arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۸۱۷۶
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۲ - ۲۵ تير ۱۴۰۰

خشونت‌ها در افغانستان؛ ولسوالی‌های کهمرد و سیغان ولایت بامیان از کنترل طالبان خارج شد

مقامات محلی بامیان می‌گویند نیرو‌های امنیتی افغانستان و خیزش‌های مردمی ولسوالی‌های کهمرد و سیغان ولایت بامیان را از طالبان پس گرفتند. عملیات نظامی واپس‌گیری ولسوالی‌های کهمرد و سیغان ولایت بامیان در مرکز افغانستان بامداد امروز (جمعه، ۲۵ سرطان/ تیر) آغاز و تا ظهر همین روز هر دو ولسوالی به دست نیرو‌های امنیتی افغانستان افتاد. محمد طاهر زهیر، والی بامیان گفته هر دو ولسوالی در کمترین مدت آزاد شده‌اند. او همچنان گفته طالبان با تحمل خسارات جانی از این ولسوالی‌ها فرار کرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: مقامات محلی بامیان می‌گویند نیروهای امنیتی افغانستان و خیزش‌های مردمی ولسوالی‌های کهمرد و سیغان ولایت بامیان را از طالبان پس گرفتند. عملیات نظامی واپس‌گیری ولسوالی‌های کهمرد و سیغان ولایت بامیان در مرکز افغانستان بامداد امروز (جمعه، ۲۵ سرطان/ تیر) آغاز و تا ظهر همین روز هر دو ولسوالی به دست نیروهای امنیتی افغانستان افتاد.

محمد طاهر زهیر، والی بامیان گفته هر دو ولسوالی در کمترین مدت آزاد شده‌اند. او همچنان گفته طالبان با تحمل خسارات جانی از این ولسوالی‌ها فرار کرده‌اند.

گروه طالبان هنوز در این مورد چیزی نگفته‌اند. بامیان در بیست سال گذشته از امن‌ترین ولایت‌های افغانستان بود.

ولسوالی‌های کهمرد و سیغان ولایت بامیان حدود چهار روز پیش به دست طالبان سقوط کرده بود. این نخستین باری بود که طالبان موفق شدند دو ولسوالی بامیان را به صورت کامل تحت تصرف خویش درآورند.

با سقوط ولسوالی‌های کهمرد و سیغان، هزاران خانواده از این ولایت آواره شدند و به شهرهای دیگر افغانستان پناه بردند.

ارتش افغانستان دیروز نیز اعلام کرده بود که ولسوالی چخانسور ولایت نیمروز، در غرب کشور با موفقیت از طالبان پس گرفته شده است.

سمیع سادات، فرمانده سپاه میوند گفته در جنگ چخانسور به طالبان تلفات وارد کرده و نیروهای امنیتی به تسلیحات جنگی زیادی دست یافته‌اند.

آقای سادات گفته مناطق دیگر ولایت نیمروز را نیز از تصرف طالبان "آزاد" خواهد کرد.

طالبان: اسپین بولدک هنوز در کنترل ماست

در همین حال گروه طالبان با ارسال دو نوار ویدیویی به بی‌بی‌سی ادعاها مبنی بر واپس‌گیری شهرک استراتیژیک اسپین بولدک ولایت قندهار، در جنوب افغانستان توسط نیروهای امنیتی این کشور را رد کردند.

قبلاً شماری از منابع امنیتی و رسانه‌ها گزارش داده بودند که گذرگاه اسپین‌بولدک از وجود طالبان پاکسازی شده است.در نوارهای ویدیویی که طالبان به بی‌بی‌سی فرستاده‌اند، افراد این گروه در چهارراه مرکزی اسپین بولدک حضور دارند. در این نوار گفته شده ادعاهایی مبنی بر ورود نیروهای امنیتی به ولسوالی اسپین بولدک حقیقت ندارد و حمله نیروهای امنیتی افغانستان برای واپس‌گیری اسپین بولدک با شکست مواجه شده است. با آنکه طالبان می‌گویند ولسوالی اسپین بولدک تحت کنترل این گروه قرار دارد، منابع محلی از ولایت قندهار گفته‌اند عملیات نظامی گسترده برای بازپس‌گیری این ولسوالی جریان دارد.

دفتر والی جوزجان با انتشار تصاویری از شهر شبرغان به مردم اطمینان داده است که نیروهای امنیتی از این شهر دفاع خواهند کرد

درگیری شدید در حومه شهر شبرغان؛ 'طالبان از دروازه جنوبی شهر عقب زده شدند'

طالبان در مورد این ادعاهای مقامات محلی افغانستان ابراز نظر نکرده‌اند، اما ادعا کرده‌اند که دروازه ورودی شهر شبرغان را به دست آورده‌اند.

طالبان پس از دو شبانه‌روز حمله شدید بر شهر شبرغان، بامداد امروز از مسیر شاهراه سرپل خود را به کمربند جنوبی شبرغان رساندند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان اعلام کرده که اعضای این گروه با تصرف دروازه ورودی شهر شبرغان، وارد این شهر شده‌اند، اما سخنگوی والی جوزجان گفت شهر شبرغان از تهدید سقوط خارج‌ است و اوضاع زیر کنترل نیروهای دولتی قرار دارد.

محمد شفیع احمدی، سخنگوی والی جوزجان به بی‌بی‌سی گفت حمله طالبان‌ از دروازه جنوبی شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان عقب زده شده و درگیری شدید بین طالبان و نیروهای دولتی در ۱۵ کیلومتری جنوب این شهر جریان دارد.

حفیظ ندرت، عضو شورای ولایتی جوزجان به بی‌بی‌سی گفت شهر شبرغان به گونه کامل تحت کنترل نیروهای امنیتی است، اما تنها کمربند سرپل - جوزجان بامداد امروز به دست طالبان افتاده است.

به گفته او وضعیت شهر دوباره به حال عادی خود برگشته و نیروهای امنیتی برای محافظت از شهر آمادگی کامل دارد.

عکس‌هایی که امروز در شبکه‌هایی اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که جنگجویان گروه طالبان در دروازه جنوبی شهر شبرغان حضور دارند.

در همین حال نوار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که یارمحمد دوستم، فرزند مارشال عبدالرشید دوستم رهبر حزب جنبش ملی را در حال سخنرانی در میان جمعیتی از مردم در چهارراه شهر شبرغان نشان می‌دهد. او در سخنرانی‌اش گفته طالبان را نمی‌گذارد وارد شهر شبرغان شود.

حزب جنبش ملی افغانستان در ولایت جوزجان نفوذ گسترده‌ای دارد.

منابع محلی در شبرغان می‌گویند که هواپیماهای جنگی در آسمان شهر در حال گذشت‌زنی هستند و در حدود ۱۰۰ تن از نیروهای کماندو از طریق میدان هوایی شبرغان وارد شهر شده‌اند.

جنگ در حومه شهر تالقان

در شهر تالقان، مرکز ولایت تخار در شمال این کشور نیز درگیری‌های شدیدی جریان دارد.

دفتر رسانه‌ای ولایت تخار اعلام کرده که نیروهای ویژه کماندو و قطعات خاص برای راه‌اندازی عملیات تصفیوی وارد شهر تالقان، مرکز ولایت تخار شده‌اند و همین اکنون در همآهنگی با نیروهای مشترک امنیتی و دفاعی و بسیج‌های مردمی عملیات‌شان را آغاز کرده‌اند.

به گفته خلیل اسیر، سخنگوی پلیس تخار عملیات نظامی از زمین و هوا برای سرکوبی طالبان در مناطق دروازه چشمه شیر، آهن‌دره و ابدال راه‌اندازی شده است.

آقای اسیر ادعا کرده که "در پی ضربات قوای هوایی و زمینی به گروه طالبان تلفات وارد شده و چندین روستا از وجود طالبان پاکسازی شده است." او گفته ارتش افغانستان در حال پیشروی در این شهر هستند.

طالبان هنوز در مورد درگیری در حومه شهر تالقان ابراز نظر نکرده‌اند.

نظرات بینندگان