arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱

آنچه در مناظره ی دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر گذشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ابوالفتوح، یکی از نامزدهای اسلام خواهان مصری پس از نخستین مناظره خود با عمرو موسی دبیر کل سابق اتحادیه عرب و وزیر خارجه در دوران حکومت حسنی مبارک توانسته است حمایت طیف وسیعی از رای دهندگان از لیبرال ها تا گروه های تندرو سلفی را جلب کند.

به گزارش انتخاب، در مناظره روز پنجشنبه، پس از بررسی اجمالی برنامه های هر یک از این دو نامزد انتخاباتی درباره آینده مصر، از آنها پرسیده شد که اگر هنگام درگیری های اخیر شهر قاهره رئیس جمهور بودند، برای کاستن از شدت ناآرامی ها چه کار می کردند؟

عمرو موسی در مناظره دیروز گفت اگر رئیس جمهوری با برنامه کاری مشخص مصر را اداره کند، شهروندان دیگر به چنین اقداماتی متوسل نخواهند شد.

وی اظهار داشت من به رئیس جمهور منتخبی اعتقاد دارم که وظیفه اش را در چارچوب برنامه های مشخص انجام می دهد و مردم نیز جدیت را در او می بینند. بدین ترتیب نیز کارها در مصر با هرج و مرج پیش نخواهد رفت. البته علت ناآرامی ها ممکن است این باشد که خود دوره گذار با تنش، مداخله ها و تخطی هایی همراه است که به این کشور آسیب زده است.

آنچه در عباسیه دیدیم، نباید رخ می داد. بالاخص اینکه همه ما به توافق رسیده ایم و تا چند روز دیگر نیز قدرت به دولت غیر نظامی و منتخب واگذار می شود. ما می خواهیم کشور در مسیر درست حرکت کند، همه مردم نیز همین خواسته را دارند و برای این رخداد سیاسی بزرگ آماده می شوند.
ابوالفتوح، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر گفت اگر من رئیس جمهور بودم، چنین درگیری هایی هرگز رخ نمی داد. وی افزود حادثه عباسیه، نتیجه عملکرد ضعیف چندین گروه بود. باید تاکید کنم که حق برگزاری تظاهرات صلح آمیز و ابراز عقاید یکی از دستاوردهای انقلاب بیست و پنجم ژانویه بوده است.

مناظره عمرو موسی و ابوالفتوح یکی از مجموعه مناظره هایی است که در آن دو نامزد به طور تصادفی انتخاب و با یکدیگر گفتگو می کنند تا استعداد و قابلیت هایشان برای مردم مصر روشن شود.

این مناظره در محافل مختلف مصر واکنشهای گوناگونی داشته است . محمد علی از هواداران ابوالفتوح که مناظره پنجشنبه را در قهوه خانه ای در جنوب قاهره تماشا کرده است، می گوید مناظره ها فرصتی است برای آنکه همه بتوانند به تشخیص خوبی از سیزده نامزد انتخاباتی برسند. او می گوید از این طریق به آنها بیشتر نزدیک می شویم و به ماهیتشان پی می بریم. من بیشتر به عبدالمنعم گرایش دارم، اما هنوز باید منتظر بود و دید چه می شود.

محمد عبداللطیف، یکی دیگر از شهروندان مصری، می گوید مصر اکنون به مرد بزرگی نیاز دارد، مردی پایبند اصول باشد، بتواند تصمیم بگیرد و عموم مردم را که به غذا و خدمات درمانی نیاز دارند، درک کند.
نظرات بینندگان