arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۵ تير ۱۴۰۰

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / تکذیب مخالفت «مطلق» رئیسی برای دیدار با بایدن / آمریکا به دنبال مذاکره جدید با ایران پس از احیای برجام / نظر یک پیشگو درباره انتخابات که مبنای تصمیم یک کاندیدا شد / ۸۰ درصد خاک افغانستان به دست طالبان افتاد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

تکذیب مخالفت «مطلق» رئیسی برای دیدار با بایدن
محمدحسین صفار هرندی فعال سیاسی اصولگرا گفت که جواب «خیر» رئیسی به دیدار با بایدن، «مطلق» نبود. صفار هرندی در شبکه چهار سیما گفت: نظر من این است و نظر برخی دوستان هم این است که «خیر» محکم و بدون تامل اقای رئیسی، پاسخی به آن No بود که اقای بایدن گفت. از او پرسیده بودند قرار است در دولت شما، با ایران شرایط بهتری داشته باشیم، خیلی حکم گفته بود No. وی افزود: بنده معتقدم اگر از رئیسی سئوال شود، خواهد گفت «خیر» من، خیر مطلق نیست، اما با آن جلوه ای که بایدن ظاهر شده، جوابش همان است. صفار هرندی تاکید کرد: ما نظرمان این است که تعامل گسترده باید بکنیم.

نظر یک پیشگو درباره انتخابات که مبنای تصمیم یک کاندیدا شد
سلیمی نمین گفت: به آقای قاضی زاده هاشمی القا کرده بودند که قطعا ایشان رئیس جمهور خواهد شد! مثل آقای احمدی نژاد که برخی از پیشگوها به سراغش می رفتند و چنین حرفهایی می زدند، یک پیشگو هم در مشهد به آقای قاضی زاده هاشمی این مطلب را گفته بود که تو قطعا رئیس جمهور می شوی و به همین دلیل به درخواست برخی از نمایندگان که از او خواسته بودند کنار رود، برخورد بسیار تند و غیر مؤدبانه داشت چرا که تصور کرده بود که او قطعا رئیس جمهور می شود.

آمریکا به دنبال مذاکره جدید با ایران پس از احیای برجام
یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: بازگشت به برجام را آغاز فرآیندی دیپلماتیک می دانیم. او افزود: برای سایر مسایل نیز به بحث و گفت و گو با ایران نیاز داریم.

برای یک دهه به یکدست شدن قوا نیاز داریم
سید امیرحسین قاضی‌‌زاده هاشمی در پاسخ به سوالی پیرامون یکدست شدن قوا و تاثیر آن بر روند اداره کشور و همچنین احتمال برخورد با اغماض میان قوا و کاهش نظارت‌ها، گفت: کشور برای اینکه از جا بلند شود حداقل ده سالی باید دعواها را کنار بگذارد؛ به همین دلیل به نظر من مردم با هوشمندی این را انتخاب کردند. به این دلیل که مردم معمولا مجلس و دولت را به نوعی انتخاب می‌کردند که این تمرکز اتفاق نیفتد؛ اما این بار که این اتفاق رخ داد به نظر من با هوشمندی بود به این علت که کشور یک سرعتی پیدا کند. وی افزود: بعد از طی این دوره نهادهای دموکراتیک که حضور دارند و فعالیت می‌کنند یا جریانات سیاسی خود را احیا می‌کنند و باز می‌توانند به قدرت برگردند.

۸۰ درصد خاک افغانستان به دست طالبان افتاد
شبکه ای بی سی باتوجه به سخنان سخنگوی دفتر سیاسی طالبان گزارش داد که این گروه هم اکنون ۸۰ درصد از افغانستان را تحت کنترل خود دارد. سهیل شاهین در گفت و گو با این شبکه گفت که آنها هم اکنون کنترل ۱۶۳ منطقه از افغانستان را در دست دارند.

آخرین آمار کرونا در ایران
وزارت بهداشت روز ۴ تیر ۱۴۰۰ اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۳ هزار و ۵۸۸ نفر رسید.

برجام پیش از خروج آمریکا، کار می‌کرد
وزیر امور خارجه آمریکا با اذعان به این نکته که برجام پیش از خروج دولت سابق واشنگتن کار می‌کرد، گفت: احیای این توافق به نفع ایالات متحده است.

رهبر معظم انقلاب واکسن ایرانی زدند
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز (جمعه) دُز اول واکسن کوو ایران برکت را دریافت کردند. ایشان با اشاره به اصرارهایی که از چند ماه قبل برای تزریق واکسن به ایشان وجود داشت، خاطرنشان کردند: من اولاً مایل نبودم از واکسن غیر ایرانی استفاده کنم بنابراین گفتم منتظر واکسن ایرانی می‌مانم چرا که باید این افتخار ملی را پاس بداریم و تا وقتی امکان پیشگیری و علاج در داخل وجود دارد، چرا از آن استفاده نکنیم؟

 

نظرات بینندگان