arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۰۲ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۱

چند ميليون سال پيش در چنين روزي

فواد صادقیان
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فکر کنید یک روز از خواب بیدار شوید و دلتان بخواهد نقطه‌ پایانی بگذارید بر کاری که تا دیروز انجام می‌دادید. یعنی هی توی سرتان این سوال باشد که این چه کار تکراری‌ای است تو داری؟ و هی توی دل‌تان وسوسه شوید که یک کار جدید پیدا کنید، کاری که پر باشد از هیجان و اتفاقات عجیب. آن‌وقت چه می‌کنید، صبحانه‌تان را می‌خورید و مثل یک بچه‌ آدم و سربه‌زیر گرفتار دل‌تان نمی‌شوید. کفش و کلاه می‌کنید و مثل هر روز به سراغ کاری می‌روید که تا دیروز انجام می‌دادید و قرار است تا ابد هم انجام بدهید.

اما خب، من فکر کردم شما را با دانی دایناسور آشنا کنم که یک بچه‌ آدم نیست و مثل من و شما فکر نمی‌کند. دانی از نسل منقرض‌نشده دایناسورهاست و جایی همین دور‌و برها،‌ شاید در همسایگی من و شما زندگی می‌کند و درست یک روز دلش می‌خواهد کار جدیدی را شروع کند و...

«زندگی جدید جناب دایناسور» اولین رمان کودکِ سیده ربابه میرغیاثی است. این نویسنده با نقبی به اعماق تاریخ، دانی دایناسور را خلق کرده است تا نشان دهد، دوره‌ دایناسورها نگذشته است. آن‌ها هنوز هم زنده‌اند و می‌توانند دنیای ما را دگرگون کنند. «دانی» این قصه که از کارش خسته شده است و دلش می‌خواد بیشتر از این حرف‌ها زندگی کند، یک روز صبح به دفتر رئیسش آقای بز می‌رود و استعفایش را تقدیم می‌کند. او می‌خواهد وارد زندگی جدیدی شود که هم هیجان بیشتری داشته باشد و هم آن‌قدر جذاب باشد که زنده‌ ماندن بیشترش را توجیه کند. دانی بر اساس یک راهکار بیشتر زنده ماندن که شامل چهار توصیه‌ کوتاه است زندگی تازه‌اش را شروع می‌کند. از کارشناسی موزه استعفا می‌دهد و می‌نشیند پای تلویزیون!

نه، اشتباه نکنید، تماشای تلویزیون کار جدید او نیست. او تلویزیون تماشا می‌کند تا حوصله‌اش سر نرود و در ضمن کار جدیدی پیدا کند. به نظر می‌رسد او هم مثل من اهل نیازمندی‌های روزنامه‌ها نیست برای پیدا کردن کار هیجان‌انگیزش. همین‌طور که با حوصله‌ سررفته و بیکار برنامه‌ موردعلاقه‌اش را از تلویزیون تماشا می‌کند، متوجه موضوعی می‌شود که جرقه‌ای است برای شروع زندگی تازه.

سیده ربابه میرغیاثی با تجربه‌ای که پس از سال‌ها مطالعه و نقد در حوزه‌ ادبیات کودک پیدا کرده، کاراکترهای جذابی را در اولین رمانش خلق کرده است که باعث می‌شود نه تنها کودکان جذب قصه‌اش شوند، بلکه بزرگ‌ترها هم پیگیر ماجرا باشند تا ببینند برای دانی و دیگر حیوانات این کتاب چه اتفاقی می‌افتد.

ناگفته نماند كه این کتاب یکی از کتاب‌های «اتاق تجربه» است که زیر نظر فریدون عموزاده خلیلی و به همت انتشارات چکه و شهر قلم منتشر شده است.
نظرات بینندگان