arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۳ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۰

نحوه پیگیری و اقدام برای پرونده های کیفری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گروه وکلای عدل محور : در این مقاله قصد داریم به شما عزیزان در خصوص شیوه و روش اینکه پرونده های کیفری چگونه توسط وکیل امور کیفری پیگیری میشوند توضیح دهیم و از ابتدا تا انتهای پیگیری پرونده های کیفری چه در دادگاه های کیفری یک و چه دادگاه های کیفری دو و انقلاب و یا حتی دادگاه های نظامی و شوراهای حل اختلاف در مواردی که صلاحیت رسیدگی به پرونده های کیفری را دارند را توضیح دهیم.

همچنین تمامی اقداماتی که یک وکیل و یا متخصص مشاوره حقوقی در خصوص پرونده های کیفری شما انجام خواهد داد نظیر دستور جلب،تامین خواسته،قرار های تامین کیفری و درخواست تبدیل آن ها،تجدید نظر خواهی و اعاده دادرسی و واخواهی و ... را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.پس با گروه حقوقی عدل محور همراه باشید.

نحوه پیگیری و اقدام برای پرونده های کیفری

تعریف پرونده های کیفری

پرونده های کیفری به آن دسته از پرونده هایی گفته میشود که جرم هستند و عمل ارتکابی اصولا در قانون مجاازت اسلامی پیش بینی شده است و مراحل رسیدگی آن نیز توسط قانون آیین دادرسی کیفری تعیین میشود.پرونده های کیفری اصولا در دادگاه کیفری 2 مطرح میشوند و دادگاه های دیگری اعم از دادگاه کیفری یک،دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی نیز صالح به رسیدگی در خصوص پرونده های کیفری میباشد.

نحوه اقدام برای پرونده های کیفری

اقدام برای پرونده های کیفری به این صورت میباشد که وکیل شما در ابتدا باید جرم ارتکابی را شناسایی کرده تا بتواند دادگاه صالح به رسیدگی را تشخیص بدهد چرا که مطابق قانون آیین دادرسی کیفری برخی از جرایم با مجازات های سلب حیات،حبس ابد،مجازات های تعزیری درجه یک و دو و سه،قطع عضو و قصاص عضو با میزان بیش از نصف دیه و جرایم سیاسی و مطبوعاتی در دادگاه کیفری یک رسیدگی میشوند و دیگر جرایم در صلاحیت دادگاه کیفری دو هستند.

همچنین برخی از جرایم نظیر جرایم علیه امنیت،توهین به مقام معظم رهبری و حضرت امام خمینی،قاچاق کالا سازمان یافته و کالا ممنوعه،امور سمعی و بصری و ... در صلاحیت دادگاه انقلاب میباشند.

اولین اقدام یک وکیل برای پرونده کیفری شما باید این باشد که جرم ارتکابی شما و یا جرمی که شما بزه دیده آن هستید را تشخیص داده و دادگاه صالح به رسیدگی را تشخیص دهد تا بداند برای تنظیم شکوائیه باید به چه مدارکی استناد کند و مرجع تقدیم شکایت را تشخیص بدهد.همچنین برخی از جرایم به طور مستقیم و بدون ورود به دادسرا مستقیماً در دادگاه مطرح میشوند و یک وکیل در پرونده های کیفری باید قدرت تشخیص آن را داشته باشد.

دومین اقدام برای پرونده های کیفری ذکر مستندل و مستند مدارک پرونده و مواردی است که برای دفاع از شما به آن استناد میکند و باید به قدری جامع و کامل باشد که جایی سوالی برای کسی نگذارد و برای مقام محترم قضائی اعم از بازپرس،دادستان و قاضی محترم رسیدگی کننده جای ابهامی نگذاشته تا طرف مقابل فرصت سوءاستفاده کردن از این ضعف را نداشته باشد.

در صورت صدور رای قطعی برای پرونده های کیفری یکی از اقدامات موثر آن است که با توجه به دادگاهی که رای را صادر کرده است درخواست تجدیدنظر خواهی و یا فرجام خواهی داشته باشیم.همچنین یکی از مهم ترین اقدامات در خصوص پرونده های کیفری،درخواست اعاده دادرسی برای پرونده کیفری میباشد در صورتی که جرم ارتکابی شرایط درخواست اعاده دادرسی را داشته باشد و تشخیص داشتن و یا نداشتن شرایط اعاده دادرسی یکی دیگر از اقداماتی میباشد که در پرونده های کیفری صورت میگیرد.

پیگیری برای پرونده های قضایی

پیگیر برای پرونده های قضایی به این صورت است که در طول مدت رسیدگی و در زمانی که پرونده شما در دست بررسی است،وکیل شما تمامی اقداماتی را که در قانون برای شما پیش بینی شده است و به نفع شما میباشد را پیگیری کرده و از مقام مجترم قضایی درخواست کند.

برای مثال یکی از راه های پیگیری پرونده های قضایی آن است که  درخواست تامین خواسته را از مقام محترم قضایی داشته باشد و یا با قانع کردن مقام محترم قضایی در صورتی که به نفع شما باشد،دستور جلب سیار را گرفته و بتواند با کمک ضابطین عام و خاص متهم پرونده را شخصاً جلب کند و این پیگیری باعث سرعت بخشیدن به روند رسیدگی و دادرسی شما میشود.

یکی دیگر از پیگیری هایی که در پرونده های کیفری صورت میگیرد آن است که چنانچه مقام محترم قضایی برای شما قرار بازداشت موقت صادر کرد،بتواند با وی صحبت کرده و وی را راضی کند که قرار بازداشت موقت را به قرار وثیقه و یا قرار کفالت تبدیل کند.این یکی از مهم ترین پیگیری هایی میباشد که یک وکیل میتواند در پرونده های کیفری داشته باشد چرا که ممکن است شما بی گناه و بدون دلیلی موجهی به بازداشت موقت رفته در صورتی که چنانچه وکیل شما پیگیری مینمود میتوانسید با قرار وثیقه و کفالت مراحل رسیدگی را طی نمایید.

یکی دیگر از پیگیری ها آن است که هنگامی که برای شما بی هیچ علت قانونی قرار بازداشت موقت صادر میشود و سپس قرار منع تعقیب صادر شده و یا حکم بر برائت شما صادر میگردد میتوانید خسارت خود را از دادگاه مطالبه کنید و از تمامی روزهایی که در بازداشت موقت به سر برده اید،جبران خسارت نمایید و چنانچه پیگیری از سمت شما و یا وکیل شما صورت نگیرد چونکه مدت زمان مطالبه جبران خسارت شش ماه میباشد ممکن است این فرصت را از دست داده و متضرر شوید. همچنین جهت دریافت مشاوره  حقوقی تخصصی می توانید به وب سایت https://adlmehvar.com/   مراجعه

نظرات بینندگان