arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۱ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۱

پسوند «ir.»براي تمام نهادها اجباري شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزير ارتباطات با ارسال بخشنامه‌اي تمام دستگاه‌هاي اجرايي كشور را مكلف كرد تا از اين پس نسبت به استفاده از دامنه كشوري «ir.» اقدام كنند.

به گزارش ايسنا، رضا تقي‌پور در بخشنامه‌اي كه رونوشت آن به تمام دستگاه‌‌هاي اجرايي كشور ارسال شده، از تمامي دستگاه‌هاي اجرايي كشور خواسته است نسبت به استفاده از دامنه كشوري ir. اقدام كرده و از استفاده از ساير دامنه‌ها پرهيز كنند.

در متن اين بخشنامه آمده است: «با توجه به ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه اين وزارت مكلف به ايجاد شبكه ملي اطلاعات در كشور مي‌باشد. در اين راستا ضروري است دستور فرماييد كليه سازمان‌ها و شركت‌هاي زير مجموعه آن دستگاه نسبت به موارد ذيل اقدام لازم را به عمل آورند: 1_ استفاده از پسوند دامنه كشوري «.ir» در كليه وب‌سايت‌ها، پرتال‌هاي دستگاه مركزي، سازمان‌ها، شركت‌ها و ادارات تابعه با رعايت موارد زير اجباري است:

1 _1_ وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي مستقل و سازمان‌ها و ادارات تابعه آن‌ها با پسوند «.gov. ir» 1_2_ سازمان‌ها و نهادهاي غيردولتي و غيرانتفاعي مانند شهرداري‌ها، انجمن‌ها و ... با پسوند «.org.ir» 1_3_ دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي با پسوند «ac.ir» 1_4_ مدارس با پسوند «sch.ir»

2 _بديهي است از پسوند‌هاي عمومي نظير .com، org و .. . براي دستگاه‌‌ها، سازمان‌ها و شركت‌هاي دولتي به عنوان پسوند اصلي ممنوع است و در صورت ثبت دامنه‌هاي فوق بايد به دامنه اصلي مطابق مشخصات بند يك منتقل شود.

3_ ضروري است ميزباني وب‌سايت‌ها و پورتال‌هاي فوق در داخل كشور انجام گيرد و مديران وب‌سايت‌ها و پورتال‌ها با مراجعه به سايت ثبت دامنه‌هاي كشوري www.nic.ir» علاوه بر ثبت ns‌‌ هاي نسبت به ثبت ns ‌هاي اينترانتي اقدام كنند.

4_ در صورتي كه ميزباني وب‌سايت‌ها و پورتال‌هاي فوق به صورت داخلي و توسط خود دستگاه انجام مي‌شود، لازم است نسبت به اتصال مركز داده خود به شبكه ملي اطلاعات از طريق اينترانتي اقدام كنيد در غير اين صورت مراكز داده داخلي اين موضوع را انجام خواهند داد.

مسوولان فن‌آوري اطلاعات دستگاه‌ها به منظور كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند به سازمان‌ فن‌آوري اطلاعات ايران (معاونت توسعه و مديريت شبكه) مراجعه كنند.
نظرات بینندگان