arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۱۷۶۲
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۶ - ۲۰ آذر ۱۴۰۰

باکو : ایروان گامهای واقعی برای عادی سازی روابط بردارد

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان روز شنبه در بیانیه ای از ارمنستان خواست گامهای واقعی برای عادی سازی روابط دو کشور و برقراری صلح در منطقه بردارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: وزارت خارجه جمهوری آذربایجان روز شنبه در بیانیه ای از ارمنستان خواست گامهای واقعی برای عادی سازی روابط دو کشور و برقراری صلح در منطقه بردارد.

 جمهوری آذربایجان در این بیانیه ارمنستان را به ایجاد عمدی تنش و مانعی برای روند صلح در منطقه متهم کرد و خواستار اجرای تعهدات دولت ایروان در چارچوب توافق سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان ، روسیه و نخست وزیر ارمنستان در باره پایان جنگ در منطقه شد .

  وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به بروز تنش و اقدامات تحریک آمیز در محور شهرستان آزاد شده " کلبجر " در مرز این کشور با ارمنستان ، نیروهای ارمنی را عامل اصلی این وضعیت پیش امده عنوان کرد .

  در این سند نیروهای ارمنی به نقض آتش بس و تیراندازی به مواضع واحدهای ارتش جمهوری آذربایجان در محور " کلبجر " متهم شدند. همچنین اضافه شده، بر اثر این  اقدام  تحریک آمیز یک نظامی جمهوری آذربایجان کشته شده است .

 در بخشی از این بیانیه آمده است: اتهامات وزارت امور خارجه ارمنستان مبنی بر این که جمهوری آذربایجان مرزهای حاکمیتی این کشور را نقض می کند ، بی اساس است و دولت باکو برای جلوگیری از این گونه اتهامات ، خواستار آغاز هر چه زودتر  مذاکرات برای تعیین حدود مرزهای دو کشور می باشد .

وزارت دفاع ارمنستان نیز در گزارشی اعلام کرد ، بر اثر نقض آتش بس و تیراندازی در روز گذشته در این محور از مرزهای دو کشور، یک نظامی ارمنی کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدند .

جمهوری آذربایجان در جریان درگیری های نظامی 44 روزه سال گذشته توانست سرزمینهای خود را که تحت اشغال نیروهای ارمنستان در قره باغ بود، آزاد کند .

  این درگیری ها 20 آبان ماه سال گذشته با امضای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان ، روسیه و نخست وزیر ارمنستان پایان یافت .

  پس از پایان این جنگ در قره باغ ، اختلاف نظر ارمنستان و جمهوری آذربایجان در خصوص تحدید حدود و  تعیین مرزها در برخی نقاط مرزی دو کشور و بخصوص در محور شهرستان آزاد شده " کلبجر " منجر به بروز تنش میان دو کشور شده است.

 در حال حاضر حل و فصل موضوع تحدید حدود و تعیین مرزها ، بعنوان یکی از مسایل عمده میان ارمنستان و جمهوری آذرربایجان در دستور کار می باشد .

  جمهوری آذبایجان با تاکید بر این که در دوره اشغال 30 ساله سرزمینهای این کشور برخی مناطق مرزی آن نیز از سوی ارمنستان تصرف شده است ، خواستار تعیین مرزها میان دو کشور بر اساس نقشه های باقی مانده از شوروی سابق می باشد و در عین حال ارمنستان را به طفره رفتن از مذاکرات در این زمینه و تلاش برای به تاخیر انداختن این مساله متهم می کند .

  نبود مذاکرات در این زمینه، به بروز تنش و گاهی اوقات نیز به نقض آتش بس و درگیری در برخی نقاط مرزی میان دو کشور منجر می شود که تلفات جانی در هر دو طرف دربر دارد.

نظرات بینندگان