arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۵ - ۰۲ تير ۱۴۰۰

میانجیگری میان دمشق و واشنگتن؛ محور اصلی دیدار شاه اردن و بایدن

شاه اردن تلاش دارد در جریان دیدار قریب‌الوقوع با رئیس‌جمهور آمریکا، جایگاه منطقه‌ای کشورش را با متقاعد کردن بایدن به میانجیگری امان در برخی پرونده‌های مهم منطقه از جمله دمشق، بازیابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: محافل سیاسی و دولتی در اردن، به دیداری که انتظار می‌رود در اوایل ماه آتی در واشنگتن میان «عبدالله دوم» شاه این کشور با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا صورت گیرد، چشم دوخته‌اند به این امید که اردن جایگاه منطقه‌ای خود را در دوره ریاست‌جمهوری دموکرات‌ها، بازیابد.

روزنامه العرب چاپ لندن طی یادداشتی در این زمینه نوشت که عبدالله دوم اوایل ژوئیه آتی به ایالات متحده سفر خواهد کرد و این سفر برای نخستین بار در دوره ریاست‌جمهوری بایدن صورت می‌گیرد. اردن امیدوار است که طی این دیدار، گرمی به روابط دو طرف پس از آن‌که در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به سردی گراییده بود، بازگردد.

به ادعای این روزنامه، اهمیت سفر عبدالله دوم به آمریکا، صرف‌نظر از حالت نمادین آن، در پرونده‌های مهمی است که وی قرار است در واشنگتن بررسی کند که میانجیگری اردن  بین واشنگتن و دمشق یکی از آن‌هاست.

در این یادداشت آمده است:« طی سال‌های گذشته، دیپلماسی اردن رو به افول بوده و پویایی خود را به دلایل مختلفی چون مشغول‌بودن این کشور به بحران‌های داخلی که آخرین آنها، "مسأله فتنه" که تا به امروز ادامه دارد، متغیرهای بین‌المللی و منطقه‌‌ای به‌ ویژه توافقنامه‌های «آبراهام» میان برخی کشورهای منطقه با اسرائیل از دست داده بود. اموری که به صورت غیرمستقیم از نظر سیاسی بر اردن تاثیر گذاشتند.  تعامل و مراوده سرد آمریکا با اردن در دوران ترامپ نیز نقش زیادی در انزوای اردن داشت اما با قدرت گرفتن دموکرات‌ها در آمریکا، امان به تغییر اوضاع به نفع خویش امیدوار است.

بنا بر این گزارش، اردن معتقد است که در سایه داشتن روابط خوب با طرف‌های محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی فرصتی به دست آمده تا با مطرح کردن خود به عنوان میانجی در پرونده‌های مهمی چون سوریه در منطقه، رونق را به دیپلماسی خود بازگرداند. به ویژه پس از آن‌که نقشش در پرونده فلسطین را پس از موفقیت قاهره در کنترل کامل این پرونده، از دست داده است.

محافل سیاسی اردن می‌گویند که یکی دیگر از انگیزه‌های امان برای میانجیگری در پرونده سوریه، این است که اردن به صورت مستقیم از تداوم بحران در سوریه ویژه در بخش اقتصادی متضرر شده است.

روزنامه محلی «الانباط» اردن نیز از وجود زمزمه‌هایی در دوایر دیپلماتیک درباره پیامی که شاه اردن از سوی سوریه در خصوص تحریم سزار برای دولت آمریکا خواهدبود، خبر داد و نوشت: «قانون سزار یکی از پرونده‌هایی است که در جریان نشست قریب‌الوقوع عبدالله دوم و بایدن طرح خواهد شد به ویژه که این قانون به میزان زیادی بر اردن تاثیر گذاشته است».

تحریم سزار که از ژوئن سال گذشته اجرایی شد، محدودیت‌های زیادی را در خصوص معاملات کشورها و دولت‌های خارجی با نظام سوریه ایجاد کرد.

به نوشته الانباط، اردن پیشنهاد جامعی در این باره تنظیم کرده که شامل بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و هماهنگی عمیقی میان اردن و روسیه در بحران سوریه است. به این ترتیب که روسیه مسئولیت کاهش تاثیر و نفوذ ایران در این پرونده را برعهده خواهد گرفت و اردن نیز مسئولیت رفع موانع عربی و آمریکایی را برعهده خواهد گرفت.

منابع نزدیک به حکومت اردن معتقدند که عبدالله دوم تلاش خواهد کرد طی دیدار قریب‌الوقوع با بایدن، او را به لغو وتوی آمریکا در قبال عادی سازی روابط کشورهای عربی با سوریه را برطرف کند هرچند که این کار سهل نخواهد بود  به‌ ویژه که برای تحقق آن، سوریه نیز باید امتیازهای بزرگی برای کاهش نفوذ ایران بدهد و با انتقال سیاسی قدرت موافقت کند. دو موضوعی که نظام سوریه به شدت آن را رد می‌کند اما در صورت حصول توافق میات واشنگتن و تهران در پرونده هسته‌ای، موضوع فرق خواهد کرد.

نظرات بینندگان