arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۸۴۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۵ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱

تهران خلوت مي شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اعتماد: در حالي كه رييس جمهور سه سال پيش اعلام كرده بود دست كم پنج ميليون نفر بايد از تهران منتقل شوند و در پي آن، طرح انتقال كارمندان از پايتخت كليد خورد، اما بر اساس اعلام معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس جمهور اين رقم هم اكنون در بهترين حالت به 30 هزار نفر رسيده است.

دولت نهم بارها موضوع لزوم كاهش جمعيت مستقر در تهران را مطرح و براي آن طرح هاي مختلفي ارائه كرد. انتقال داوطلبانه يكي از اين راه ها بود كه با فعال شدن سايت اينترنتي انتقالي كليد خورد. اين سايت در روزهاي ابتدايي با استقبال خوبي روبه رو شد و شمار ثبت نام كنندگان روزانه در آن به 50 هزار نفر هم مي رسيد.

 انتقال دستگاه ها از تهران نيز يكي ديگر از اين روش ها بود. به اعتقاد رييس جمهور برخي دستگاه ها مانند وزارت نفت و شركت ملي نفت كاري در تهران ندارند و به جز ستاد، بقيه سازمان هاي مربوط به آن بايد به منطقه عملياتي منتقل شوند. دولت در اين مدت تلاش زيادي كرد كه بتواند 14 محور طرح تحول اداري را كه يكي از آنها انتقال نيروها و دستگاه ها بود، عملياتي كند.

 كاهش آلودگي هواي تهران، كاهش ترافيك و مهاجرت معكوس از جمله اهداف اجراي اين طرح بودند، اما واقعيت اين است كه با گذشت مدت زيادي از اجراي طرح، نتيجه مطلوبي از آن حاصل نشده است. بنا به گفته لطف الله فروزنده، معاون رييس جمهور، در بهترين حالت حداكثر 30 هزار كارمند تاكنون از تهران خارج شده اند كه با احتساب اعضاي خانواده آنها، مي توان گفت تعداد افراد خارج شده از پايتخت به حدود 120 هزار نفر مي رسد.

اين در حالي است كه از تعداد افراد واردشده به تهران نيز آماري در دست نيست. تبديل كرج به استان البرز نيز راهي بود كه دولت براي انتقال افراد از تهران مد نظر داشت و معتقد بود با اين كار، افرادي كه از اين منطقه براي كار به تهران مي آيند، در همان نقطه باقي خواهند ماند، اما واقعيت اين است كه هم اكنون ترافيك فزاينده اتوبان هاي منتهي به تهران از كرج در ساعات اوليه صبح نشان مي دهد اين كار چندان موفق نبوده است.

دولت قول داد به كارمنداني كه از تهران منتقل مي شوند، امكانات رفاهي كامل بدهد تا براي آنها انگيزه مضاعف ايجاد شود، اما به اذعان معاون رييس جمهور، تاكنون فقط هفت هزار نفر از كارمندان منتقل شده توانسته اند امكاناتي دريافت كنند كه در واقع به عدم موفقيت طرح در آينده نيز دامن مي زند. دولت پس از اينكه نتوانست در زمينه انتقال داوطلبانه كارمندان چندان موفق باشد، تصميم گرفته به طور اجباري اين اقدام را انجام بدهد و تلاش مي كند سازمان ها را بدون رضايت كارمندان از پايتخت منتقل كند.

 اين طرح در برخي سازمان ها از جمله ميراث فرهنگي كليد خورد و با نارضايتي عده زيادي از كارمندان مواجه شد، اما دولت براي اين كارمندان سه راه پيشنهاد كرد: انتقال، رفتن به دستگاهي ديگر يا استعفا!واقعيت اين است كه جذابيت هاي كاذب تهران، تمركز مراكز دولتي، تجمع امكانات تفريحي، نبود امكانات در استان ها و بسياري ديگر از عوامل باعث شده حركت به سمت تهران سير صعودي داشته باشد.

 اين روند طي سال هاي اخير نيز تشديد شده و براي حل اين مشكل بايد راهي جدي انديشيده شود. در همين زمينه، لطف الله فروزنده معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رياست جمهوري با بيان اينكه در تهران بيش از هزار ساختمان از دستگاه هاي دولتي داريم و اگر اين ساختمان ها را ساماندهي كنيم، هزار ميليارد تومان صرفه جويي خواهد شد، گفت: كشور اگر بخواهد سند چشم انداز را محقق كند، حتما بايد نظام اداري را متحول كنيم. شعار كوچك سازي دولت، شعار درستي نبود، بلكه منطقي سازي دولت درست است.

 اين اشاره فروزنده يك نمونه دارد. ساختمان شيشه يي وزارت جهاد كشاورزي در بلوار كشاورز كه قرار بود فروخته شده و درآمد حاصل از آن در اختيار توليد بخش كشاورزي قرار بگيرد، هم اكنون به ساختمان مركزي قوه قضاييه تبديل شده است اما از نحوه واگذاري و قيمت آن، اطلاع دقيقي در دست نيست. حتي مشخص نيست درآمد حاصل از فروش آن به چه بخشي واگذار شده است.

با اين وجود معاون نوسازي و تحول اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس جمهور روز گذشته با اشاره به اينكه تصميم گيري در مورد تغيير ساعات اداري در استان ها انجام مي شود، گفت: مساله انتقال سازمان ها و كارمندان از پايتخت و تمركززدايي مساله جدي اي است كه در حال انجام است.

 احمد بزرگيان در گفت وگو با ايسنا درباره پيشنهاد وزير نيرو براي تغيير ساعات اداري با هدف تغيير ساعت پيك مصرف برق، اظهار كرد: با توجه به اينكه بين غربي ترين و شرقي ترين نقطه كشور يك ساعت اختلاف افق وجود دارد، زمينه براي سيال بودن زمان شروع و خاتمه كار فراهم است و اكنون نيز در برخي استان هاي شرقي به دليل طلوع زودتر آفتاب، ساعت كار نيم ساعت زودتر شروع مي شود.

 وي افزود: اين مساله از گذشته هم با هدف كاهش ساعت پيك ترافيك و همچنين تغيير ساعت پيك مصرف برق مطرح شده بود اما براي اجرايي شدن و تعيين سازوكارها بايد بررسي بيشتري انجام شود. معاون نوسازي و تحول اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رياست جمهوري گفت: با توجه به تمركزي كه در برخي تصميم گيري ها وجود دارد، بيش از 90 درصد امور نياز به هماهنگي ندارد بنابراين با توجه به تفويض اختياري كه به استانداري ها داده شده است، امكان تصميم گيري در سطح استان ها وجود دارد.

 اين مقام مسوول در ادامه درباره تغيير ساعت كاري در پايتخت خاطرنشان كرد: در تهران بايد روي اصناف مختلف كارهايي را انجام دهيم تا ترافيك بين دو يا سه ساعت پخش شود و ساعات اتلاف زمان در ترافيك كاهش يابد. وي با تاكيد بر اينكه اجراي اين امر با همكاري و كمك اصناف و شهرداري ها ممكن خواهد بود، گفت: در بسياري از كشورها چنين برنامه يي اجرا مي شود و ساعت فعاليت بخش هاي اقتصادي با زمان فعاليت مدارس و ادارات تلاقي ندارد بنابراين اگر بتوانيم آن را با هماهنگي بين مديران ارشد در بخش دولتي، عمومي، غيردولتي و بخش خصوصي اجرا كنيم، مي تواند در كاهش مصرف برق و همچنين ترافيك موثر باشد.

وي درباره انتقال پايتخت تصريح كرد: انتقال پايتخت در يك مقطع زماني مطرح شد و اكنون كار خاصي در مورد آن انجام نمي شود، اما مساله انتقال سازمان ها و كارمندان از پايتخت و تمركززدايي مساله جدي اي است كه در حال انجام است و طي چهار سال آينده شاهد تمركززدايي خواهيم بود تا تصميم گيري ها در حوزه هاي استاني صورت بگيرد. در حال حاضر آمار و اطلاعات موثقي از كارمنداني كه از تهران خارج شده اند، وجود ندارد و حتي مشخص نيست كساني كه از تهران رفته اند، تا چه اندازه توانسته اند از وعده هاي داده شده بهره ببرند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ساکن یک کلان‌شهر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
0
2
جذابیت کاذب تهران رو خوب اومدی. امیدوارم نویسنده محترم از ساکنان خارج تهران؛ به‌ویژه شهرهایی مثل خاش، تفت، لامرد و یا یکی دیگر از شهرستان‌های محروم ایران باشد، تا بهتر بفهمد که جذابیت تهران و امکانات موجود در آن سرابی بیش نیست.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
0
8
حالا چرا گیر دادین به رئیس جمهور؟ خوب ایشون خیلی چیزا میگن بنا که نیست حتما حرفشون منطق و معنی داشته باشه.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
0
4
هی وعده هی وعده بازم هی وعده آخرش هیچی به هیچی
نظرات بینندگان