arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۳۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۲ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۰

کاخ کرملین: پوتین و مکرون در تماس تلفنی خواستار ادامه مذاکرات برجام شدند

کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد رئیس‌جمهور روسیه و رئیس‌جمهور فرانسه در مکالمه تلفنی خواستار ادامه مذاکرات وین در خصوص برجام شدنددر ادامه این بیانیه تصریح شده پوتین و مکرون «از تداوم گفتگو‌ها در خصوص بازگشت به پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک که جزو مولفه‌های اساسی نظام منع اشاعه هسته‌ای است حمایت کردند.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس:کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد رئیس‌جمهور روسیه و رئیس‌جمهور فرانسه در مکالمه تلفنی خواستار ادامه مذاکرات وین در خصوص برجام شدند.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه و «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه در یک تماس تلفنی پنجشنبه خواستار ادامه مذاکرات در خصوص برجام شدند.

در بیانیه‌ای از دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین تصریح شده رهبران دو کشور در تماس تلفنی امروز درباره «وضعیت پیرامون توافق هسته‌ای» با یکدیگر رایزنی کرده‌اند.

در ادامه این بیانیه تصریح شده پوتین و مکرون «از تداوم گفت‌وگوها در خصوص بازگشت به پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک که جزو مولفه‌های اساسی نظام منع اشاعه هسته‌ای است حمایت کردند.»

مذاکرات وین درباره برجام از فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ با هدف بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای برجام و مجاب کردن ایران به متوقف کردن اقداماتش در جهت کاستن از تعهدات برجامی خود آغاز شد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده با توجه به خروج آمریکا از برجام با نمایندگان این کشور گفت‌وگو نمی‌کند. آمریکایی‌ها از طریق سایر طرف‌های حاضر در مذاکرات، از مواضع ایران مطلع می‌شوند.

ششمین دور این مذاکرات، از روز ۲۲ خردادماه آغاز شد و تا روز یکشنبه ۳۰ خردادماه ادامه داشت. «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین در آن زمان گفت ملاک ایران رسیدن به یک توافق خوب است. او درباره روند مذاکرات گفت: «به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی مسیر باقی‌مانده ساده نخواهد بود».

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

هنوز زمان برگزاری دور هفتم مذاکرات شروع نشده است و مقام‌های کشورهای غربی، کمپین فشار رسانه‌ای-روانی برای مجاب کردن ایران به مشخص کردن زمان دور جدید مذاکرات را تشدید کرده‌اند.

نظرات بینندگان