arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۱۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۵ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰

عوامل موثر بر ریزش موی ابرو چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 عوامل موثر بر ریزش موی ابرو چیست؟

ریزش ابرو عارضه‌ای است که به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود و ممکن است به صورت ریزش کامل موهای ابرو یا ریزش جزئی موها در قسمتی از ابرو باشد. گاهی ریزش ابرو برگشت‌پذیر است و با روش‌های درمانی ساده‌ای بهبود پیدا می‌کند. در مواردی که ریزش ابرو دائمی باشد باید از روش‌های خاص درمانی جهت پرپشت شدن ابروها و جایگزین کردن موهای از دست رفته استفاده کرد.

دلایل ریزش موی ابرو به طور کلی عبارتند از:

افزایش سن که به طور طبیعی منجر به ریزش موهای ابرو، مژه و سر می‌شود.

عدم تعادل هورمونی

بیماری‌های خود ایمن که به موجب آنها سیستم ایمنی به سلول‌های بدن که موجب رشد مو می‌شوند حمله می‌کند. در این صورت موها نازک شده و ریزش پیدا می‌کنند. بیماری‌هایی مانند آلوپسی آره آتا، آلوپسی فیبروزان فرونتال و لوپوس بیماری‌هایی هستنند که موجب ریزش مو در ناحیه ابروها خواهند شد.

بیماری‌های پوستی از قبیل درماتیت آتوپیک، پسوریازیس، درماتیت سبورئیک از بیماری‌های رایج پوستی هستند که منجر به خارش پوست و ریزش موی ابرو می‌شوند.

  • تغذیه و رژیم غذایی نامناسب
  • اثرات جانبی برخی داروها
  • ژنتیک و سابقه خانوادگی با وجود برخی شرایط ژنتیکی مانند دیسپلازی اکتودرمی و سندروم نترتون
  • سوختگی
  • بیماری‌های قارچی
  • سرطان
  • سیفلیس و جزام
  • اگزما
  • بارداری و زایمان
  • استرس و فشار عصبی

تغذیه

تغذیه و رژیم غذایی سالم یکی از عوامل موثر در سلامت بدن و تقویت موها جهت ممانعت از ریزش آنها است. سلامت پوست و مو به میزان زیادی تحت تاثیر تغذیه فرد قرار می‌گیرد. کمبود برخی منابع غذایی از فاکتورهای مهم در ریزش موی ابرو هستند. کمبود موادی مانند اسیدهای چرب، بیوتین و روی موجب می‌شود مو از حمایت کافی برخوردار نبوده و تار مو نازک شود. نازک شدن و شکنندگی موها در نهایت منجر به ریزش مو خواهد شد.

کمبود آهن، سیستئین، ویتامین ث ، ویتامین A، ویتامین‌های گروه B و کمبود ویتامین D از موارد دیگر در افزایش سرعت ریزش موها قلمداد می‌شوند.

سرطان

شیمی درمانی برای مبارزه با سرطان تجویز می‌شود. این روش درمانی به گونه ای طراحی شده است که به سرعت شروع به تقسیم سلولی می‌کند. این تقسیم سلولی در ناحیه فولیکول مو نیز اتفاق می‌افتد که  از عوامل موثر بر ریزش موی ابرو و موهای سر است. به همین دلیل افرادی که تحت این نوع درمان قرار می‌گیرند دچار ریزش موی دسته‌ای در نواحی سر و ابرو خواهند شد.

دارو

مصرف برخی داروها با عوارض جانبی متفاوتی همراه است که برخی از آنها به صورت بالقوه موجب ریزش مو می‌شوند. این داروها از قبیل آسیترتین به عنوان یک داروی رتینوئیدی بر روی ابروها موثر بوده و موجب ریزش موی ابرو خواهد شد. این داروها برای درمان بیماری‌هایی مانند پسوریازیس تجویز می‌شوند. داروهای ضد تشنج و داروهایی که برای درمان اختلالات دو قطبی مصرف می‌شوند نیز از عوامل موثر بر ریزش موی ابروها هستند.

تیروئید

عدم تعادل هورمون‌هایی مانند تیروئید باعث ریزش مو خواهد شد. پرکاری تیروئید به صورتی که بدن فرد هورمون تیروئید را به میزان زیاد تولید می‌کند و کم کاری تیروئید که بدن در این شرایط هورمون تیروئید را به میزان کم ترشح می‌کند از عدم تعادل هورمونی ناشی می‌شوند که با ریزش موی ابرو مرتبط هستند. عدم تعادل هورمونی در تیروئید موجب خشک و شکننده شدن تار موها می‌شود که نتیجه آن ریزش مو است. البته اگر سطح هورمون با انتخاب روش درمانی صحیح به نقطه تعادل برسد در نتیجه رویش مجدد موها امکان‌پذیر خواهد شد.

روش‌های درمان ریزش ابرو

اگر علت ریزش مو به درستی مشخص شود می‌توان درمان را با راهکارهای مناسبی پیشنهاد کرد. روش‌های درمانی موثر عبارتند از:

  • ماینوکسیدیل دارویی که برای زنان و مردان تجویز می‌شود و بر روی هورمون‌ها موثر است.
  • کورتیکواستروئیدها که به صورت موضعی یا تزریقی همچنین به صورت قرص هستند برای درمان آلوپسی آره آتا، اگزما، درماتیت یا پسوریازیس جهت کاهش التهاب تجویز می‌شوند.
  • طب سوزنی برای تسکین آلوپسی آره آتا که به صورت احتمالی سبب تحریک فولیکول مو و تحریک گردش خون جهت رویش مجدد موها است.
  • آنترالین برای درمان پسوریازیس استفاده می‌شود که دارویی ضد التهاب بوده و برای افرادی که ریزش ابروی آنها ناشی از یک فرایند التهابی باشد تجویز می‌گردد.
  • مکمل‌های غذاها یا آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب امگا 3 و اسیدهای چرب امگا 6 در درمان ریزش موی سر و ابرو تاثیر دارند.
  • داروهایی که اختلالات هورمونی را درمان می‌کنند و محرک تیروئید، استروژن و تستوسترون هستند از جمله این داروها محسوب می‌شوند.
  • میکروبیلدینگ یکی از روش‌های درمانی ریزش موی ابرو هست.

عوامل موثر بر ریزش موی ابرو چیست؟

کاشت ابرو

کاشت ابروی طبیعی یک عمل زیبایی است که در آن گرافت‌های مو به ناحیه ابرو منتقل می‌شوند. هدف این است که موهای جدید از این گرافت‌ها رشد کنند و ظاهر ابروها طبیعی و پرپشت به نظر برسد. در این شیوه فولیکول مو نیز منتقل می‌شود و اطمینان حاصل می‌شود که موهای جدید امکان رشد دارند. شیوه‌های کاشت ابرو متنوع هستند و در کلینیک‌های مختلف با تکنولوژی‌های گوناگون انجام می‌شوند. در این فرایند ریزش موهای ابرو به صورت طبیعی طی چند هفته پس از کاشت اتفاق خواهد افتاد اما پس از گذشت چند ماه موهای جدید شروع به رشد می‌کنند. کاشت ابرو یک جراحی سرپایی است و باید تحت نظر یک متخصص باتجربه صورت بگیرد. این روش درمانی به صورت دائمی برای اطمینان از رویش مجدد موهای طبیعی فرد جهت جایگزین کردن موهای از دست رفته محسوب می‌شود.

سایر روش‌های درمانی خانگی پرپشت شدن ابرو

علاوه بر شیوه‌های درمانی پزشکی و کاشت ابرو روش‌های درمانی خانگی نیز وجود دارند که در درمان کم‌پشتی موها موثر هستند. این شیوه‌ها عبارتند از:

1.استفاده از روغن کرچک که موجب تحریک فولیکول‌ها و رویش موها می‌شود.

2.روغن نارگیل که به صورت طبیعی موجب افزایش ضخامت موها می‌شود و از ریزش موهای نازک ممانعت خواهد کرد.

3.روغن درخت چای برای رشد ابروها یک درمان خانگی مناسب است اما ممکن است با واکنش‌های آلرژیک همراه باشد. از این رو توصیه می‌شود قبل از مصرف روی ناحیه کوچکی از پوست تست شود.

4.روغن اسطوخودوس که دارای اثر آرامبخشی است و زمانی که به صورت موضعی استفاده می‌شود با ریزش مو مباره می‌کند.

5.روغن زیتون تار موها را قوی کرده و تولید چربی طبیعی پوست را جهت پرشت شدن ابروها تقویت می‌کند.

6.آب پیازبا داشتن ویتامین‌های فراوان سبب تقویت فولیکول‌ها می‌شود.

7.دانه شنبلیله سبب بازسازی فولیکول مو شده و باعث رشد بهتر مو خواهد شد.

8.وازلین با خاصیت نرم‌کنندگی موجب ایجاد رطوبت در ابروها شده و باعث پرپشت شدن موهای این ناحیه می‌شود.

9.آلوئه ورا با جذب سریع موجب باز شدن روزنه فولیکول شده و رشد ابرو را تقویت خواهد کرد.

10.لیمو سرشار از اسید فولیک و ویتامین‌ها است که موجب بالا رفتن سرعت رشد مو می‌شود.

11.مالیدن شیر در ناحیه ابرو با داشتن پروتئین کازئین و وی موحب رشد طبیعی موها می‌شود.

شما می‌توانید جهت کسب آگاهی از مناسب‌ترین شیوه‌های درمان برای ریزش ابروی خود به کلینیک رز مراجعه کرده و از تجربه و تبحر متخصصانی که در زمینه کاشت مو فعالیت دارند مشاوره لازم را  دریافت کنید.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/325416

نظرات بینندگان