arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱

لغو قرار داد ارتش آمریکا و افغانستان منجر به بیکاری افغان ها شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی بی سی گزارش داد: در پی لغو قرارداد وزارت دفاع افغانستان با ارتش آمریکا برای تولید پوتین نظامی، شمار زیادی از کارگران افغان بیکار شده اند.

به گزارش انتخاب ، با نزدیک شدن موعد خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان نه تنها به تدریج مسئولیتهای امنیتی به افغانها سپرده می شود، بلکه کار جذب نیرو و همچنین تامین تجهیزات و تدارکات لازم برای نیروهای افغان نیز به افغانها سپرده می شود. هم اکنون بخش عمده ای از پوشاک نظامیان از پوتین گرفته تا کمربند را افغانها تولید می کنند. اما از زمانی که وزارت دفاع افغانستان قرارداد تولید پوتین را برای آمریکایی ها لغو کرد، بسیاری از کارگاههای تولید پوتین و دیگر پوشاک نظامی، بلاتکلیف مانده اند.

«فرهاد صافی» مدیر عامل کارخانه تولید پوشاک نظامی ملی کابل گفت: دولت آمریکا این فرصت را به ما داده بود و ما هم به آنها نشان دادیم که افغانها هم می توانند کالاهای با کیفیت تولید کنند. لغو این قرارداد باعث شده است تا از یکصد و پنجاه کارگر ما فقط سی و هشت نفر باقی مانده اند و بخش عمده ای از کار تعطیل شده است.

مسئولان افغان می گویند: علت لغو این قرارداد این است که دولت بودجه کافی برای خرید پوتینهای تولید شده در این کارخانه ها را ندارد و منتظر کمکهای بین المللی است. برخی معتقدند این مسئله باعث می شود تا کارگران بیکار جذب صفوف طالبان و گروههای تندرو شوند.

البته وزارت دفاع افغانستان شایعات درباره اینکه دولت در نظر دارد پوتین ارزانتر از چین وارد کند، رد و تاکید کرد قصد دارند همچنان پوتین تولید داخل را خریداری کنند.
نظرات بینندگان