arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۶۱۶۳
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۶ - ۱۵ آبان ۱۴۰۰

مقایسه هات پلیت با دیگر تجهیزات آزمایشگاهی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مقایسه هات پلیت با دیگر تجهیزات آزمایشگاهی

امکان ندارد که شما به یک آزمایشگاه مراجعه کند و در آنجا دستگاه هات پلیت یا هیتر آزمایشگاهی وجود نداشته باشد. امروزه انواع آن برای گرم کردن و حرارت دادن آهسته مایعات و مواد آزمایشگاهی به منظور تست، ترکیب و تفکیک‌سازی نمونه‌ها (به کمک فرآیندهای تبخیر یا ذوب) طراحی شده‌اند. در اصل دارای یک صفحه فلزی است که به کمک المنت‌های برقی زیر آن، حرارت لازم و تنظیم شده به‌ صورت غیر مستقیم به نمونه می‌رسد.

چندین سال است این دستگاه به شکل همزن مغناطیسی هات پلیت یا هات پلیت مگنت‌‌دار یا هیتر آزمایشگاهی مگنت‌دار به بازار عرضه می‌شود. در واقع علاوه بر گرم کردن و حرارت دادن، به صورت همزمان امکان همزدن محلول‌ها و نمونه‌های آزمایشگاهی را دارد. به همین دلیل، می‌تواند با انواع همزن آزمایشگاهی مانند استیرر و شیکر (به خصوص ورتکس میکسر) برای همزدن محلول‌ها رقابت کند. در ادامه به تفاوت عملکردی هرکدام اشاره خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید هات پلیت  برای آزمایشگاه خود به نکات ذکر شده توجه کنید. در این مطلب قصد داریم توضیحاتی در مورد مقایسه هات پلیت با دیگر دستگاه ها  ارائه دهیم و دعوت میکنیم جهت دریافت مشاوره رایگان و مشاهده هات پلیت  خارجی و ایرانی به سایت شرکت آرکا راد تجارت مراجعه نموده و یا با شماره 02144032040 تماس حاصل نمایید ،
 کارشناسان ما مناسب ترین ، با کیفیت ترین و رقابتی ترین قیمت را تقدیم شما خواهند نمود.

اجزای اصلی هات پلیت

 هات پلیت  یا هیتر آزمایشگاهی از یک صفحه فلزی مسطح به شکل بشقاب تشکیل شده که در زیر آن دو المنت حرارتی یا گرمایی تعبیه شده است. معمولا این صفحه فلزی از فلزات رسانایی مانند چدن، آلومینیوم یا سرامیک ساخته می‌شود. البته این اجاق بشقابی دارای مقاوم الکتریکی، ترموستات، برد الکترونیکی، پیچ چرخش و سیستم کنترل روشن و خاموش نیز است. وجود ترموستات کمک زیادی به کنترل و تنظیم دمای دستگاه می‌کند.

در صورتی که مجهز به همزن آزمایشگاهی باشد، علاوه بر اجزای ذکر شده، یک موتور آهنربایی و تعداد زیادی مگنت یا آهنربای کوچک در سایز و شکل‌های مختلف نیز دارد. خوشبختانه در هیتر آزمایشگاهی مگنت‌دار امکان تنظیم دقیق دما و سرعت چرخش با توجه به نیاز کاربر به منظور استفاده بهینه از انرژی وجود دارد.

نحوه عملکرد هات پلیت

برای حرارت دادن انواع مواد مایع و جامد، معمولا یک ظرف نشکن آزمایشگاهی روی بشقاب فلزی دستگاه قرار گرفته و نمونه درون آن قرار داده می‌شود. سپس دمای مورد نظر تنظیم شده و دستگاه روشن می‌شود. اگرچه مدل‌های قدیمی به صورت آنالوگ بودند اما مدل‌های جدیدتر برای راحتی بیشتر کاربر به صورت دیجیتالی طراحی می‌شوند. در صورتی که دستگاه دارای تایمر یا زمان سنج باشد، می‌توانید تعیین زمان کنید و پس از شنیدن صدای هشدار دوباره به سراغ نمونه بروید. معمولا یک هیتر ساده دقت دمایی معادل 20 درجه سانتی‌گراد دارد و طیف دمایی پلیت آن برابر با 70 درجه سانتی‌گراد است.

مقایسه هات پلیت با دیگر تجهیزات آزمایشگاهی

در مورد هیتر آزمایشگاهی مگنت‌دار، همیشه لازم نیست که نمونه را حرارت بدهید. در واقع، می‌توانید فقط از همزن مغناطیسی و پرکاربرد آن استفاده کنید. بدین شکل که ظرف حاوی نمونه را روی صفحه فلزی قرار داده و سپس یک عدد مگنت سفید رنگ درون آن میاندازید. هر بار که قطب‌های مخالف مگنت با قطب‌های موتور مغناطیسی دستگاه حالت دافعه ایجاد می‌کنند، مگنت حرکت می‌کند و می‌چرخد و بدین شکل ذرات نمونه محلول از داخل شروع به حرکت می‌کنند تا حل شوند. به همین دلیل است که سایز و شکل مگنت معمولا با توجه به نوع و غلظت مایع و سرعت چرخش مورد نظر انتخاب می‌شود. به طور کلی، یک همزن مغناطیسی می‌تواند در هر دقیقه تا حدود 2000 دور بچرخد که از نظر اصول آزمایشگاهی، بی‌نظیر است.

انواع هات پلیت

مقایسه هات پلیت با دیگر تجهیزات آزمایشگاهی

هیتر آزمایشگاهی ساده یا مگنت‌دار می‌تواند یک شعله یا چند شعله باشد. اصولا در دستگاه‌های چند شعله یا چند خانه که بیشتر در آزمایشگاه‌های بزرگ و صنعتی کارایی دارند، می‌توان چند نوع مواد را همزمان و با حفظ شرایط یکسان ترکیب یا گرم کرد. این مسئله روی نتایج نهایی بعضی از آزمایش‌ها تاثیر به سزایی دارد.

برخلاف مدل‌های آنالوگ، در مدل‌های دیجیتالی دیگر نیاز به چرخاندن پیچ چرخش تنظیم دما یا سرعت نیست بلکه دمای مورد نظر روی دستگاه ثبت می‌شود. مطمئنا کار با آن‌ها آسان‌تر و دقیق‌تر است.

تفاوت هات پلیت استیرر با نوع مگنت‌دار  

اگرچه هر دو دارای قابلیت گرم کردن و حرارت دادن نمونه هستند اما از نظر نحوه همزدن مواد تفاوت دارند. در واقع استیرر به کمک آهنربای موتوری و یک همزن فلزی ذرات داخل نمونه را به چرخش درمی‌آورد و همزن مغناطیسی به کمک مکنت این کار را انجام می‌دهد.

صفحه دیجیتالی استیرر کمک زیادی به عدم تشکیل نقطه داغ، ممانعت از ایجاد گرمای بیش از اندازه، تنظیم زمان و تفکیک نمونه‌های آزمایشگاهی می‌کند. این دستگاه مانند هیتر آزمایشگاهی مگنت‌دار دارای قابلیت تنظیم دما و سرعت چرخش است.

تفاوت مکانیسم عمل همزن مغناطیسی با شیکر

با توجه به تفاوت‌های بارز این دو دستگاه، مطمئنا به وجود هرکدام در آزمایشگاه نیاز خواهید داشت. شیکر برخلاف همزن مغناطیسی دارای یک صفحه تخت و متحرک است که به کمک موتور واقع شده در زیر آن حرکت می‌کند. در نتیجه می‌تواند نمونه‌های مختلف را روی صفحه فلزی یا پلاستیکی خود به صورت رفت و برگشتی، الاکلنگی، دورانی و لرزشی به منظور همزدن، تکان دادن و هوادهی مواد جابه‌جا کند. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم نمونه را دورن یک بشر یا ارلن قرار دهید تا در یک محدوده مشخص حرکت کند.

در حالی که طبق مطالب ذکر شده قبلی، صفحه یا پلیت همزن مغناطیسی در هنگام همزدن مواد اصلا حرکت نمی‌کند و در اصل حرکت چرخشی مگنت داخل نمونه باعث جابه‌جایی ذرات می‌شود.

خوشبختانه شیکرهای آزمایشگاهی مانند همزن‎های مغناطیسی دارای قابلیت تنظیم زمان و سرعت چرخش هستند. وجود تایمر امکان فعالیت در فضای آزمایشگاهی را آسان می‌کند.

یکی از انواع شیکرهای پرطرفدار در آزمایشگاه‌ها، ورتکس میکسر است. زیرا برای نگهداری لوله حاوی نمونه، یک هد کوچک دارد. معمولا برای میکس یا تفکیک کردن رسوب نمونه‌ بعد از انجام سانتریفیوژ، از این نوع شیکر استفاده می‌شود.

نکاتی که باید پیش از خرید هیتر آزمایشگاهی به آن‌ها دقت کنید

اصولا هیترهای آزمایشگاهی در اندازه و حجم‌های مختلفی عرضه می‌شوند. بنابراین، بهتر است پیش از خرید بر اساس نوع کار آزمایشگاهی خود به میزان مساحت پلیت فلزی این دستگاه دقت کنید.

نکته قابل توجه دیگر، طیف و دقت دمایی دستگاه است. یک هیتر عالی بایددقت دمایی بالایی داشته باشد تا نمونه در آزمایش‎های مختلف، بتواند رنج دمایی مناسبی دریافت کند. نقطه جوش و ذوب مایعات و جامدات مختلف متفاوت است و به همین دلیل نیاز به طیف دمایی وسیعی است. از نکات قابل توجه دیگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیش از خرید حتما به کیفیت منبع تغذیه دستگاه، به خصوص در مورد هیترهای آزمایشگاهی مگنت‌دار توجه کنید.
  • همانطور که ذکر شد، پلیت دستگاه ممکن است از جنس فولاد ضد زنگ، چدن، آلومینیوم یا سرامیک باشد که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. به عنوان مثال، پلیت سرامیکی در مقابل اکثر خراش‌ها و مواد شیمیایی مقاومتر بوده و سریع گرم می‌شود. پلیت آلومینیوم معمولا مقاوم کمی دارد اما امکان توزیع یکنواخت‌تر گرما را دارد. پلیت‌های از جنس فولاد ضد زنگ که معمولا دارای یک روکش پروسلین هستند، سریع‌تر گرم و خنک می شوند و مقاومت مناسبی در برابر انواع خوردگی دارند.

نکات ایمنی در هنگام کار با هات پلیت

از آنجایی که در اثر انبساط ذرات نمونه امکان پرش آن‌ها به بیرون از ظرف وجود دارد، توصیه می‌کنیم هنگام کار با هیتر حتما از عینک آزمایشگاهی استفاده کنید. هیچ‌گاه نمونه جامد یا ظرف نمونه مایع را مستقیما روی پلیت دستگاه قرار ندهید. بهتر است یک توری فلزی و نسوز میان آن‌ها وجود داشته باشد تا در صورت احتراق، مانع از تخریب و آتش‌ سوزی دستگاه شود.

هیتر آزمایشگاهی به هیچ وجه نباید در دسترس کودکان و افراد غیز متخصص قرار بگیرد، زیرا خطر سوختگی بدن و آتش سوزی محیط وجود دارد.

خیلی مراقب باشید که حرارت دستگاه باعث ذوب شدن روکش سیم برق آن نشود. حتما هر از چندگاهی به وضعیت منبع تغذیه آن نگاهی بیاندازید.

قیمت هات پلیت

اصولا قیمت نهایی این دستگاه به عوامل مختلفی مانند میزان مساحت و ظرفیت پلیت گرم شونده، جنس پلیت، نوع صفحه آنالوگ یا دیجیتال قسمت تنظیمات دستگاه، تک شعله یا چند شعله بودن دستگاه و غیره بستگی دارد. مطمئنا مبلغی که باید برای خرید یک هیتر آزمایشگاهی مگنت‌دار پرداخت کنید بیشتر از نوع ساده آن است. زیرا در نبود موتور مغناطیسی، فقط امکان حرارت دادن نمونه وجود دارد.

پیشنهاد می‌کنیم فقط با تکیه بر مشاهده تصویر تعدادی از دستگاه‌ها در یک بروشور، اقدام به خرید نکنید. مشورت با یک اپراتور یا فرد متخصص آزمایشگاهی باتجربه، اطلاعات کاملی در اختیار شما می‌گذارد. به عنوان مثال از نظر بسیاری از کارشناسان، هیتر آزمایشگاهی مگنت‌دار برند آزوناکس AZONAX و نیز برند JP SELECTA از نظر کیفیت و قیمت یکی از بهترین‌ها است. علاوه بر این، گارانتی و خدمات پس از فروش عالی دارد.

سخن آخر

بنابراین، هیتر آزمایشگاهی با وجود عملکرد ساده خود کاربرد بسیار زیادی در همه آزمایشگاه‌ها دارد. از حرارت‌دهی نمونه گرفته تا گرم کردن آن به منظور تفکیک‌سازی مواد یا ترکیب آن‌ها ! با ظهور هیترهای آزمایشگاهی مگنت‌دار، دیگر نیاز نیست که هم یک دستگاه استیرر یا همزن و هم یک هیتر برای آزمایشگاه خود خریداری کنید. بدین

شکل علاوه بر صرفه‌جویی در فضای کار، از پرداخت هزینه اضافی نیز معاف می‌شوید. توصیه می‌کنیم پیش از اقدام به خرید، به نکات ذکر شده در این مطلب توجه ویژه‌ای داشته باشید.

 

نظرات بینندگان