arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۷۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۲۰ - ۲۳ تير ۱۴۰۰

افزایش احتمال ابتلا به سرطان روده در افرادی با کمبود سطح ویتامین D

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک تیم از دانشگاه کالیفرنیا، مطالعه جدیدی را انجام داده اند که بر اساس یک فرضیه قدیمی است، این فرضیه قدیمی این است  که کمبود ویتامین D را با خطر بیشتر سرطان روده بزرگ ارتباط می‌دهد. آن‌ها دریافتند کشور‌هایی که افراد در آن‌ها میزان کمتری از نور UVB را تجربه می‌کنند، میزان بالاتری از سرطان روده بزرگ را گزارش می‌کنند (بسته به جایی که سلول‌ها شروع به تکثیر می‌کنند، سرطان راست روده یا سرطان روده بزرگ نیز نامیده می‌شود)

 

 

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب، با این حال، در حالی که برخی از محققان ارتباط قوی بین سطح پایین ویتامین D و سرطان روده بزرگ کشف کرده اند، برخی دیگر این رابطه را زیر سال برده اند  و  شواهد کمی در مورد همبستگی این دو یافتند.

در  مطالعه جدید به بررسی سطح قرار گرفتن در معرض نور UVB جهانی در ۱۸۶ کشور پرداخته شده است. این تیم عوامل مختلفی از جمله سیگار کشیدن و رنگدانه سازی پوست را در نظر گرفت و در عین حال سن را نیز تنظیم کرد. آن‌ها یک رابطه معکوس متمایز وابسته به سن بین قرار گرفتن در معرض UVB و سرطان روده بزرگ پیدا کردند. این ارتباط از نظر آماری برای افراد بالای ۴۵ سال قابل توجه بود.

دکتر رافائل کوومو، همکار این تحقیق، گفت:"تفاوت در نور UVB مقدار زیادی از تغییر را در میزان سرطان روده بزرگ به ویژه برای افراد بالای ۴۵ سال مشاهده کرد. گرچه این هنوز شواهد اولیه است، اما ممکن است به ویژه افراد مسن خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهند. "

کمبود سطح ویتامین D

یک مطالعه در سال ۲۰۱۳، منتشر شده در کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده، رابطه مشابهی را بین قرار گرفتن در معرض UVB و سرطان روده بزرگ نشان داد. نتایج این مطالعه جدید با یافته‌های قبلی برابر است.

علاوه بر این، ارزیابی وابسته به سن مطالعه اخیر نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D نقش برجسته تری در ایجاد سرطان روده بزرگ، به ویژه در افراد مسن دارد. محققان گمان می‌کنند که این می‌تواند به دلیل کمبود مزمن ویتامین D در افزایش خطر سرطان روده بزرگ باشد. مطالعه جدید در ۵ جولای ۲۰۲۱ در مجله BMC Public Health منتشر شد.

نظرات بینندگان