arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۱۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۱ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۱

شمارش معکوس براي پرتاب چهارمين ماهواره ساخت ايران با پرتابگر بومي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : خراسان نوشت:

ماهواره فجر (که چهارمين ماهواره بومي ايران محسوب مي شود) سوم خرداد توسط ماهواره بر سفير يک B پرتاب مي شود. مهدي فرحي دبير ستاد توسعه فناوري هوا و فضاي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري روز گذشته در همايش بخش ويژه هوا و فضاي دومين جشنواره فيلم هاي صنعتي در دانشگاه شريف با اعلام اين مطلب به ايرنا گفت:ماهواره فجر از قابليت ها، توانايي ها و فناوري هاي پيشرفته تري در مقايسه با 3 ماهواره قبلي کشورمان برخوردار است و طول عمر اين ماهواره بيشتر از ديگر ماهواره هاي پرتاب شده و بيش از يک و نيم سال است. رئيس سازمان فضايي کشور نيز چندي پيش در گفت وگو با واحد مرکزي خبر از مجهز بودن ماهواره فجر به دوربين هاي تصويربرداري خبر داد و گفت: اين دوربين ها ساخت شرکت هاي داخلي است و قابليت تصويربرداري و ارسال تصاوير به ايستگاه هاي در نظر گرفته شده را دارد.

برخورداري ماهواره فجر از فناوري پيشرفته هدايت دايره اي

به گفته حميد فاضلي، فناوري پيشرفته هدايت دايره اي در ماهواره فجر موجب انتقال و مانور حرکت ماهواره از مدار بيضوي به مدار دايره اي مي شود و اين ماهواره، اولين ماهواره کشور با ماموريت مانورمداري يا قابليت تغيير مدار ۳۰۰ تا ۴۵۰ کيلومتر بيضوي به مدار ۴۵۰ کيلومتر دايره اي است که سبب افزايش طول عمر ماهواره به يک و نيم سال است.

«فجر» اولين ماهواره بومي ايران که ماموريت مانورمداري دارد

ماهواره ملي «فجر» اولين ماهواره بومي جمهوري اسلامي ايران است که ماموريت مانورمداري دارد. همچنين اين ماهواره به منظور اهداف نقشه برداري از يک محموله دوربين استفاده مي کند که آن را به عنوان اولين ماهواره بومي سنجش کشور در فضا ثبت خواهد کرد. به گزارش ايسنا، رئيس گروه صنايع فضايي صاايران نيز چندي پيش درباره ماهواره فجر گفت: در اين ماهواره از زيرسامانه پيش رانش گاز سرد براي انتقال مداري استفاده مي شود و علاوه بر اين زيرسامانه، ماهواره فجر از رانشگر پالس پلاسمايي که يک رانشگر الکتريکي است، به عنوان محموله فرعي بهره گيري مي کند. اين رانشگر جديد باعث دوران ماهواره حول مرکز جرم خود خواهد شد. به گفته وي، ماهواره فجر داراي حضيض ۲۵۰ کيلومتر و اوج ۴۰۰ کيلومتر است. اين ماهواره قادر است مدت يک سال و نيم در فضا باقي بماند و به تهيه و ارسال تصاوير با قابليت تفکيک هزار تا ۵۰۰ متر به ايستگاه هاي زميني بپردازد. اين ماهواره با وزن ۵۰ کيلوگرم ويژگي هاي يک رادار حرفه اي را در خود دارد. ويژگي برجسته اين ماهواره از نظر علمي و عملياتي مانور مداري است که با تراستر يا ايجاد موتور مي تواند از مدار ۲۵۰ به ۴۰۰ کيلومتر منتقل شود و اوج بالاتري را به صورت مدار بيضوي داشته باشد که اين موضوع يک تجربه براي ساخت ماهواره هاي بعدي براي حضور در مدارهاي بالاتر است.

10 هزار نفر به طور مستقيم و 500هزار نفر به طور غير مستقيم در صنعت هوا و فضاي کشور مشغول به کار هستند

به گزارش ايرنا، دبير ستاد توسعه فناوري هوا و فضاي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در همايش بخش ويژه هوا و فضاي دومين جشنواره فيلم هاي صنعتي در دانشگاه صنعتي شريف اظهار داشت :در حال حاضر بر اساس آمار بيش از 10 هزار نفر به طور مستقيم و 500هزار نفر به طور غير مستقيم در صنعت هوا و فضاي کشور مشغول به کار هستند و ميزان گردش مالي در صنعت هوا و فضاي کشور 50 هزار ميليارد تومان در سال برآورد مي شود.

فعاليت بيش از 200 نهاد در بخش هوا و فضاي کشور

وي خاطرنشان کرد : بيش از 200 نهاد در کشور در بخش هوا و فضا فعاليت مي کنند که هماهنگي و جلوگيري از موازي کاري اين نهادها از وظايف ستاد توسعه فناوري هواو فضا ست.

سند 12 هزارصفحه اي چشم انداز صنعت هوا و فضا تا پايان خرداد تصويب مي شود

رئيس ستاد توسعه هوا و فضاي کشور گفت : سند 12 هزار صفحه اي چشم انداز صنعت هوا و فضاي کشورمان تا پايان خرداد ماه امسال توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب مي شود. اين سند با همکاري بيش از450 نفر از متخصصان در مدت 2سال تدوين شده و هم اکنون در مرحله تصويب نهايي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي است .اين سند به امضاي روساي صنعت هوا و فضاي کشور رسيده است و همه بخش هاي مسئول در تدوين اين سند مشارکت داشتند.مهدي فرحي همچنين از تدوين نقشه راه براي توسعه بخش هوا و فضاي کشور خبر داد و گفت : نقشه راه توسعه هوا و فضاي کشور به زودي رونمايي مي شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
0
1
تهيه و ارسال تصاوير با قابليت تفکيک هزار تا ۵۰۰ متر !!!
یعنی کافیه ؟؟!!!
نظرات بینندگان