arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۳۲۹
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۶ - ۲۷ مهر ۱۴۰۰

لاوروف: ناتو ایده رایزنی با روسیه را دفن کرد

روسیه پیشتر از تعلیق فعالیت دفتر نمایندگی اش در ناتو و همچنین فعالیت های ماموریت رابط نظامی این ائتلاف و دفتر اطلاع رسانی ناتو در مسکو خبر داد. لاوروف گفت که کرملین و این ائتلاف غربی از مدت ها قبل از تصمیم روسیه برای قطع مناسبات دو جانبه، مبادلاتی با هم نداشتند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که این سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بود که ایده رایزنی با مسکو را دفن کرد.

به گزارش اسپوتنیک، روسیه پیشتر از تعلیق فعالیت دفتر نمایندگی اش در ناتو و همچنین فعالیت های ماموریت رابط نظامی این ائتلاف و دفتر اطلاع رسانی ناتو در مسکو خبر داد.

لاوروف گفت که کرملین و این ائتلاف غربی از مدت ها قبل از تصمیم روسیه برای قطع مناسبات دو جانبه، مبادلاتی با هم نداشتند.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: قبلا به شما گفته ام که چطور افرادی در بدنه ناتو به آسانی قانونی کلیدی را که مبنای اصلی برای شورای ناتو – روسیه بود به ویژه لزوم رایزنی های فوری در شرایط بحرانی را دفن کردند و این روند به طور کلی ادامه دارد.

وی از واکنش غرب نسبت به اعلام خبر اتمام فرمت مناسبات دو جانبه انتقاد کرد و آن را نشانه ای از نداشتن فرهنگ دیپلماتیک دانست.

لاوروف در ادامه تاکید کرد اگر ناتو خواستار اصلاح این روابط دو جانبه است، باید گام نخست را بردارد.

وی ادامه داد: موضع ما از این واقعیت نشات می گیرد که ما هیچ گاه وخامت مناسبات را نه با ناتو، نه با اتحادیه اروپا، نه با هیچ کشوری از نیمکره غربی یا هر منطقه دیگری آغاز نکرده ایم.

تنش ها بین روسیه و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که از سال ۲۰۱۴ پس از حوادث اوکراین و روی کار آمدن دولت غرب گرا در این کشور آغاز شده بود و در سالهای اخیر تداوم داشت، با اخراج هشت نفر از کارکنان مقر نمایندگی روسیه در ناتو در بروکسل وارد مرحله جدیدی شد.

روسیه و ناتو برای قدرت نمایی در برابر یکدیگر رزمایش های زمینی، هوایی و دریایی در مناطق حائل شامل غرب و شمال غرب روسیه و جمهوری های بالتیک، اوکراین، گرجستان و لهستان و نیز دریای بالتیک و دریای سیاه برگزار می کنند که در آن از پیشرفته ترین تسلیحات استفاده می شود.

بسیاری از صاحبنظران انتظار دارند رویارویی سیاسی و تنش ها بین روسیه و بروکسل ادامه یابد و کانون این تنش ها نیز دریای سیاه باشد چرا که روس ها در حال تقویت ناوگان خود در این منطقه هستند و خبر می رسد که دو اسکادران از بمب افکن ها و نیز پیشرفته ترین تسلیحات موشکی ازجمله موشک های ساحل به دریای باستیون و موشک های پانتسیر-اس و مجموعه های پدافند موشکی اس-۴۰۰ در کریمه مستقر شده اند تا این نقطه از جهان را به دژی مستحکم در برابر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی تبدیل کند.

نظرات بینندگان