arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۲۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۳ - ۲۷ آذر ۱۴۰۰

آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان همچنان ادامه دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به تداوم آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان گفت که عملیات خاموش‌کردن آتش منطقه قوشه‌چشمه این پارک ملی صبح فردا با حضور ۲۰۰ نیروی تازه نفس و استفاده از سه بالگرد ادامه پیدا خواهد کرد. محمدرضا کنعانی اظهارداشت: به دلیل سخت گذر بودن منطقه، با وجود تلاش فراوان نیرو‌های امدادی و انجام ۱۸ سورت پرواز و آبپاشی منطقه توسط ۲ بالگرد، حریق این منطقه هنوز مهار نشده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به تداوم آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان گفت که عملیات خاموش‌کردن آتش منطقه قوشه‌چشمه این پارک ملی صبح فردا با حضور ۲۰۰ نیروی تازه نفس و استفاده از سه بالگرد ادامه پیدا خواهد کرد.

محمدرضا کنعانی اظهارداشت: به دلیل سخت گذر بودن منطقه، با وجود تلاش فراوان نیروهای امدادی و انجام ۱۸ سورت پرواز و آبپاشی منطقه توسط ۲ بالگرد، حریق این منطقه هنوز مهار نشده است.

وی افزود: در حال حاضر بارش پراکنده باران در منطقه آغاز شده که در صورت تداوم بارندگی و همراهی نیروهای امدادی و حضور سومین بالگرد درخواستی برای کمک به اطفای حریق امیدواریم آتش سوزی منطقه قوشه چشمه تا فردا مهار شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: ۴۰ نفر از نیروهای امدادی برای جلوگیری از گسترش حریق در منطقه حضور دارند و از صبح فردا در مجموع ۲۰۰ نفر نیروی سازماندهی شده منابع طبیعی، محیط زیست، مردم محلی و بسیج همراه با استفاده از سه بالگرد دوباره عملیات مهار آتش را آغاز می‌کنند.

کنعانی ادامه داد: نیروهای امدادی برای در اختیار داشتن تجهیزات اطفای حریق مشکلی ندارند چرا که وسایل لازم از محل اعتبارات پارک ملی گلستان تامین شده است که باید از همکاری تمام دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران و همراهی جوامع محلی برای خاموش کردن آتش عرصه‌های پارک ملی گلستان در چند روز گذشته قدردانی کرد.

وی اظهارداشت: تاکنون هیچ گونه تلفات جانوری در چهار آتش سوزی پارک ملی گلستان گزارش نشده و بیشترین خسارت مربوط به برگ‌های کف جنگل و درختان خشک است.

طبق گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان، در سه آتش سوزی دیگر پارک ملی گلستان ۱۰.۵ هکتار از عرصه‌های جنگلی طعمه حریق شد اما سطح دقیق درگیری عرصه حنگلی آتش سوزی چهارم در منطقه قوشه چشمه تا اطفای کامل آتش قابل برآورد نیست.

احمد تجری مفرد فرماندار گالیکش نیز گفت: برآورد اولیه از میزان آتش‌سوزی در این منطقه از پارک ملی گلستان ۱۵ هکتار گزارش شده، اما با پایان یافتن عملیات اطفای حریق در گزارشات بعدی اطلاعات کامل‌ و دقیق‌تری از سطح آتش‌سوزی اعلام خواهد شد.

پارک ملی گلستان بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است که در سال ۱۳۵۴ به عنوان ذخیرگاه زیست کره در زمره ۵۰ ذخیرگاه بیوسفری جهان در فهرست یونسکو ثبت شد.

بخش ناچیزی از پارک ملی گلستان در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گونه‌های جانوری این پارک شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

نظرات بینندگان