arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۹۴۷۷
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲ مرداد ۱۳۷۷: با توجه به پیش‌قدمى آقاى خاتمى، رئیس جمهور امریکا گفته روند تلاش براى نزدیک‌شدن به ایران را ادامه مى‌دهد

خاطرات آیت الله هاشمی: حكم بسيار سنگين دادگاه آقای كرباسچى، [شهردار تهران]، مهم‌ترين مسأله مورد توجه داخلى و بين‌المللى است. خارجى‌ها آن را ضربه‌كارى برجناح آقاى‌ خاتمى، از سوى جناح محافظه‌كار تبليغ مى‌كنند و رأى اعتماد به آقاى [عبدالواحد موسوی] لارى را كه پيروزى آقاى خاتمى معرفى مى‌كردند، تحت‌الشعاع قرار داده
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

بعد از نماز صبح، مقدارى براى اصلاح پيش‌نويس‌كليد قرآن، با اصلاح نمايه‌هاى تفسير راهنما كاركردم. پيش‌نويس ناقص است و از روى نمايه‌هاى موجود تهيه مى‌شود. سپس به اخبار رادیو بى بى سى و راديو فارسى [صدای] آمريكا گوش دادم. اخبارى كه روى كامپيوتر آمده، مطابق معمول برنامه صبح‌هایم ديدم. در گزارش‌ها، حساس‌شدن آمريكا و اسرایيل در مورد آزمايش موشك شهاب 3 ايران با بُرد 1350 كيلومتر در چهارشنبه – پريروز- به چشم مى‌خورد. وزير دفاع اسرایيل، تهديدآميز حرف زده و ریيس‌جمهور آمريكا، اظهار نگرانى شديد كرده، اما گفته روند تلاش براى نزديك‌شدن به ايران را ادامه مى‌دهد؛ با توجه به پيش‌قدمى آقاى خاتمى.

مذاكرات مستقيم اسرایيل و دولت خودگردان فلسطين، ناكام مانده است؛ به پيشنهاد آمريكا انجام شد. آمريكايى‌ها گفته‌اند، اگر بن‌بست شكسته نشود، طرح واقعى خودشان را اعلان مى‌كنند. درگيرى عربستان و يمن، بر سر جزيره كوچك «الدويمه» كه مورد ادعاى هر دو كشور است و تلفات يمنى‌ها و تصرف جزيره توسط نظاميان سعودى، موردتوجه محافل جهانى است؛گرچه جزيره كوچكى است و اختلاف مرزى دو كشور، به اين مورد محدود نيست و سابقه درگيرى و صلح مجدد هم هست، ولى مهم است.

حكم بسيار سنگين دادگاه آقای كرباسچى، [شهردار تهران]، مهم‌ترين مسأله مورد توجه داخلى و بين‌المللى است. خارجى‌ها آن را ضربه‌كارى برجناح آقاى‌ خاتمى، از سوى جناح محافظه‌كار تبليغ مى‌كنند و رأى اعتماد به آقاى [عبدالواحد موسوی] لارى را كه پيروزى آقاى خاتمى معرفى مى‌كردند، تحت‌الشعاع قرار داده. بعضى‌ها، اساس اين ضربه را با هماهنگی آيت‌الله خامنه‌اى معرفى مى‌كنند و  شيطنت‌آميز، ايشان را رهبر جناح محافظه‌كار معرفى مى‌كنند و انتقام از تأثير جدى آقاى كرباسچى، در انتخابات مجلس و رياست‌جمهورى مى‌دانند.

حكم دادگاه تجديدنظر روزنامه جامعه، مبنى بر تأييد حكم دادگاه بدوي و تعطيلى اين روزنامه از روز شنبه هم ضربه ديگرى بر سياست آقاى خاتمى معرفى شده است؛ با اينكه اين روزنامه، در فاصله دو دادگاه، دست به عصا راه مى‌رفت، اما نتيجه‌اى نگرفت. به سرعت رشد كرد و براساس ادعاى خودشان، تيراژ آن به 300 هزار نسخه رسيد و بازار سياه داشت. در آخرين شماره خود در پنج‌شنبه – پريروز- مقاله‌اى با مسئوليت سردبير، در ستايش و تأثير من در پيروزى و تداوم  انقلاب و اميددهنده نوشته بود كه در كلِ دوران انتشارش بى‌سابقه بود؛ نمى‌دانم چرا؟

ظهر بچه‌ها جمع بودند. فائزه گفت، [حزب] كارگزاران [سازندگی]، بيانيه‌اى در مخالفت با حكم دادگاه آقای كرباسچى مى‌دهند وكرباسچى را دبيركل حزب معرفى مى‌كنند. بحثى دربارة استعفا از كارهاى اجرايى شروع كرده‌اند و نظر داده‌اند كه تقاضاى تجديدنظر بشود. عصر [خانم خیرالنساء عسکریان]، همسر آقاى كرباسچى آمد. ناراحت بود و گفت، از من توقع دارند كه حمايت صريح از كرباسچى بكنم.
 

نظرات بینندگان