arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۱۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۳ - ۱۷ آذر ۱۴۰۰

۱۰۰ زن قدرتمند جهان: بازتعریف چهره قدرت در سال ۲۰۲۱

چیزی که بلافاصله در لیست ۱۰۰ زن قدرتمند جهان امسال فوربز، مورد توجه قرار می‌گیرد این است که چه کسی اکنون در صدر است و چه کسی نیست. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که ۱۶ سال در راس قدرتمندترین اقتصاد اروپا بوده، مدت‌ها در فهرست فوربز سلطنت کرده است. با نزدیک شدن به پایان دوره تصدی او، آیا رفتن او نشان دهنده یک خلأ آشکار است یا طبیعت در حال تغییر و   قدرت را نیز  تغییر می‌دهد؟ پاسخ هر دو است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چیزی که بلافاصله در لیست ۱۰۰ زن قدرتمند جهان امسال فوربز، مورد توجه قرار می‌گیرد این است که چه کسی اکنون در صدر است و چه کسی نیست. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که ۱۶ سال در راس قدرتمندترین اقتصاد اروپا بوده، مدت‌ها در فهرست فوربز سلطنت کرده است. با نزدیک شدن به پایان دوره تصدی او، آیا رفتن او نشان دهنده یک خلأ آشکار است یا طبیعت در حال تغییر و   قدرت را نیز  تغییر می‌دهد؟ پاسخ هر دو است.

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب به نقل از فوربز، از آنجایی که زنان در سراسر جهان به طور نامتناسب بار بیماری‌های  همه گیر را به دوش می‌کشند و با چالش هدایت ما به سمت بهبودی روبرو می‌شوند، روند انتخاب زنان قدرتمندی که امسال تسریع و تشدید شده است: قدرت اکنون فراتر از عناوین سنتی است و می‌تواند به طور مؤثر و تأثیرگذار به روش‌های غیر متعارف اعمال شود.

اکنون بیش از هر زمان دیگری، رتبه بندی سالانه فوربز نشان دهنده آن است.

چهره‌های جدید قدرت

پس چه کسی امسال شماره ۱ است؟

مکنزی اسکات در جایگاه برتر قرار دارد، که با معرفی خود به عنوان یک انسان جدید، به وضوح دیدگاه گسترده‌تر ما را در مورد قدرت نشان می‌دهد. قدرت او ناشی از اداره یک شرکت بزرگ، یک کشور یا یک آژانس دولتی نیست. اسکات (همسر سابق جف بزوس)، اکنون سومین زن ثروتمند جهان است، اما او ریاست شرکتی را که ثروت او را جمع آوری کرده بود، بر عهده نداشت.

۱۰۰ زن قدرتمند جهان: بازتعریف چهره قدرت در سال ۲۰۲۱

شکی نیست که اسکات به تنهایی مدلی را تغییر می‌دهد که درباره میلیاردر‌ها مطرح می‌شد.   در زمانی که میلیاردر‌هایی مانند شوهر سابقش وی به فضا می‌روند، اسکات از ثروت هنگفت خود نه تنها برای حمایت از سازمان‌های غیرانتفاعی که کار‌های خیریه انجام می‌دهند، استفاده می‌کند، بلکه روش انباشت ثروت و قدرت در ایالات متحده را نیز به چالش می‌کشد. "

در صدمین جایگاه این فهرست یک زن بسیار متفاوت ایستاده است که نمایانگر تصویر فوری دیگری از این پویایی و تحول قدرت است: مسئولیت پذیر نگه داشتن صنایع. تصمیم جسورانه فرانسیس هاگن، افشاگر فیس بوک برای افشای کاستی‌های اخلاقی فناوری‌های بزرگ، نقطه عطفی برای شفافیت در صنعتی بود که نفوذ زیاد آن مدت هاست که کنترل نشده است.

نکته کلیدی سال ۲۰۲۱ این است که نفوذ زنان اکنون در دالان‌های قدرت بیشتر و با ثبات بیشتری نسبت به گذشته اعمال می‌شود. از وال استریت گرفته تا هالیوود، دستاورد‌های فهرست نویسان امسال به خودی خود بسیار حیرت انگیز است، و حتی بیشتر از آن با توجه به دشواری ایجاد نفوذ در صنایعی که به طور سنتی تحت تسلط مردان هستند.

۱۰۰ زن قدرتمند جهان: بازتعریف چهره قدرت در سال ۲۰۲۱

جین فریزر که در رتبه ۱۴ ایستاده،   زمانی که اوایل سال جاری سکان مدیریت سیتی را در دست گرفت، سقف‌های شیشه‌ای پایدار بانکداری را شکست. ریس ویترسپون و میلیاردر تازه کار ریانا در جایگاه ۶۸، مدل‌های کسب‌وکار سنتی را تغییر می‌دهند و استاندارد‌های جدید صنعت را تعیین می‌کنند و به پردرآمدترین استعداد‌های زن در عرصه مربوطه خود تبدیل شدند.

۱۰۰ زن قدرتمند جهان: بازتعریف چهره قدرت در سال ۲۰۲۱

سرمایه‌گذار تازه‌وارد و فوق‌ستاره فهرست، کتی وود در جایگاه ۵۳، بنیان‌گذار Ark Invest، به لطف پیش‌بینی‌های قوی و زرنگی خود برای شناسایی پیشرفت‌های فناوری فردا (به سرمایه‌گذاری اولیه در بیت‌کوین و تسلا فکر کنید) قدرت منحصربه‌فردی ایجاد کرده است.

یکی دیگر از پیش‌آگهی‌های آینده، افزایش تعداد زنان در عرصه کسب‌وکار در جوامعی است که حضور زنان در این کشور‌ها کم بوده است، مانند روسیه (بانک مرکزی آن)، ژاپن (فرماندار توکیو)، سنگاپور (صندوق بزرگ دولتی)، اندونزی (شرکت دولتی نفت و گاز)، ابوظبی (بانکداری)، ترکیه (گروه صنعتی و مالی) و چین (خودروها).

 

خط مقدم همه گیری

با توجه به اینکه اولویت‌های جهانی همچنان روی همه‌گیری متمرکز است، رهبران حوزه مراقبت‌های بهداشتی تأثیر زیادی بر رتبه‌بندی فوربز دارند. اوزلم تورسی در رتبه ۴۸،   یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد پزشکی BioNTech امسال تاریخ ساز شد، زمانی که واکسن  کرونای فایزر، که او با همسرش تولید کرد، اولین واکسنی  بود که در ایالات متحده تایید شد.

اما فعالیت والمسلمین در رتبه ۱۳ از غول دارویی GlaxoSmithKine همچنان ادامه دارد. او برای پیشروی درمان آنتی بادی امیدوارکننده خود در مواجهه با نوع اُمیکرون تلاش می‌کند. کارن لینچ در رتبه ۱۱  از CVS Health و رزالیند برور از Walgreens Boots Alliance، فراتر از تبدیل شدن به اولین زنانی که سازمان‌های خود را رهبری می‌کنند، اکنون به ترتیب بالاترین رتبه مدیر عامل زن S&P و تنها مدیر عامل زن سیاه‌پوست هستند.

آن‌ها در نقش خود، نه تنها استانداردی را برای استقرار واکسن تعیین کرده‌اند، بلکه در حال کار برای حل نابرابری‌های مراقبت‌های بهداشتی هستند که در همه‌گیری دیده شده است.

 

حضور زنان در اوج قدرت سیاسی در سراسر جهان کمی کمرنگ می‌ماند، به‌ویژه با خروج مرکل از راس قدرت، اما رهبران زن در خط مقدم نقاط اصطکاک حیاتی قرار دارند و طرحی گسترده برای عبور از زمان‌های بحران ارائه می‌دهند. از آنجایی که تنش‌ها بین تایوان و چین به بالاترین سطح خود در دهه‌های اخیر رسیده است، تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان، در حالی که به دنبال دفاع از دموکراسی خود در یک بازی شطرنج ژئوپلیتیکی در سراسر جهان است، به رتبه نهم فهرست صعود کرد. زنان همچنین در یکی از مخاطره آمیزترین لحظات تاریخ اتحادیه اروپا با رئیس بانک مرکزی اروپا در رتبه ۳ و رئیس کمیسیون اروپا اورسولا فون در لاین در رتبه ۸، کاپیتان قدرتمندترین نهاد‌های اتحادیه اروپا هستند.

کامالا هریس در رتبه ۲، امسال به عنوان بلندپایه‌ترین سیاستمدار زن در تاریخ ایالات متحده به قدرت رسید و این نکته یادآور این است که آرزو‌های زنان برای حضور در دفتر رئیس جمهور،   در حالی که دست نیافتنی است، در دسترس است.

اگر تعریف خود از قدرت را فراتر از معیار‌های ثروت و توان شرکتی که گسترش دهیم در نظر بگیریم، قدرت بالا و عمیق زنان جامعه را درک خواهیم کرد، فهرست قدرتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۲۱ شتابی را که در حال ساختن است و مسیر‌های جدیدی که در حال شکل گیری است را روشن می‌کند. مسیر‌هایی که پتانسیل تغییر چهره قدرت را برای نسل‌های آینده دارند.

نظرات بینندگان