arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۸۸۰۹
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۸ - ۳۰ تير ۱۴۰۰

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / تکذیب نامه بایدن به ایران / هشدار روحانی به کره جنوبی / مرگ ۸ تن به خاطر سیل / آمریکا: امیدواریم دولت رئیسی گامی به جلو بردارد / پیام ایران به آژانس / شورای عالی امنیت ملی تفاهم‌ برای رفع تحریم‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

تکذیب نامه بایدن به ایران
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که شایعاتی مبنی بر ارسال نامه ای توسط بایدن برای ایران مطرح شده آیا چنین نامه ای وجود دارد یا خبر و محتوای آن چیست؟ گفت: این خبر در حد گمانه زنی رسانه ای است و مراجع رسمی چنین چیزی را تایید نمی کنند.

جاسوسی بن سلمان از سعد حریری
شبکه خبری المیادین به نقل از روزنامه فرانسوی لوموند فاش کرد که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با استفاده از نرم افزار «پگاسوس» وابسته به شرکت اسرائیلی «NSO» در صدد جاسوسی از برخی مسئولان سیاسی و روزنامه نگاران لبنانی از جمله میشل عون رییس جمهوری این کشور بوده است. لوموند نوشت: این جاسوسی برخی سیاستمداران و روزنامه نگاران لبنانی مانند سعد حریری نخست وزیر پیشین، جبران باسیل رییس جریان ملی آزاد، سرلشکر عباس ابراهیم مدیر کل امنیت عمومی لبنان را به نیابت از عربستان و امارات در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹هدف قرار داد.

هشدار روحانی به کره جنوبی
حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم دریافت استوارنامه «یون کانگ هیون» سفیر جدید کره جنوبی در تهران اظهار داشت: در سال‌های اخیر بخاطر تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا، روابط دو کشور با مشکل مواجه شد که ضرورت دارد اینگونه مشکلات هر چه زودتر برطرف شود. رئیس جمهور با بیان اینکه برغم وعده‌هایی که کره جنوبی داده همچنان مشکلات بانکی و مالی بین دو کشور پابرجا است، گفت: در زمینه خرید تجهیزات و امکانات پزشکی و دارویی و حتی واکسن کرونا در استفاده از اموال خودمان در بانک‌های سئول باز هم با مشکل مواجه هستیم. در حالی که استفاده ایران از ذخایر مالی خود در بانک‌های کره جنوبی حق روشن و واضح ایران است. روحانی اضافه کرد: مشکل مالی موجود بین ایران و کره جنوبی تأثیر بسیار بدی در اعتماد مردم ایران به کره جنوبی گذاشته است چرا که در دوران شرایط سخت کرونا مردم ایران نتوانستند از اموال خود در بانک‌های کره استفاده کنند. لذا امیدوارم کره جنوبی در فرصت‌های آینده بتواند با تلاش‌های مضاعف این مسأله را جبران کند.

مرگ ۸ تن به خاطر سیل
رییس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر از مرگ هشت تن در سیل و آب‌گرفتگی شش روز گذشته خبر داد و گفت: هفت تن از این افراد در سیلاب و یک نفر نیز به دلیل اصابت صاعقه جان خود را از دست داده‌اند. در میان کشته شدگان دو نفری که در بافت کرمان مفقود شده بودند نیز قرار دارند. پیکر این افراد پس از پنج روز جستجو در حوالی سد بافت کشف شد.


هواشناسی: درباره کم آبی هشدار داده بودیم
سحر تاجبخش رییس سازمان هواشناسی کشور در واکنش به وضعیت کم آبی در استان‌های جنوبی گفت: سال گذشته درباره مساله کم آبی در مناطق جنوبی کشورمان به ویژه در استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و جنوب فارس هشدار داده بودیم. معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر تامین تجهیزات هواشناسی گفت: بخش عمده‌ای از تجهیزات ما از خارج کشور خریداری شده است و به علت تحریم‌ها برای تامین آن‌ها مشکلاتی داریم. گاهی اوقات برای این‌که مثلا یک استان را به رادار مجهز کنیم رایزنی‌های خیلی زیادی را باید انجام دهیم و فرایندهای این خرید بسیار طولانی و طاقت فرسا خواهد بود اما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا با وجود همه این مشکلات بتوانیم سرویسی که لازم است به مردم عزیز کشورمان ارائه دهیم.

آمریکا: امیدواریم دولت رئیسی گامی به جلو بردارد
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد از تکمیل مذاکرات با ایران استقبال می کنیم. او افزود ما برای تکمیل مذاکرات با ایران آماده‌ایم و امیدواریم دولت رئیسی در این رابطه گامی به سوی جلو بردارد. او تصریح کرد برای بازگشت مشترک به توافق هسته ای (برجام) تلاش می کنیم چرا که در جهت منافع ما است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت تمامی تحریم های اعمال شده علیه ایران تا زمانی که بر اساس روند دیپلماتیک رفع نشود، پابرجا خواهند ماند.

پیام ایران به آژانس
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت ایران اعلام کرده که همچنان از اطلاعات جمع آوری شده توسط تجهیزات نظارتی آژانس نگهداری می‌کند. گروسی چنین وضعیتی را نامساعد بر شمرد و اعلام کرد این نوع ضمانت غیر رسمی است و نمی‌دانیم که قضیه به همین صورت است یا خیر، اما چاره دیگری نداریم. گروسی گفت: ما باید راستی آزمایی انجام دهیم که تمام این مواد (اورانیوم غنی شده) در سطوح بالاتر کماکان به صورت صلح آمیز استفاده می‌شود. وی افزود که تنها راه همکاری با آژانس است و اگر ایران این کار را انجام ندهد، خارج از چارچوب قانون است.

آخرین آمار کرونا در ایران
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت در شبانه روز منتهی به ۲۹ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۷ هزار و ۴۴۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۳۶ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۵۷۶ هزار و ۱۴۸ نفر رسید. متاسفانه ۲۵۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۷ هزار و ۶۲۴ نفر رسید.


شورای عالی امنیت ملی تفاهم‌ برای رفع تحریم‌ها را رد کرد
علی ربیعی، سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که این روزها و همزمان با پایان کار دولت دوازدهم، گمانه‌زنی‌های متعددی درباره دلایل امضانشدن تفاهمی مجدد بر سر بازگشت به برجام مطرح می‌شود؛ علت اصلی این امر چیست و توفیقات دولت در این مسیر تا چه حد و در چه مواردی بود؟ گفت: تا جاییکه به محدوده اختیارات دولت دوازدهم مربوط بوده، بخش اصلی مذاکرات انجام شده و تفاهم های اولیه در رفع قسمت عمده تحریم ها صورت گرفته است. با این حال، کمیته شکل گرفته در شورای عالی امنیت ملی که مسئولیت تطبیق متن تفاهم شده با قانون مجلس شورای اسلامی مصوب در آذر ۹۹، این تفاهم را ناسازگار با آن تشخیص داده است.

احتمال لغو لحظه آخری المپیک توکیو قوت گرفت
بدنبال افزایش موارد ابتلا به کرونا در دهکده المپیک توکیو طی ۲۴ ساعت گذشته و رسیدن آمار کلی به ۶۸ تن، رییس کمیته سازماندهی المپیک توکیو احتمال لغو لحظه آخری این رویداد را رد نکرد. «توشیرو موتو» در یک نشست مطبوعاتی در پاسخ به اینکه آیا احتمال لغو بازی‌ها وجود دارد یا خیر گفت که وی شمار موارد ابتلا را به دقت زیر نظر گرفته و در صورت نیاز با سازمان‌دهندگان وارد مذاکره خواهد شد.

نظرات بینندگان