arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۸۵۵۸
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۳ - ۲۷ تير ۱۴۰۰

سخنگوی ستاد کرونا: اسپوتنیک خط تولیدی به ایران داده که به درد ما نمی‌خورد / اگرچه این واکسن در ایران تولید می‌شود اما قطعی و حتمی برای ما نیست؛ می توانند بر اساس قراردادهایی که دارند محصولات را جای دیگر توزیع کنند

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در کلاب هاوس گفت: در ارتباط با عقد قرارداد با روسیه روی ۶۰ میلیون دوز اسپوتنیک، از مدت‌ها پیش می‌دانستیم ماهانه ۵ میلیون دوز تولید می‌کند. خط‌های مختلف را تحت لیسانس خود به کشور‌های دیگر داده است. خطی هم به ما داده که به درد ما نمی‌خورد. اگرچه واکسن‌های اسپوتنیک تولید مشترک در ایران تولید می‌شوند و ایران در اولویت دریافت این واکسن هاست، اما قطعی و حتمی این واکسن‌ها برای ایران نیست و ما روی آن حساب نکرده ایم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرانلاین:علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در کلاب هاوس درباره واکسیناسیون کرونا اظهار کرد: اسپوتنیک خط تولیدی به ایران داده که به درد ما نمی‌خورد.

المیرا شریفی مجری شبکه خبر سوالات خود را در کلاب هاوس از علیرضا رییسی به این شکل مطرح کرد: چرا وزارت بهداشت درگیر عدد و رقم است؟ از شنبه هفته گذشته قرار بود ۴۰۰ هزار دوز واکسن تزریق شود که نشد. رسید به آخر هفته و نشد. امروز هم تا ظهر ۳۰۵ هزار واکسن تزریق شده است. بالاتر از ۳۶۰ هزار دوز امروز تزریق شد که جای خوشحالی دارد. چرا این اعداد قبل از محقق شدن اعلام و پافشاری می شود و توقع برای مردم ایجاد می شود که نوبت خود را مطالبه کنند؟

او افزود: نکته دیگر درباره قرارداد ۶۰ میلیونی با اسپوتنیک است، سرنوشت این توافق چه شد؟ ۱۲ میلیون واکسن طبق اعلام رسمی وارد شده و حدود ۸.۱ میلیون دوز تزریق شده و ۴ میلیون دوز معلوم نیست چه شده است. احیانا در تامین سرنگ مشکل نداریم؟ مبلغ یا هزینه تولید سرنگ ظاهرا هنوز پرداخت نشده و بدهی بزرگی وزارت بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی دارد. این بدهی چقدر است؟

رییسی در پاسخ گفت: در بحث واکسن یک سری گروه هدف است که باید بر اساس این گروه‌ها باید کارکرد، تعدادشان هم مشخص است و واکسن می زنیم. عدد فقط عدد است. اگر شما از ۳ ماه پیش روزی ۱۰۰ هزار تا واکسن می زدید خیلی بهتر بود تا حالا روزی ۵۰۰ هزار دوز بزنید. عدد و رقمها صرفا به خاطر فشارها و تنش‌ها است. از طرفی شاید یکی از دلایلش این باشد که چرا ۱۲ میلیون دوز واکسن وارد کردیم ولی ۸ میلیون تزریق شده. آیا توان نداریم؟ اینطور نیست. واکسنها دو دوزی است. اسپوتنیک کاملا دو دوز ۱ و ۲ جدا دارد. شما نمی توانید اسپوتنیک ۲ را جای ۱ بزنید. همچنین واکسنی مانند استرازنکا دوز دومش باید باشد که به افرادی که دوزاول را گرفته اند بزنیم. هر تعداد واکسنی که بخواهیم داشته باشیم اگر اطمینان حاصل کنیم به همه می رسد باید تقسیم بر دو کنیم. ۱۷ میلیون دوز واکسن که به دست ما می رسد را تقسیم بر ۲ کنیم همان ۸.۵ میلیون افراد بالای ۶۰ سال است.

او درباره عقد قرارداد با روسیه گفت: از مدتها پیش می دانستیم روسیه ماهانه ۵ میلیون دوز تولید می کند و خط‌های مختلف را تحت لیسانس خود به کشورهای دیگر داده است. خطی هم به ما داده که الان به درد نمی خورد. این خط تولید تولیداتی از شهریورماه دارد. این خط تولید در ایران است ولی قطعا مال ایران نیست و می توانند بر اساس قراردادهایی که دارند محصولات را جای دیگر توزیع کنند. برای همین برای این خط تولید ما حساب باز نکرده ایم.

ریسی گفت: ما در کشور ۸۰۰ مرکز تجمیعی واکسیناسیون راه انداخته ایم و ۳ هزار تیم واکسیناسیون داریم. بر اساس برآورد ما پول سرنگ، سفتی باکس، نیروی انسانی، مکان و غیره هزینه دارد که به ازای هر واکسن ۱۰ هزار تومان هزینه دارد که باید تامین شود. در این رابطه فعلا مشکلی نداریم. هر چه حجم بالاتر برود پول می‌خواهد. اعتبار ما بسیار ناچیز و کم بوده و امیدواریم تامین مالی کنند و وضعیت بهتر شود. امروز ما تقریبا ۳۸۰ هزار واکسن توزیع کردیم. دو شیفته در حال حاضر واکسن توزیع می کنند. روزهای تعطیل هم توزیع وجود دارد. اصل این است که هر دانه واکسنی که داریم باید تزریق کنیم تا درصدی از احتمال بستری و مرگ را کاهش دهد.

نظرات بینندگان