.

حزب «یسرائیل خانه ما» به رهبری هکتور لیبرمن وزیر امور خارجه آمده تا دومین حزب بزرگ باشد، حزب کار پس از مدتی غیب باردیگر به عرصه سیاست بازگشته تا سومین حزب باشد. اما حزب کادیما بزرگترین حزب کنونی اسرائیل آمده تا چهارمین حزب باشد. این اطلاعات از نظرسنجی ها به دست آمده است.

سوالی که مطرح می شود این است که چرا نتانیاهو قصد دارد انتخابات زودهنگام برگزار کند؟ اسرائیل در آستانه جنگ جدیدی قرار ندارد، اسرائیل دچار بحران پارلمانی نیست و اختلافات شدیدی میان احزاب ائتلافی دیده نمی شود، به سادگی می توان گفت هیچ توجیه قویی برای برگزاری زودهنگام انتخابات وجود ندارد.

ای بسا برگزاری انتخابات زودهنگام در اسرائیل به یک عرف تبدیل شده است و خیلی کم پیش می آید که کابینه ای تا آخر دوره خود کارش ادامه پیدا کند.

یوسی نیشر تحلیلگر سیاسی اسرائیل گفت: ایده برگزاری انتخابات زودهنگام در وهله اول به نفع نخست وزیر است نتانیاهو هم اکنون در اوج محبوبیت مردمی قرار دارد، نظرسنجی های اخیر حاکی از آن است که اگر انتخابات زودهنگام برگزار شود نتانیاهو و حزبش لیکود بر سائر نامزدها بسیار پیشی می گیرند. نتانیاهو به خاطر آزاد کردن شالیت و برای اینکه توانسته اسرائیل را از بحران اقتصادی جهانی بیرون بکشد از محبوبیت مردمی زیادی برخوردار است علاوه بر این ها در حال حاضر در عرصه سیاسی اسرائیل گزینه های جایگزینی برای نتانیاهو دیده نمی شود.

در اسرائیل اکثر تحلیلگران معتقدند که نتانیاهو می خواهد انتخابات زودهنگام را پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار کند تا اسرائیل در صورتی که باراک اوباما برنده انتخابات شود برای فشارهای آمریکا خود را آماده کند بویژه اینکه پیش بینی می شود در سایه حکومتی که رهبری آن را حزب لیکود دسته راستی به عهده دارد مذاکرات با فلسطینی ها و دستیابی به سازش امری است که چندان نباید به آن امید بست.
نظرات بینندگان