arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۳ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱

ركوردشكنان تاريخ پرسپوليس!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بابك غنائي - تيم فوتبال پرسپوليس با قبول سومين شکست سنگين متوالي خود در هفته سي‌وسوم رقابت‌هاي ليگ برتر برابر تيم فوتبال راه‌آهن بدترين نتيجه تاريخ اين باشگاه از بدو تاسيس خود را در بايگاني اين باشگاه به ثبت رساند تا هواداران پرسپوليس با يک تراژدي بزرگ در پايان فصل کابوس‌وار روبرو شوند. ثبت اين نتيجه ناباورانه که منجر به سقوط تيم فوتبال پرسپوليس به رده پانزدهم جدول رده بندي با حواشي فراوان و تبعات ناخوشايندي براي سرخپوشان پايتخت همراه بود اتفاقاتي که شايد تا مدت‌ها پرسپوليسي‌ها بابت آن زير تيغ تيز انتقاد منتقدان خود قرار گيرند.
شكست‌هاي پر گل، پشت سر هم و دور از انتظار پرسپوليس در رقابت‌هاي هفته‌هاي اخير ليگ برتر فوتبال و دريافت گل‌هاي پرشمار از تيم‌هاي نه چندان مطرح، حاكي از بيماري است كه تن و روان اين باشگاه پرطرفدار و محبوب فوتبال ايران را دچار مخاطره و آسيب جدي کرده است؛ شكست‌هايي كه هيچ گاه در تاريخ طولاني حضور اين تيم در مسابقات فوتبال ايران در دوره‌هاي گوناگون سابقه نداشته است. اين روزها نوك تيز انتقادات اهالى فوتبال متوجه بازيكنان پرسپوليس و مصطفى دنيزلى، است؛ تيمى كه به گفته دوست و دشمن، ديگر هيچ نشانى از آن تيمى كه هواداران فوتبال مى‌شناسند، ندارد و اين را مى‌شود از شدت فريادهاى هواداران اين تيم به خوبى دريافت. باخت پر گل به سايپا، تراكتورسازى و راه آهن و شكست مقابل الهلال عربستان، هواداران اين تيم را نگران كرده است. همه مى‌خواهند بدانند، در اين مدت چه بر سر پرسپوليس آمده و ستارگان اين تيم را چه مى‌شود؟ فرياد «بازيكن بى غيرت نمى‌خواهيم» در سكوهاى سرخ، بيانگر يك واقعيت بزرگ است و آن اينكه برخى‌ها دانسته و يا ندانسته در اين تيم در حد و اندازه‌هاى بازى در يك تيم بزرگ ظاهر نمى‌شوند؛ تيمى كه در پيروزى‌هايش همگان شاد و در ناكامى‌هايش همگان غمگين و سرخورده مى‌شوند. فوتبال اين روزهاى سرخپوشان، هيچ شباهتى به بازى پرسپوليس زلزله ندارد؛ چيزى كه هواداران بسيارى را در هر بازى روى سكوها مى‌كشاند. بى تفاوتى اين روزهاى برخى از بازيكنان را به هيچ وجه نمى‌توان توجيه كرد؛ بازيكنانى كه يا نمى‌خواهند از خود براى اين تيم مايه بگذارند و يا اينكه واقعاً نمى‌توانند اين كار را انجام دهند كه در هر دو حالت، آنها هستند كه متضرر شده و مورد انتقاد واقع مى‌شوند.چنين به نظر مى‌آيد كه ديگر دوران نام‌ها در فوتبال ايران به سر آمده است! شايد خيلى‌ها در فوتبال و به ويژه در پرسپوليس به اين واقعيت بزرگ نرسيده‌اند كه اين هوادار عظيم، تنها به عشق تيم محبوبش يعنى پرسپوليس است كه به اين ورزشگاه و آن ورزشگاه مى‌آيد. دنيزلى و دنيزلى‌ها، كريمى و كريمى‌ها همه عزيز و محبوبند و به نوعى، بهانه اى براى دوست داشتن بيشتر پرسپوليس هستند؛ اما آنها نيز خوب مى‌دانند كه بدون پرسپوليس هيچ نيستند.
محبوب تيم‌هاي انتهاي جدول
پرسپوليس در شرايطي نازل‌ترين رتبه عمر خود در ليگ برتر را تجربه مي‌كند كه نگاهي به روند امتيازگيري و شكست‌هاي اين تيم نتايج جالبي در پي دارد. پرسپوليس به 5 تيم انتهاي جدول 20 امتياز تقديم كرده، رقمي كه اگر با دقت مورد بررسي قرار بگيرد به بخش مهمي از سوالات اين فصل پاسخ خواهد داد. پرسپوليس اگر حتي نيمي از اين امتيازات را مقابل تيم‌هاي ته جدولي از دست نمي‌داد در حال حاضر 47 امتيازي بود كه باعث مي‌شد قرمزها به رده ششم صعود كنند. شايد باور نكنيد اما پرسپوليس به تيم‌هاي سقوط كرده 10 امتياز تقديم كرده است. نكته جالب توجه ديگر اين است كه پرسپوليس در مقابل تيم‌هاي بالاي جدولي نتايج نسبتا خوبي گرفته آنها به 5 تيم بالاي جدول فقط 17 امتياز تقديم كردند كه اين مساله نشان از يك مسئله مهم دارد اينكه پرسپوليس در زمان بروز كاراكتر هميشگي، تيم صاحب كيفيتي بوده است همانطور كه سپاهان در اين فصل موفق به پيروزي مقابل پرسپوليس نشده، استقلال يك شكست را مقابل پرسپوليس تجربه كرده و اين تنها تراكتورسازي بود كه 6 امتياز كامل را از شاگردان دنيزلي گرفته است. نظريه‌پردازان فوتبال مي‌گويند يك تيم براي قهرماني و موفقيت در جدول ابتدا بايد در بازي‌هاي ضعيف به پيروزي برسد و صد البته شرايط فعلي پرسپوليس به اين حرف صحه مي‌گذارد.
دنيزلي ناکام ترين مربي تاريخ
باخت‌هاي سريالي 4 گله پرسپوليس در هفته‌هاي اخير نه تنها موجب شده تا هواداران اين تيم در کوچه و خيابان و در محافل عمومي کمتر ظاهر شوند مبادا که مورد تمسخر هواداران رقيب قرار گيرند که يک علامت تعجب بزرگ نيز جلوي نام مربي بزرگي قرار داده که روزي در اروپا و با تيم‌هاي ترکيه‌اي احترام هر رقيبي را برمي‌انگيخت. صحبت از مصطفي دنيزلي است که نتايج اين روزهاي پرسپوليس توانايي‌هاي مربيگري او در ليگ ايران را زير سئوال برده است. دنيزلي که با اين وعده که يک جام از ايران طلبکار است و براي به‌دست آوردن اين جام بازگشته در حالي بار ديگر بر روي نيمکت سرخ‌ها نشست که اين تيم هيچ نشانه‌اي از آمادگي کسب جام نداشت. هفتمين شکست دنيزلي باعث نام وي در صدر ليست مربيان ناکام اين تيم در تاريخچه باشگاه پرسپوليس قرار گيرد. دنيزلي در 16 ديداري که عهده دار مسئوليت فني پرسپوليس بوده، تنها 17 امتياز براي اين تيم کسب کرده که اين آمار پائين ترين نتيجه مربيان پرسپوليس در طول مدت فعاليت اين تيم در فوتبال ايران است به همين منظور نام دنيزلي را به عنوان ناکام ترين مربي تاريخ اين باشگاه مي‌توان به ثبت رساند. دنيزلي در کنار اين ناکامي يک رکورد تلخ ديگر را نيز به نام خود به ثبت رساند تا هواداران دوآتشه پرسپوليسي هرگز خاطره ناکامي‌هاي تيم مورد علاقه خود با مربي ترک تبارشان را فراموش نکنند. پرسپوليس با دنيزلي در طول 16 بازي چهار شکست سنگين را تجربه کرده و با چهار گل بازنده ميدان لقب گرفته است. شکست برابر نفت آبادان، سايپا، تراکتورسازي و راه آهن اين رکورد را براي دنيزلي به ثبت رساند. يکي ديگر از نکاتي که مي‌توان از آن به عنوان نکات بحث برانگيزکارنامه دنيزلي در نيم فصل دوم ليگ يازدهم به همراه پرسپوليس ياد کرد، سقوط پرسپوليس در جدول ليگ برتر بود. زماني که استيلي از پرسپوليس رفت اين تيم روي پله هشتم جدول قرار داشت اما پرسپوليس دنيزلي هم اکنون روي پله پانزدهم قرار دارد که اين مساله به هيچ وجه نمي‌تواند به سود مربي ترک تبار پرسپوليس باشد. اين براي مردي که اين روزها در فوتبال ما به دنبال جام است تا دِينش را ادا کند اصلا اميدوار کننده نيست. شايد هم اين تقدير مرد ترک تباري باشد که قرار نيست در فوتبال ايران به جامي برسد.
ضعيف ترين مدافعان و دروازه‌بانان تاريخ
بازيکنان پرسپوليس که اين روزها با انتقادات ريز و درشتي روبرو هستند، در چند هفته اخير به قدري ضعيف کار کرده‌اند که مي‌توان با بررسي کارنامه آنها نامشان را در فهرست ناکام ترين بازيکنان فوتبال ايران در طول برگزاري ليگ به ثبت رساند. مدافعان پرسپوليس تا پايان هفته سي و سوم ليگ برتر با 53 گل خورده لقب ضعيف ترين خط دفاع تاريخ اين باشگاه را به خود اختصاص داده‌اند. تا به اين بهانه تا سال‌ها هواداران اين تيم نام آنها را به عنوان ضعيف ترين خط دفاع تاريخ اين باشگاه به خاطر بسپارند. بزرگترين ضعف پرسپوليس نداشتن يک دروازه‌بان مطمئن است. در ليگ قهرمانان اين تيم مقابل تيم‌هاي آسيايي، از جمله الهلال در شش بازي، هيچ گاه بيشتر از يک گل نخورده، چون آودوکويچ دروازه بان خارجي اين تيم، انصافا نمايش قابل قبولي داشته است. ميثاق معمارزاده و حسين هوشيار در سه بازي در فاصله‌اي کمتر از سه دقيقه دو بار گل خوردند که اگر اين آمار براي کتاب گينس ارسال شود نام اين دو نفر بدون ترديد در تاريخ فوتبال جهان به ثبت خواهد رسيد. در خط دفاعي نصرتي تنهاست، چون شيث به رغم فيزيک بدني مناسب، متأسفانه ضريب هوشي بالايي ندارد و بيشتر احساسي بازي مي‌کند؛ افزون بر آن که پرسپوليس در دفاع تيمي هم مشکل دارد. بازيکنان اين تيم اول ناظر دريافت توپ حريف هستند. پس از آن به فکر يارگيري مي‌افتند، در حالي که در تيم‌هاي خوب امسال از جمله سپاهان دفاعي تيمي به بهترين شکل ممکن انجام مي‌شود و در واقع، رمز موفقيت سپاهان داشتن دفاع منسجم است. دنيزلي که با سر و صداي فراوان به پرسپوليس آمد و پس از شکست دادن استقلال در دربي به اسطوره سرخپوشان تبديل شد هم نتوانسته گره‌اي از کار پرسپوليس بگشايد.
گريز از خطر سقوط به ليگ يک
هواداران پرسپوليس با وجود اين که به شدت بابت ناکامي‌هاي تيم خود به ويژه بازي‌هاي چند هفته اخير ناراضي‌اند اما بسيار خوشحالند که پرسپوليس از خطر سقوط به ليگ دسته يك نجات پيدا کرد. پرسپوليس بابت درخشش بازيکن ليبيايي خود در دربي پايتخت توانست حضورش در ليگ دوازدهم را تثبيت کند. با مرور نتايج پرسپوليس به اين نکته مي‌رسيم که اگر پرسپوليس سه امتياز بازي استقلال را به دست نمي‌آورد امروز با شهرداري تبريز براي رهايي از خطر سقوط رقابت سختي داشت، البته در کنار اين خوش شانسي بايد به لطف ويژه فدراسيون فوتبال نيز اشاره کرد، چون اگر پادرمياني کفاشيان نبود و برابرحکم کميته انضباطي 2 امتياز از مجموع امتيازات اين تيم کسر مي‌شد آنگاه پرسپوليس براي رهايي از خطر سقوط با فانوس به دستان جدول رده بندي در حال رقابت بود تا بتواند با ستارگان خود در ليگ برتر باقي بماند و به سرنوشت استيل آذين ليگ دهم گرفتار نشود.
شايعه عدم حضور در بازي آخر ليگ
پس از شکست سنگين شاگردان دنيزلي مقابل راه آهن شايعه‌اي عجيب در ‌تونل ورزشگاه آزادي شنيده شد. گفته مي شود ممکن است پرسپوليس در بازي آخر خود مقابل فولاد خوزستان در ليگ برتر به ميدان نرود تا از يک شکست سنگين و تحقيرآميز ديگر جان سالم به در ببرد. با توجه به تعطيلي دو روزه تمرينات اين تيم پيش از ديدار روز جمعه اين احتمال مي‌رود مسئولان اين باشگاه به دليل ناکامي‌هاي اخير انصراف خود را از انجام اين بازي اعلام کنند. تاکنون در طول برگزاري ليگ برتر سابقه نداشته تيمي از بازي برابر حريف خود پرهيز کند اما اگر پرسپوليسي‌ها از انجام بازي برابر فولاد انصراف دهند نام پرسپوليس به عنوان نخستين تيم ليگ برتري که به بهانه فرار از شکست حاضر به انجام مسابقه نشد در تاريخ ليگ برتر به ثبت مي‌رسد که اين مساله مي‌تواند تبعات ناخوشايندي براي هواداران دربرداشته باشد. از سويي ديگر چنانچه پرسپوليسي‌ها از شرکت در اين مسابقه صرفنظر کنند آنگاه قطعا کميته انضباطي به دليل عدم حضور برابر فولاد، باشگاه پرسپوليس را به پرداخت جريمه نقدي و توبيخ کتبي محکوم خواهد کرد که اين نکته نيز بازتاب رسانه‌اي زيادي براي پرسپوليسي‌ها خواهد داشت.
دنيزلي کجاست، رويانيان چه مي‌کند؟
پرسپوليس روز جمعه در آخرين خود ديدار ليگ برتر به مصاف فولاد مي‌رود و با توجه به تعطيلي تمرينات بايد گفت سرخ پوشان تنها يک روز به صورت جدي براي اين ديدار تمرين مي‌کنند. در اين شرايط که انتظار مي‌رود پرسپوليس با رفع برخي مشکلات براي ديدار حساس هفته آينده مقابل الشباب امارات که حکم مرگ و زندگي را براي اين تيم دارد، آماده شود، خبري از مصطفي دنيزلي نيست. قرار بود روز دوشنبه جلسه‌اي در باشگاه پرسپوليس برگزار شود و مسئولان اين تيم اعلام کرده بودند دنيزلي سفر خود را به ترکيه لغو کرده اما شنيده‌ها حکايت از آن دارد که اين مربي پس از شکست مقابل راه‌آهن بار ديگر به ترکيه سفر کرده است. اين در شرايطي است که سرمربي پرسپوليس پيش از اين دو بار در آستانه مسابقات اين تيم سفر به ترکيه را به بهانه تولد نوه‌اش و برخي مشکلات خانوادگي به حضور در تمرينات ترجيح داده است. نکته جالب اينکه هر بار که دنيزلي مي‌خواهد به کشورش برود، تمرين پرسپوليس را تعطيل مي‌کند. حال سؤال اين است که در اين شرايط که هواداران پرسپوليس تلخ‌ترين روزهاي خود را سپري مي‌کند و اين تيم در بدترين شرايط تاريخي‌اش به سر مي‌برد، چرا به دنيزلي اجازه داده مي‌شود به کشورش برود. اگر هم او به ترکيه نرفته پس چرا تمرينات اين تيم دو روز تعطيل شده آن هم در شرايطي که همه تيم‌ها در حال تمرين‌ کردن هستند. اينکه در قرارداد دنيزلي چه مفادي گنجانده شده و اين مربي چگونه اجازه دارد ايران را ترک کند، جزء سؤالاتي است که مبهم مانده است. پرسپوليس هفته آينده مسابقه حساسي در پيش دارد و اين در شرايطي است که در حال حاضر نه خبري از سرمربي اين تيم است و نه خبري از مديرعامل. دنيزلي اين روزها کجاست؟ آيا باشگاه پرسپوليس نظارتي به عملکرد اين مربي دارد؟ آيا مسئولان باشگاه پرسپوليس تدبيري براي بهتر شدن اوضاع دارند؟ مديرعامل باشگاه پرسپوليس هم به دليل تعدد شغل‌هايي که دارد، در اين شرايط حساس مجبور شده به خاطر شغل غير فوتبالي‌اش به چين سفر کند تا در اين باشگاه همه چيز به هم ريخته جلوه کند.
نظرات بینندگان