arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۰۲ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۱

آقای شمقدری! بخوابید لطفاً!

علی محمد قاسمی
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قای شمقدری طی صحبتی در بانی فیلم پریروز گفته اند ایران جزو 10 کشور برتر تولید فیلم کوتاه در جهان است. این خیلی خوب است که ما یکی از آن کشورها هستیم ولی آقای شمقدری، سهم شما در رسیدن به این 10 کشور کجاست؟ طی مدیریت چندساله تان چقدر آن را ارتقا دادید؟ به چه چیز آن می بالید؟ به انتخاب مدیران لایق یا تخصیص بودجه لازم؟ تا آنجا که می دانم سینمای جوان که متولی فیلم کوتاه است از زمان تصدی جنابعالی تولید آنچنانی ندارد و آموزش را محور قرار داده است. عملکرد مرکز گسترش هم، چنان که دیده می شود، دفع عوام و جذب خواص است.

آنچه واضح است اینکه هزینه عمده تولیدات اخیر فیلم های کوتاه عملاتوسط خود فیلمسازان صورت می گیرد که هنوز شوقی دارند و امیدی و آرزویی و دردی که فیلمسازی برایشان مرهم آن است و نیم نفسی که می کشد حاصل احترام به این درد است، نه مدیریت کلان مدیران خدمتگزار شما که تنها خدمت شان به اهل و عیال است که سر ماه و شب عید خرج زندگی شان به مدد حقوق مکفی ماهانه شان می رسد.

خواهشمند است از اکران فیلم کوتاه پرهیز کنید. فیلم های مستند اکران شد، بس است. بیلان کاری آن هم قطعا توسط مدیران مربوطه خدمت تان ارائه شده. نان شان حلال و خدمت شان بر شما مبرهن شده که تلاش شان را کرده اند. خواب شما که خواب مومن است از بیداری تان پر ثمرتر است برای فیلم کوتاه و مستند. بیداری شما مومن خدمتگزار خانه نشینی فیلمسازان مستعدی که با سرمایه این مملکت فیلمساز شده اند را در پی داشته. بخوابید که خواب مومن عبادت است.

بین خواب و بیداری تان یک نکته کوچک را یادآور شوم: شنیده ام بعضی از جشنواره های کوچک و بزرگی که برگزار می کنید جوایزش پرداخت نشده. البته نسبت به پرداخت هدایای برخی از عزیزان جنگ که بر چشم ما جای دارند بدقولی نشده و حفظ آبرو شده اما سازندگان فیلم کوتاه ظاهرا اشکالی ندارد که چند سالی بگذرد تا نهایتا نه خانی آمده باشد و نه خانی رفته باشد. فلذا مهم جشنواره است و برگزاری آن به هر شکل ممکن و به قول خودتان جشنواره را به گستردگی هرچه تمام برگزار کنیم.

پایان صحبت تان گفته اید جشنواره فیلم فجر بهار سینمای ایران است. فعل این جمله به لحاظ محتوایی اشتباه است. باید می گفتید جشنواره فیلم فجر بهار سینمای ایران بود. امروز از کدام بهار و کدام سینما می گویید؟ بهاری که گل ندارد، بوی گل ندارد، بویی ندارد، فصل سرد سینماست. ما که کاری از دست مان برنمی آید و شما هم همه عملکردتان خوب است. یک قصه قدیمی هست که حتما آن را شنیده اید: از شما خواهش می کنیم دربان هایتان را زیاد کنید: ما جلوی دروازه شهر خیلی معطل می شویم. خداوند به شما و مدیران خدمتگزار و مومن شما علو درجات در بهشت برین عطا فرماید.

* کارگردان سینما
نظرات بینندگان