arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۳ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

چگونه بدون دارو اوریک اسید را کاهش دهیم؟

نقرس نوعی آرتروز است که وقتی سطح اوریک اسید خون به طور غیر طبیعی بالا باشد، ایجاد می‌شود. اوریک اسید در مفاصل، اغلب در پا، کریستال ایجاد می‌کند که باعث تورم شدید و دردناک می‌شود. برخی از افراد برای درمان نقرس به دارو نیاز دارند، اما رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی نیز ممکن است کمک کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نقرس نوعی آرتروز است که وقتی سطح اوریک اسید خون به طور غیر طبیعی بالا باشد، ایجاد می‌شود. اوریک اسید در مفاصل، اغلب در پا، کریستال ایجاد می‌کند که باعث تورم شدید و دردناک می‌شود. برخی از افراد برای درمان نقرس به دارو نیاز دارند، اما رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی نیز ممکن است کمک کند.

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب، کاهش  اوریک اسید می‌تواند خطر نقرس را کاهش دهد و حتی ممکن است از بروز حمله‌های بعدی در افراد مبتلا به این بیماری جلوگیری کند.

با این حال، خطر نقرس به عوامل مختلفی بستگی دارد  و فقط به سبک زندگی افراد بستگی ندارد، بنابراین مهم است که با پزشک در مورد بهترین راهکار‌های پیشگیری از نقرس صحبت کنید. در این مقاله با هشت روش طبیعی برای کاهش سطح اوریک اسید آشنا شوید:

نقرس

غذا‌های غنی از پورین را محدود کنید

پورین ترکیباتی است که به طور طبیعی در برخی از غذا‌ها وجود دارد. با تجزیه پورین در بدن، اسید اوریک تولید می‌شود. روند متابولیسم غذا‌های غنی از پورین ممکن است منجر به نقرس شود و در نتیجه بدن بیش از حد اسید اوریک تولید کند؛ بنابراین هدف باید کاهش مصرف پورین باشد تا اجتناب از مصرف کامل آن:

غذا‌های با محتوای پورین بالا عبارتند از:

گوشت‌های قرمز، ماهی قزل آلا، ماهی تن، شاه ماهی، ساردین، صدف و الکل، غذا‌های پرچرب، مانند بیکن، لبنیات و جگر و نان‌های شیرین، غذا‌ها و نوشیدنی‌های شیرین.

 

 

غذا‌های کم پورین مصرف کنید

با تغییر از غذا‌های با محتوای پورین بالا به غذا‌های با محتوای پورین پایین، برخی از افراد ممکن است بتوانند به طور مداوم سطح اسید اوریک خود را کاهش دهند یا حداقل از افزایش آن جلوگیری کنند. برخی از مواد غذایی با محتوای پورین کم شامل:

محصولات لبنی کم چرب و فاقد چربی
کره بادام زمینی و آجیل‌ها
بیشتر میوه‌ها و سبزیجات
قهوه
برنج، نان و سیب زمینی غلات کامل

البته تغییرات غذایی به تنهایی از شر نقرس خلاص نمی‌شوند، اما ممکن است به جلوگیری از شعله ور شدن بیماری کمک کنند. توجه به این نکته نیز مهم است که هرکسی مبتلا به نقرس می‌شود از رژیم غذایی با پورین بالا استفاده نمی‌کند.

 

از مصرف دارو‌هایی که سطح اوریک اسید را افزایش می‌دهند خودداری کنید

برخی از دارو‌ها ممکن است سطح اسید اوریک را افزایش دهند. این دارو‌ها شامل موارد زیر است:

دارو‌های ادرار آور، مانند فوروزماید (Lasix) و هیدروکلروتیازید

دارو‌هایی که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کنند، به خصوص قبل یا بعد از پیوند عضو

دوز پایین آسپرین

دارو‌هایی که سطح اسید اوریک را افزایش می‌دهند

فراموش نکنید باید قبل از تغییر هر دارویی با پزشک صحبت کنند.

 

تناسب اندام داشته باشید

حفظ وزن بدن ممکن است خطر شراره نقرس و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. رسیدن به وزن بدن سالم ممکن است به کاهش خطر تشدید نقرس کمک کند. چاقی به خصوص در افراد در سنین پایین خطر ابتلا به نقرس را افزایش می‌دهد. اضافه وزن همچنین خطر ابتلا به سندرم متابولیک را در فرد افزایش می‌دهد. این مشکل می‌تواند فشار خون و کلسترول را افزایش دهد در حالی که خطر بیماری‌های قلبی را نیز افزایش می‌دهد. اگرچه این اثرات به خودی خود مضر هستند، اما اضافه وزن نیز با افزایش خطر افزایش سطح اسید اوریک خون ارتباط دارد و خطر ابتلا به نقرس را افزایش می‌دهد.

 

از مصرف الکل و نوشیدنی‌های شیرین خودداری کنید

مصرف زیاد الکل و نوشیدنی‌های شیرین  مانند نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های شیرین با افزایش خطر ابتلا به نقرس ارتباط دارد. الکل و نوشیدنی‌های شیرین نیز کالری غیر ضروری به رژیم غذایی می‌افزایند، که به طور بالقوه باعث افزایش وزن و مشکلات متابولیکی می‌شود.

قهوه
قهوه بنوشید

برخی از منابع معتبر  نشان می‌دهد افرادی که قهوه می‌نوشند کمتر دچار نقرس می‌شوند. به عنوان مثال، یک تجزیه و تحلیل معتبر  از شرکت کنندگان زن در مطالعه بهداشت پرستاران نشان داد که با افزایش مصرف قهوه، خطر نقرس کاهش می‌یابد. زنانی که روزانه ۱ تا ۳ فنجان قهوه مصرف می‌کردند، در مقایسه با افرادی که قهوه نمی‌نوشیدند، ۲۲ ٪ کاهش خطر نقرس داشتند. زنانی که بیش از ۴ فنجان قهوه در روز مصرف می‌کردند، ۵۷ درصد در خطر ابتلا به این بیماری کاهش داشتند. تعداد انگشت شماری از مطالعات نیز ارتباط قهوه را با کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط دانسته اند. یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز در مصرف طولانی مدت قهوه در سال ۲۰۱۴ نشان داد افرادی که ۳-۵ فنجان قهوه در روز مصرف می‌کردند کمترین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را داشتند. از آنجا که افراد مبتلا به نقرس بیشتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی هستند، نوشیدن قهوه ممکن است به بهبود سلامت کلی آن‌ها کمک کند.

 

مکمل ویتامین C را امتحان کنید

مصرف مکمل ویتامین C ممکن است خطر نقرس را کاهش دهد. یک متاآنالیز ۲۰۱۱ معتبر از ۱۳ آزمایش کنترل شده تصادفی نشان داد که ویتامین C به طور قابل توجهی سطح  اوریک اسید  را در خون کاهش می‌دهد. کاهش سطح اوریک اسید می‌تواند خطر حملات نقرس را کاهش دهد. تحقیقات به طور قطعی ثابت نکرده است که ویتامین C نقرس را درمان یا از آن جلوگیری می‌کند.

 

گیلاس بخورید

خوردن گیلاس ممکن است خطر حملات نقرس را کاهش دهد، به ویژه در افرادی که سابقه قبلی بیماری دارند. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که گیلاس ممکن است خطر حملات نقرس را کاهش دهد، به ویژه در افرادی که سابقه قبلی بیماری دارند. یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۲ از ۶۳۳ فرد مبتلا به نقرس نشان داد که خوردن گیلاس به مدت ۲ روز خطر حمله نقرس را در مقایسه با عدم مصرف گیلاس ۳۵ ٪ کاهش می‌دهد. این تأثیر حتی وقتی محققان عوامل خطرزا مانند سن، جنس، مصرف الکل و استفاده از دارو‌های ادرار آور یا دارو‌های ضد نقرس را کنترل می‌کنند، ادامه داشت.

نظرات بینندگان