arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۷۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۴ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱

حمله مغول‌ها به استقلال

بهمن فروتن / مشاور مديرعامل باشگاه استقلال
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
استقلال در دیدار مقابل نفت تهران با ۵۰ درصد توان خود توانست سه گل به این تیم بزند و برنده بازی باشد. پس از این مسابقه من به این نتیجه رسیدم که استقلال در دورانی که چند بازیکن اصلی خود را به دلیل مصدومیت از دست داده بود هم می‌توانست بازنده دیدارهای خود نباشد تا امروز به جای سپاهان قهرمان لیگ بر‌تر شود. اعتقاد دارم یک مسئله اصلی قهرمانی را از استقلال دور کرد و آن اره کردن پایه‌های صندلی مدیرعامل این تیم بود. متاسفانه برهه هايي که استقلال بیش از هر زمانی نیاز به آرامش داشت بحث تغییر مدیریت این باشگاه مطرح شد و در ‌‌نهایت موج عظیمی از حاشیه و بی‌انگیزگی را در بین بازیکنان و کادر فنی این تیم ایجاد کرد. در‌‌ همان دوره استقلال امتیازاتی از دست داد که اگر همه چيز طبق قاعده پیش می‌رفت این امتیازات می‌توانست در کیسه اندوخته‌های این تیم اضافه شده و نهایتا در پایان لیگ منجر به قهرمانی شاگردان مظلومی شود. استقلال تيم‌هاي قدرتمندي مثل الریان، صبا و نفت تهران را با همین داشته‌های فنی با ۳ گل شکست داد. متاسفانه در مقطعي حملاتی به استقلال شد که من مشابه آن را تنها و تنها حمله قوم مغول به ایران می‌دانم، هر چند که کادرفنی مدیریت و بازیکنان استقلال در‌‌ همان برهه هم توانستند انسجام خود را حفظ کنند. اگر واقع بین باشیم استقلال در‌‌ همان دوره می‌بایست تا رده دهم جدول هم سقوط مي‌كرد اما انسجام کلی این تیم مانع از وقوع چنین اتفاقی شد. از سويي ديگر مجموعه سپاهان هم نشان داد که کارش را به خوبی بلد است. چون قهرمانی در فوتبال کاربلدی می‌خواهد، هر چند که این تیم در طول فصل اشتباهاتی هم داشت. سپاهان را در ثبت این قهرمانی هم استقلال کمک کرد و هم تراکتورسازی. این تیم بی‌تردید بدون کمک این دو تیم تحت هیچ شرایطی نمی‌توانست به عنوان قهرمانی برسد. به نوعی سپاهان از دعوای استقلال و تراکتور سازی ‌‌نهایت استفاده را برد و به عنوان قهرمانی رسید.

در هر صورت ليگ برتر به پايان رسيد و در مجموع نتوانستيم بازي‌هاي باكيفيتي را تماشا كنيم. من معتقدم تا زمانی که یک لیگ ارزش افزوده نداشته باشد قطعا یک لیگ بیمار خواهد بود. شما ببینید در لیگی همچون بوندس لیگای آلمان ابتدای فصل ارزش کلی بازیکنان مثلا ۵ میلیارد یورو است اما این مبلغ تا پایان لیگ به ۸ میلیارد یورو افزایش می‌یابد. متاسفانه هیچ‌گاه ما شاهد رخداد این اتفاق در لیگ بر‌تر کشورمان نیستیم. ضمن اينکه در لیگي كه گذشت نه پدیده‌ای به فوتبال معرفی شد و نه به لحاظ کیفی شاهد افزایش سطح بازیکنان و تیم‌ها بودیم. به لحاظ بعد فنی هم وقتی پرسپولیس ۴ گل از حریفان خود می‌خورد یا استقلال به این روزگار دچار می‌شود و صبا و نفت هم به عنوان شگفتی سازان این رقابت‌ها در پایان فصل با مشکل رو كردن پدیده مواجه می‌شوند؛ چه تعریفی می‌توان از افزایش سطح فنی تیم‌ها داشت؟

فوتبال ما در یک بخش سرآمد است و آن هم جولان دلال‌هاست. من در پایان این لیگ به این نتیجه رسیدم که دلالان همه کاره این فوتبال شده‌اند.
نظرات بینندگان