arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۶۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۴ - ۱۹ آبان ۱۴۰۰

رویترز: خلبان‌های افغان تاجیکستان را ترک کردند

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد خلبان‌ها و کادر پروازی افغانستانی که در آمریکا آموزش دیده بودند پس از حدود سه ماه توقف در تاجیکستان با یک پرواز اجاره‌ای آمریکا از این کشور خارج شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد خلبان‌ها و کادر پروازی افغانستانی که در آمریکا آموزش دیده بودند پس از حدود سه ماه توقف در تاجیکستان با یک پرواز اجاره‌ای آمریکا از این کشور خارج شدند.  

از اواسط اوت که گروه طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفت، ۱۴۳ خلبان افغانستانی از ترس انتقام طالبان با ۱۶ فروند هواپیما از این کشور به تاجیکستان گریختند.

رویترز در ادامه این  مطلب اضافه کرد ، یکی از خلبان‌های افغان تصاویری مربوط به سوارشدن به هواپیما و خروج از کشور تاجیکستان را منتشر و اعلام کرد که هواپیمای آنها عازم کشور امارات عربی متحد بوده است.

پرسنل افغان در تاجیکستان آخرین گروه مهم از خلبان‌های آموزش دیده آمریکا بودند که به خارج فرار کرده و همچنان در وضعیت نامعلوم بودند.

این گروه از خلبان‌ها در پایان جنگ افغانستان با یک هواپیمای نظامی به تاجیکستان رفتند و در انتظار آمریکا برای جابجایی بودند و امیدوارند که در نهایت در آمریکا مستقر شوند. پنتاگون برآورد کرده که شمار این افراد تخلیه شده از تاجیکستان در حدود ۱۹۱ نفر است .

پرسنل نیروی هوایی افغانستان دهها فروند هواپیمای نظامی را در ماه اوت به تاجیکستان و ازبکستان منتقل کردند .

در ماه سپتامبر مطابق یک توافق با میانجیگری آمریکا یک گروه بزرگتر از خلبان‌ها و سایر پرسنل نظامی افغان از ازبکستان به امارات منتقل شدند.

حاکمان جدید افغانستان گفته‌اند که از پرسنل نظامی سابق دعوت می‌کنند که به نیروهای امنیتی بپیوندند و هیچ آسیبی به آنها وارد نخواهد شد. اما رویترز به نقل از این خلبان‌ها ادعا کرد که در صورت بازگشت به افغانستان کشته خواهند شد.

نظرات بینندگان