arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۸ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱

يک سوم مردم افغانستان آوارگي را تجربه کرده اند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه گفت: بیش از یک سوم از جمعیت کل افغانستان در زمان درگیری های این کشور، آوارگی را تجربه کرده اند و از ششصد و چهل میلیون اعتبار مورد نیاز امسال برای افغانستان، کمتر از یک سوم آن تامین شده است.
به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، والری ایموس پس از دیدار اخیرش از افغانستان در نشستی خبری در مقر سازمان ملل در نیویورک افزود: هنوز هم بیش از پنج میلیون نفر از مردم افغانستان در کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان به سر می برند و صدها هزار نفر نیز در داخل کشور از خانه و کاشانه خود آواره شده اند.
معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه با تاکید بر ضرورت حفظ جان غیرنظامیان افغانستان افزود: پس از یک دهه جنگ و ترس مردم خواهان صلح و آرامش هستند.
وی تاکید کرد: طرف های درگیری در افغانستان باید با رعایت تعهداتشان به قوانین بین المللی بشردوستانه از حفظ جان غیرنظامیان اطمینان حاصل کنند.
والری ایموس گفت: در سفرم به افغانستان مردم مطالب بسیاری در مورد خروج نیروهای نظامی تا سال 2014 میلادی مطرح می کردند و امنیت برای مردم آن کشور از اولویتهای اصلی است.
وی افزود: ولی برای خود مردم، امنیت جسمانی تنها موضوعی نیست که باید به آن اهمیت داده شود بلکه بهبود وضع زندگی و حاکمیت قانون نیز از دیگر موارد بسیار مهم برای آنان به شمار می آید.
معاون بان کی مون گفت: مردم افغانستان همچنان به حمایتهای ما حتی پس از خروج و انتقال نیروها در سال 2014 احتیاج دارند.
معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشر دوستانه گفت: مردم افغانستان به دلیل درگیری هایی که در آن کشور جریان دارد و همچنین وقوع بلایای طبیعی، به شدت به کمکهای بشردوستانه نیاز دارند.
وی درباره بلایای طبیعی در افغانستان گفت: هر سال بیش از پانصد هزار مترمربع از سرزمین افغانستان دچار فرسایش زمین می شود که همین چالش بر وضع کشاورزی در آن کشور تاثیر می گذارد و برای مثال در شش ماه گذشته، پنج روستای این کشور بطور کامل متروکه شد.
معاون دبیرکل سازمان ملل گفت: وقوع بلایای طبیعی از قبیل سیل و خشکسالی در افغانستان امری عادی محسوب می شود به همین دلیل باید به مقامات محلی کمکهای بیشتر و در راهکارهای عرضه این کمک ها نیز پیشرفت هایی ایجاد شود.
وی افزود: سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن همچنان به ارائه کمک در افغانستان ادامه خواهند داد ولی ارائه کمک تنها راه برای مقابله با مشکلاتی که هم اکنون در آن کشور وجود دارد، محسوب نمی شود.
والری ایموس درباره تامین نشدن اعتبار بین المللی برای کمک به افغانستان نیز گفت: به منظور کمک به مردم افغانستان در سال جاری میلادی، مبلغ ششصد و چهل میلیون دلار درخواست کرده بودیم که فقط بیست و هفت درصد آن مهیا شده است.
معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه گفت: درگفتگوهایی که با مردم در مزارشریف، بلخ و کابل داشتم، همه معتقد بودند دولت و نهادهای بین المللی آن طور که باید، جوابگوی خواسته های آنان نبوده اند.
ایموس گفت: به عقیده من به کمک به مردم افغانستان باید به عنوان تعهدی طولانی مدت نگاه شود.
وی درباره چالشهای پیش روی مردم افغانستان نیز گفت: هنوز مشکلات بسیاری پیش روی این مردم وجود دارد، بی سوادی میان مردان، زنان و همچنین بیکاری در آن کشور در سطح بسیار بالایی است که باید به ان رسیدگی شود.
اوضاع سوریه و شیوه ارسال کمکهای بشر دوستانه به این کشور، بخش دیگر این نشست خبری بود.
از ایموس درباره توافق با مقامات سوریه در ارائه کمکهای بشردوستانه سئوال شد که وی پاسخ داد: در ماه مارس، توافق هایی صورت گرفته است و درباره چگونگی ارائه آن، در حال مذاکره هستیم و البته روند مذاکرات، بسیار آهسته است.
معاون دبیرکل سازمان ملل در مورد شمار آوارگان سوری نیز گفت: آمار افراد ثبت نام شده، افزایش یافته است ولی در عین حال هنوز رقم مشخصی در دست نیست.
وی افزود: از آنجا که مردم سوریه برای ورود به لبنان، اردن و ترکیه به روادید نیاز ندارد در نتیجه تعدادی از آنان، به عنوان آواره و پناهنده ثبت نام نمی شوند بنابراین نمی توان شمار دقیقی برای آوارگان سوری مطرح کرد ولی این رقم به شکل قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.
والری ایموس تاکید کرد: دولت سوریه تمایل دارد همه کمکهای بشر دوستانه از طریق صلیب سرخ وابسته به اتحادیه عرب ارائه شود.
معاون بان کی مون گفت: اکنون نیاز مبرمی به دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی در سوریه وجود دارد و اوضاع انسان دوستانه نیز اصلا بهتر نشده است.
وی افزود: باوجود آنکه آتش بس در سوریه به طور کامل برقرار نشده است ولی حضور ناظران سازمان ملل در آن کشور، موجب کاهش درگیری ها در برخی مناطق شده است.
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز که به همراه والری ایموس در این نشست حضور داشت درباره ضرورت ارسال کمک های بشردوستانه به سوریه گفت: کوفی عنان نماینده ویژه مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه در مورد وضع مردم سوریه که نیاز به کمکهای فوری بشردوستانه دارند به شدت ابراز نگرانی کرده است.
مارتین نسیرکی گفت: کوفی عنان درخواست کرده است دولت سوریه هر چه سریعتر و بدون هیچ گونه تاخیر، به تقاضای ارائه کمکهای بشردوستانه پاسخ مثبت دهد.
نظرات بینندگان