arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۱۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۱۷ آذر ۱۴۰۰

خطر شیوع ۲ نوع آنفلوآنزا در ساوه وجود دارد

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: خطر شیوع گسترده آنفلوآنزای N۱H۱ و فوق حاد پرندگان در این شهرستان به صورت همزمان وجود دارد و مراقبت های بهداشتی در سطح ارتباطات مردم و مشاغل مرتبط با طیور باید با جدیت دنبال شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: خطر شیوع گسترده آنفلوآنزای N۱H۱ و فوق حاد پرندگان در این شهرستان به صورت همزمان وجود دارد و مراقبت های بهداشتی در سطح ارتباطات مردم و مشاغل مرتبط با طیور باید با جدیت دنبال شود.

دکتر «مجتبی ذکایی» ، اظهار داشت: مواردی از شیوع آنفلوانزای N۱H۱ در ساوه مشاهده شده است و با توجه به مثبت شدن نمونه‌های شیوع آنلفوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک و تردد بالا میان این ۲ شهرستان ساوجی‌ها باید بدانند خطر بیخ گوش آن‌ها است.

وی تاکید کرد: استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی باید با جدیت دنبال شود و بی‌مبالاتی بهداشتی به‌خصوص در ااکن عمومی ممکن است مسایل جدی ایجاد کند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: با توجه به اینکه در مدت مشابه سال گذشته مردم به‌دلیل هراس از کرونا نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک اهتمام بیشتری داشتند و تجمع‌های چندانی برگزار نمی‌شد میزان شیوع آنلوانزا و بیماری های تنفسی و ویروسی مانند سرماخوردگی ها کمتر بود اما امسال بیم آن می رود که از جامعه آسیب بیشتری ببیند.

وی اظهار داشت:موارد مثبت آنفلوانزا در مراکز بهداشتی ساوه ثبت شده و تست کرونای بخش بزرگی از افرادی دارای علائم هم منفی می‌شود که نشان از افزایش موارد شیوع آنفلوانزا در ساوه دارد.

دکتر ذکایی از افرادی که دارای علایم آنفلوانزا مانند آبریزش بینی و عطسه هستند درخواست کرد: از حضور در اماکن و تجمعات پرهیز کنند و با رعایت پروتکل های بهداشتی تا بهبودی کامل از خود، مراقبت های لازم را به عمل آورند.

وی ادامه داد: مراکز بهداشتی و منتخب در شهر ساوه نیز آمادگی خدمات‌رسانی به افراد مبتلا به آنفلوانزا را دارند و داروی «تامیفلو» هم به اندازه کافی در دسترس قرار دارد و پزشکان عمومی هم در این مراکز برای معاینه و ارایه خدمات درمانی به مبتلایان آمادگی کامل دارند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: مالکان استخرها مکلف هستند که از پذیرش افرادی که نوبت اول و دوم واکسن کرونای آنان کامل نشده ممانعت کنند.

وی گفت: با توجه به محدودیت نیروهای ناظر و بازرس معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی، انتظار است که مردم در این زمینه با همکاری مناسب، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی یاریگر باشند تا بتوان چرخه ویروس کرونا را در ساوه متوقف کرد در غیر این صورت ممکن است به روزهایی نظیر مرداد ماه گذشته که شاهد شیوع بالای ویروس و حتی مرگ و میر چند نفر از عزیزان در شبانه روز برسیم.

ساوه از کانون‌های مهم صنعت کشور و استان مرکزی است و دومین شهر پرجمعیت استان پس از اراک است.

 ایرنا

نظرات بینندگان