arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۱۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۴ - ۲۱ آذر ۱۴۰۰
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی:

سود واقعی خودروسازان کجا سرازیر می‌شود؟

قیمت فولاد در چندسال اخیر چندین برابر شده ولی برای خودروساز این افزایش قیمت وجود ندارد. اگر به همین منوال اوضاع پیش برود هم خودروساز و هم قطعه سازان که به نوعی وابسته به این صنعت هستند دچار ضرر و زیان زیادی خواهند شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سود واقعی خودروسازان کجا سرازیر می‌شود؟

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در خصوص مزیت آزادسازی قيمت خودرو گفت: در حال حاضر خودروسازان با ضرر و زیان در حال تولید هستند قیمت مواد اولیه آزاد اما قیمت نهایی خودرو دستوری است و این اصلا منطقی نیست .

به گزارش انتخاب؛سیامک مقتدری گفت: شورای رقابت که متولی قیمت گذاری خودرو بود بر اساس این که خودرو در کشور به صورت انحصاری تولید می شود به بحث قیمت گذاری خودرو ورود پیدا کرده بود اما به طور مثال برای تولید ورق های فولادی که منحصرا در اختیار فولاد مبارکه است هیچ نهادی ورود پیدا نمی کند؛ بنابراین اگر قرار است قیمت ها دستوری پایین نگاه داشته شوند باید صنایع وابسته دیگر نیز همین رویه را دنبال کنند.

وی ادامه داد: قیمت فولاد در چندسال اخیر چندین برابر شده ولی برای خودروساز این افزایش قیمت وجود ندارد. اگر به همین منوال اوضاع پیش برود هم خودروساز و هم قطعه سازان که به نوعی وابسته به این صنعت هستند دچار ضرر و زیان زیادی خواهند شد.

این فعال حوزه قطعه سازی گفت: درست است که با آزادسازی قیمت خودرو دست دلالان و واسطه ها از بازار خودرو كوتاه مي شود اما بحث اصلی شکاف قیمتی است که بین قیمت کارخانه و قیمت بازار وجود دارد .

وی ادامه داد: این شکاف قیمتی سبب شده سوددهی نه در جیب تولیدکننده برود و نه در جیب مصرف کننده واقعی، بنابراین اگر قیمت ها واقعی شود تولید نیز افزایش پیدا کرده و قیمت ها کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها دلالان و واسطه‌ها برندگان اصلی بازار خودرو هستند، گفت: تحمیل زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری خودرو به شرکت های خودروسازی موجب زیان آنها در پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان شده است به طوری که این امر بر تولید قطعه سازان نیز تاثیر گذاشته است. تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای تولیدی قطعه‌ساز به دلیل اصرار بر قیمت گذاری دستوری در گذشته و حال بیانگر این واقعیت است.

وی ادامه داد: اگر خودروسازان فروش مناسبی نداشته باشند این موضوع شرایط را برای واحدهای تولیدی وابسته به این صنعت از جمله قطعه سازان نیز مشکل ساز خواهد کرد.

وی در خصوص وضعیت سهامداران خودرویی در بورس گفت: گروه خودرو یکی از بزرگ‌ترین صنایع بازار بورس است که اگر حال خوبی داشته باشد، می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی روی روند تمام بازار داشته باشد. نتیجه قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو سبب، زیان سهامداران شرکت‌های تولیدکننده خودرو را در سال های اخیر شده است.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت : می توان گفت اگر واقعی‌سازی قیمت ها صورت بگیرد دیگر خودروسازان با زیان خودرو تولید نمی‌کنند اما برای سود دهی این امر کافی نیست و به یک برنامه ریزی بلند مدت نیاز است تا خودروساز بتواند از زیان دهی خارج شود.

وی در پایان گفت: آزادسازی قیمت خودرو نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌هایی است، در حال حاضر قیمت خودرو از درب کارخانه تا بازار، فاصله زیادی دارد برای از بین بردن این مسئله به برنامه‌ریزی بلند مدت نیاز است.

نظرات بینندگان