arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۳۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۴ - ۳۰ آذر ۱۴۰۰

دیپلمات روس: مسکو اجازه استقرار نظامی ناتو در مرز روسیه را نمی‌دهد

«کنستانتین گاوریلف» نماینده ارشد روسیه در مذاکرات کنترل تسلیحاتی و امنیت نظامی در وین گفت که مسکو به هیچ وجه اجازه استقرار زیرساخت و تجهیزات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در قلمروهای کشورهای همسایه را نخواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا:  «کنستانتین گاوریلف» نماینده ارشد روسیه در مذاکرات کنترل تسلیحاتی و امنیت نظامی در وین گفت که مسکو به هیچ وجه اجازه استقرار زیرساخت و تجهیزات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در قلمروهای کشورهای همسایه را نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری تاس، وی در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه مصمم است از استقرار زیرساخت وتجهیزات ناتو در نزدیکی مرزهایش جلوگیری کند، گفت: معتقدم که پاسخ مثبت است یا پاسخ بسیار متفاوتی در پی خواهد داشت.

گاوریلف یادآوری کرد ناتو به طور معمول رزمایش های نظامی در نزدیکی مرزهای روسیه برگزار می کند و هواپیماهایش بر فراز دریاهای سیاه و بالتیک پروازهای شناسایی انجام می دهند.

وی گفت: این به اصطلاح چرخش در واقع به منزله حضور دائمی یگان های نظامی است، در حالی که از ما خواسته می شود نیروهایمان را تا منطقه اورال (یک منطقه کوهستانی در روسیه) عقب ببریم.

چندی پیش، وزارت امور خارجه روسیه پیش نویس معاهده ای بین مسکو و واشنگتن را در مورد تضمین های امنیتی و توافقی در زمینه اقداماتی برای اطمینان از امنیت روسیه و کشورهای عضو ناتو منتشر کرد.

این پیش نویس ها در نشستی در وزارت امور خارجه روسیه به طرف آمریکایی تحویل داده شد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت که اگر ناتو نگرانی های مسکو را بار دیگر نادیده بگیرد، روسیه آماده است به روش های مختلف از جمله اقدامات نظامی و فنی این مساله را تلافی کند.

آمریکا که همواره به دنبال راه‌هایی برای تحت فشار قراردادن روسیه به عنوان ابرقدرت رقیب خود در شرق بوده، اکنون با طرح این ادعا که حضور نیروهای روس در مرز اوکراین تهدیدی برای این کشور محسوب می‌شود، به دنبال بهانه‌ای تازه برای ایجاد تنش در این منطقه و افزایش فشار بر روسیه است.

روسیه بارها عنوان کرده اقدامات نظامی‌اش در مرز با اوکراین اقدامات عادی نظامی است اما آمریکا و متحدانش همچنان قصد دارند شرایط مرز روسیه با اوکراین را پرتنش جلوه دهند.

آمریکا در حالی مدعی تحرکات جدی روسیه در مرز با اوکراین شده است که واشنگتن و کی ‌یف اخیرا به متحدان اروپایی‌شان اعلام کرده‌اند تحرکات نیروها در مرز با اوکراین نشان‌دهنده آمادگی جدید مسکو برای حمله به اوکراین است.

اوکراین از آمریکا خواسته تا حمایت‌های امنیتی فوری از جمله تبادل اطلاعاتی در دستورکارش قرار دهد.

 

نظرات بینندگان