arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۳ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۰

تغییرات تکنولوژیکی بانک ملی ایران در ۵ سال اخیر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بانکداری در دنیا در 5 سال اخیر پیشرفت هاش شگرفی کرده. تا جایی که پیش از این تصور نمی شد این حجم از پیشرفت در یک محدوده زمانی کوتاه، رخ دهد.

در این بین، همه گیری بیماری کرونا در دنیا نیز باعث شد تا پیشرفت بانکداری در دنیا شتابی مضاعف بگیرد چراکه با محدودیت های ایجادشده، عملا ادامه کار بانکداری در دنیا به شیوه های سابق انکانپذیر نبود.

با این حال چنانکه گفته شد، گام های بلند بانک ها و تکنولوژی های نوین آنان قبل از بروز پاندمی کرونا آغاز شده بود. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم بانکداری در دنیا در سال های اخیر، حتی بیشتر از تمام عمر این رشته در دنیا، پیشرفت و تغییر کرده است. پیش بینی ها حاکی از آن است که پیشرفت در حوزه بانکداری همچنان با سرعت بالایی ادامه خواهد داشت. بسیاری از محصولات بانکی نوین که هریک به تنهایی می تواند بانکداری دنیا را متحول کند، هم اکنون در حال آماده سازی است و در آینده نزدیک پیاده سازی خواهد شد. عمده این محصولات جدید، در جهت بی نیاز کردن مردم از حضور فیزیکی در بانک ها و تسهیل امور بانکی و صرفه جویی در زمان و هزینه و نیز رضایتمندی بیشتر مشتریان است.

تکنولوژی بلاکچین، خودپردازهای پیشرفته تر، توسعه قارچی غیربانک‌ها، ماشین های خودکار خدمات مالی و تکنولوژی های پوشیدنی، فناوری هایی هستند که احتمالا در سال های آینده سیستم بانکی را بیش از پیش متحول خواهند کرد.

در ایران نیز بانکداری همگام با دنیا در حال تغییر و پیشرفت است؛ هرچند سرعت این پیشرفت ها در بانک های مختلف متفاوت است. بانک ملی را باید احتمالا مهمترین و پیشروترین بانک در هماهنگ سازی خود با بانکداری نوین و ارائه محصولات جدید این حوزه دانست. این بانک در چند سال اخیر محصولات نوینی از بانکداری دیجیتال را اجرایی کرده است. بیشتر این محصولات در 5 سال اخیر در نمایشگاهی با عنوان ملی شو رونمایی شده اند که هر سال برگزار می شده و به نوعی، ویترین محصولات جدید بانکی کشور محسوب می شده است.

این محصولات محدود به بانک ملی هم نبوده است. در واقع آنچه در این رویداد معرفی می شده، عمدتا محصولاتی بود که برای اولین بار وارد نظام بانکی ایران می شد.

در اولین «ملی شو» که در سال 96 برگزار رشده بود، رمز دوم یکبار مصرف و اپلیکیشن «۶۰» رونمایی شد.این محصول که تحولی در بانکداری نوین در کشور شمرده می شد در سال های بعد به سرعت در نظام بانکی کشور تا حد زیادی نهادینه شد.

بام، بله، ربات آلفا، بانک آفیسر، اپلیکیشن هُپ، سرویس نشان پرداخت، دسـتگاه VTM، دسـتگاه CRS، ملی فاند، ملی بازار، سـکوک، ویدئو بام و روبات آلفا از دیگر محصولاتی است که همگی در سه دوره قبلی «ملی شو» رونمایی و معرفی شده اند. هر یک از این محصولات گام بلندی در راستای دیجیتالی شدن بانک ملی محسوب می شوند.

به حز این محصولات، بانک ملی گام های تکنولوژیک دیگری هم برداشته است. اولین شعبه تمام دیجیتال بانک ملی با رویکرد تعامل محور و عرضه نوینی از بانکداری در ایران 21 دی‌ماه سال گذشته افتتاح شد. شعبه‌ای از بانک ملی که «ملی پلاس» نام‌گرفته و در آن مشتریان با حضور در بانک صورت متفاوتی از خدمات بانکی را تجربه می‌کنند، بانکی که هیچ پول کاغذی در آن نیست اما درعین‌حال تمام نیازهای مشتری را در به‌روزترین شکل ممکن پاسخگو است.

شاید یکی از مهمترین ویژگی های ملی پلاس مشاوره دادن به مشتری باشد. «عباس شفیعی» رییس هیات‌مدیره بانک ملی ایران می گوید: هدف اصلی ما در «ملی پلاس» ایجاد یک فضای تعاملی به معنای مشاوره دادن دوطرفه هم از سوی بانک به مشتری و هم از سوی مشتریان به بانک است. ما معتقدیم ابتدا باید بتوانیم مشاوره بگیریم که بتوانیم خدمات خود را به بهترین شکل معرفی و عرضه کنیم. با مطالعات بسیاری که از جانب همکاران ما انجام‌شده است تلاش کردیم این فضا را در «ملی پلاس» فراهم کنیم.

شعب ملی پلاس مشاور محور بوده و در کنار ارائه خدمات مشاوره ای در حوزه های اعتبارات، سرمایه گذاری، بانکداری بین الملل، بورس و اوراق بهادار و بانکداری الکترونیک، آموزش نحوه بهره گیری از تجهیزات و سامانه های غیرحضوری ارائه می شود.

از طریق ملی پلاس تقریبا همه امور بانکی را می توان انجام داد. آن هم به انواع و اقسام روش های نوین و بدون حضور فیزیکی در شعب سنتی بانک ها. این خدمات شامل دریافت و پرداخت وجه نقد ، انتقال وجه، واگذاری چک، افتتاح حساب، صدور ملی کارت، صدور کارت هدیه، پرداخت قبوض و خرید شارژ, اصلاح اطلاعات مشتری، فعال سازی پیامک، ارسال حواله پایا و ساتنا و تغییر و فعال سازی رمز اول و دوم پویا می شود.

به عنوان محصولی دیگر سامانه باجه آنلاین، اولین شبکهٔ اجتماعی بانکی ایران است که سؤالات مشتریان را با استفاده از هوش مصنوعی و کلان داده‌ها در بستر شبکهٔ اجتماعی پاسخ می‌دهد. هوش مصنوعی این شبکه در صورت پیدا نکردن پاسخ مناسب، کاربر را به متخصص‌ترین کارمند شعبه در زمینهٔ پرسش ارتباط می‌دهد.

بانک ملی ایران در ادامه فعالیت های زیست محیطی خود نیز به منظور کاهش هر چه بیشتر مصرف کاغذهای حرارتی در دستگاه های خودگردان، QR Code را جایگزین رسیدهای کاغذی کرده است.

توفیق بانک ملی ایران در مسیر دیجیتالی شدن مورد تایید وزارت اقتصاد نیز قرار گرفته و این بانک رتبه برتر درارزیابی تحول و استقرار بانکداری دیجیتال را به خود اختصاص داده است.

نظرات بینندگان