arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۸۷۳۲
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۴ - ۰۱ آذر ۱۴۰۰

کاخ سفید: چین  در حال تقویت توان نظامی خود است

نشریه آمریکایی واشنگتن تایمز به نقل از یک مقام کاخ سفید نوشت که چین به سرعت درحال تقویت توان نظامی خود است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: نشریه آمریکایی واشنگتن تایمز به نقل از یک مقام کاخ سفید نوشت که چین به سرعت درحال تقویت توان نظامی خود است.

به گزارش واشنگتن تایمز افزود: «کورت کمپل» (Kurt M. Campbell) مشاور امنیت ملی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا درامور مناطق «اقیانوس هند و اقیانوس آرام» (Indo-Pacific)، گفت که افزایش نگران کننده توان نظامی چین موجب اضطراب در سراسر منطقه آسیا شده و عامل این موضوع نیز شکل گیری اخیر پیمان  امنیتی سه جانبه آمریکا با انگلیس و استرالیا، «آکوس» (AUKUS) با هدف تمرکز بر این منطقه بوده است.

این نشریه آمریکایی افزود: این مقام کاخ سفید تصدیق کرد که دولت آمریکا به خوبی آگاه است که پیمانی همچون آکوس و دیگر اقدامات آمریکا مانند ایجاد گفتمان راهبردی همسو با  دموکراسی موسوم به «کوآد»  (Quad) بین آمریکا، ژاپن، استرالیا و هند، موجب ناامیدی  دل آزاردگی پکن  است.

براساس توافق آکوس، استرالیا ۸  فروند زیردریایی هسته ای با قابلیت حمل موشک های دور برد خریداری می کند. به علاوه این توافقنامه امکان به اشتراک گذاشتن قابلیت های سایبری، هوش مصنوعی و کوآنتوم و امکانات نامشخص زیردریا را فراهم می کند.  

واشنگتن تایمز درادامه افزود: اظهارات کمپل در نشست «موسسه اقیانوس آرام»   ۲۸ آبان ماه و چند روز پس از دیدار مجازی بین روسای جمهوری آمریکا و چین، بیان می شد، که هم اکنون نگرانی بین المللی بر سر پدید آمدن نوعی جنگ سرد بین پکن و واشنگتن وجود دارد.

جنگ سرد واشنگتن با پکن

این نشریه آمریکایی نوشت: هرچند کمپل می گوید که دولت بایدن به دنبال هرگونه رقابتی با طرف چینی در هر زمینه در ابعادجهانی است  و از بروز نوعی جنگ سرد امتناع می ورزد اما رهبران چین آمریکا را متهم می کنند که آمریکا با تحکیم روابط با برخی از کشورهایی که در حوزه نفوذ منطقه چین قرار دارند این مساله را هرچه بیشتر دامن می زنند.

این مشاور امنیت ملی کاخ سفید درامور هند و اقیانوس آرام به واشنگتن تایمز گفت: منصفانه است که بگوییم درجریان نشست مجازی، «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین کاملا روشن ساخت که پکن از شماری از اقدامات آمریکا دل آزرده است.

کمپل افزود: ورای آن، مسائل دیگری مانند، تقویت احیای اتحادهای امنیتی دوجانبه آمریکا با ژاپن، با کره جنوبی، با استرالیا، فیلیپین، تایلند و مشارکت های تازه با تایوان، اقدمات سازنده با طرف هند و ایجاد پیمان آکوس و در دیگر نقطه جهان، با اروپایی ها که آمریکا  بصورتی پویاتر در زمینه همکاری های بخصوص در بحث فن آوری  به پیش می برد، تمامی اینها  مواردی هستند که از دیدگاه چین به گونه ای نوعی  جنگ سرد از سوی واشنگتن تلقی شود، به عقیده من نکته مهم برای آمریکا این است که درباره این کارها بصورت باز و شفاف عمل کند.

درحالی این مقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید تحرکات ایذایی آمریکا در منطقه خاور دور که در نهان به منظور  تقابل پکن انجام میدهد و  موجب ناراحتی پکن را به همراه داشته که شی جین پینگ رئیس جمهوری چین طی نشست روز دوشنبه خود با رهبران ۱۰ کشور اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ. سه. آن) گفت که پکن در بحبوحه افزایش تنش ها بر سر دریای جنوبی چین گفت «چین به دنبال هژمونی بر همسایگان نیست».

وی خاطر نشان کرد: ما با رهایی از سایه تاریک جنگ سرد، به صورت مشترک ثبات منطقه را حفظ می کنیم. ما یکپارچه سازی اقتصادی آسیای شرقی را هدایت می کنیم و توسعه و رونق مشترک را به پیش سوق می دهیم که بیش از ۲ میلیارد نفر از عموم مردم از زندگی بهتر بهره مند شوند. ما راهی روشن بر پایه حسن همجواری، دوستی و همکاری با منافع مشترک ایجاد کرده ایم و حرکت به سوی جامعه ای نزدیک به سرنوشت رو به رشد داشته و در این راستا کمک های مهمی به پیشرفت نوع بشر کرده ایم.

نظرات بینندگان