arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۵۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۳ - ۱۵ دی ۱۴۰۰

علت داغ شدن پمپ پکیج چیست و چگونه باید تعمیرش کرد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علت داغ شدن پمپ پکیج چیست و چگونه باید تعمیرش کرد؟

مدتهاست که در سیستم گرمایشی خانه‌ها از پکیج‌های دیواری استفاده می‌شود که امکانات بهتری نسبت به آبگرمکن‌ها دارند و باعث گرمایش بهتر خانه و آب می‌شوند. پکیج‌های دیواری از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که خرابی هر یک از این بخش‌ها باعث می‌شود گرمایش به‌درستی اتفاق نیفتد یا پکیج نیاز به تعمیرات مکرر داشته باشد. یکی از بخش‌هایی که باید به صورت مداوم بررسی شود و پمپ پکیج است که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد.

پمپ پکیج چیست؟

پمپ پکیج یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در یک پکیج است که بدون آن امکان آب­رسانی به شوفاژها و رادیات‌ها نیست. در نتیجه با خرابی پمپ، سیستم گرمایشی خانه از کار می‌افتد و آب گرم نیز در شیرها وجود نخواهد داشت. پمپ پکیج مانند بقیه پمپ‌ها، آب سردی را که توسط پکیج گرم شده است، از پکیج به سایر بخش‌های سیستم می‌رساند. گرمایی که از شوفاژها می‌آید، حاصل آب گرمی است که توسط پمپ پکیج به آن فرستاده شده است و در آن­ها جریان پیدا می‌کند.

قطعات پمپ

پمپ پکیج نیز از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هرکدام وظیفه خاصی دارند. اگر نگاهی به پمپ پکیج بیندازید، خواهید دید که رویه‌ای ضخیم دارد که معمولا از جنس پلاستیک یا فلز است. این لایه از پمپ، کیسینگ آن نام دارد که خارجی‌ترین بخش آن است. یاتاقان بخش دیگر پمپ پکیج است که نه تنها در پمپ پکیج، بلکه در تمامی پمپ‌ها وجود دارد و نقش اصلی آن در چرخش ایمپلر پمپ است.

روتور پمپ، همان بخشی است که پره‌های پمپ در آن قرار گرفته است و وظیفه دارد تا آب را به سمت لوله‌ها بفرستد و آن را به سمت بخش‌های دیگر سیستم جاری سازد.  یاتاقان در چرخش ایمپلر و در نهایت روتور نقش مهمی دارد. استاتور نیز در داخل پمپ قرار گرفته است و وظیفه دارد تا میدانی مغناطیسی در پمپ ایجاد بکند. این بخش در واقع یک سیم پیچ است. خرابی هر یک از این قطعات باعث می‌شود تا پمپ به‌درستی کار نکند و باعث بروز مشکلاتی در بخش‌های دیگر پکیج نیز شود.

روش کار پکیج

روش کار پکیج به این صورت است که آب سردی را که توسط فرایندهای داخل پکیج افزایش دما پیدا کرده و گرم­تر شده است، به بخش‌­های مختلف خانه و سیستم گرمایشی می‌­فرستد. سیستم گرمایشی یک خانه شامل شوفاژها و لوله‌­های داخل دیوارها می­‌باشد. آبی که در این لوله‌­ها جریان دارد، هم ­دمای محیط است که در فصل­‌های سردتر سال، دمای بسیار پایینی دارد. پکیج این آب‌­ها را دریافت کرده و توسط فرایندهای ترمودینامیکی، دمای آن را افزایش می‌­دهد. سپس این آب که در داخل پکیج جریان دارد، توسط پمپ پکیج از لوله­‌ها به بخش­‌های دیگر فرستاده می­‌شود.

زمانی که از آب گرم استفاده می­‌کنید یا شوفاژهای خانه­‌تان روشن است، این فرایندها پی درپی انجام می­‌شود و به همین دلیل آب گرم همواره در دسترس بوده و شوفاژها لحظه‌­ای سرد نمی­‌شوند. آب گرمی که گرمای خود را از دست داده است، در لوله­‌ها و توسط پمپ به پکیج بر می‌گردد تا دوباره با افزایش دما به سمت سیستم جریان پیدا کند. این چرخه­‌ها در زمان مصرف آب گرم، همواره اتفاق می‌­افتند و دمای آب و سیستم را بالا نگه می­‌دارند.

علت داغ شدن پمپ پکیج چیست و چگونه باید تعمیرش کرد؟

علت خرابی و داغ شدن پمپ پکیج و نحوه تعمیر آن

 پکیج می‌تواند با مشکلات زیادی روبه‌رو شود و به همین دلیل ممکن است نیاز به تعمیرکار پکیج پیدا بکنید. یکی از مشکلاتی که برای بیشتر خانه‌ها اتفاق می‌افتد، خرابی پمپ پکیج است که می‌تواند علت‌های گوناگونی داشته باشد. از رایج‌ترین مشکلاتی که برای پمپ پکیج اتفاق می‌افتد، داغی بیش از حد آن است. در ادامه برخی از دلایل خراب شدن و داغی پمپ پکیج آورده شده است.

نبودن آب در پکیج

­در صورتی که در داخل پکیج و لوله‌های آن هیچ آبی وجود نداشته باشد، روشن کردن آن می‌تواند منجر به خرابی و حتی سوختن پکیج شود. به همین دلیل توصیه می‌شود تا همواره مطمئن شوید که درون پکیج آب وجود دارد و سپس اقدام به روشن نمودن آن کنید.

ایراد در مسیر برگشت آب

آبی که گرمای خود را از دست می‌دهد، از طریق پمپ به پکیج برمی‌گردد و ممکن است در مسیر برگشت و لوله‌های انتقال آب ایراداتی وجود داشته باشد که باعث نرسیدن آب به پمپ شود. در صورتی که در لوله‌ها مانعی وجود داشته باشد و راه لوله‌ها هنگام برگشت آب به پمپ بسته شده باشد، پمپ بدون آب کار می‌کند و احتمال خرابی و سوختن آن وجود دارد. برای رفع این مشکل می‌توانید از انواع مختلف لوله ­بازکن‌ها استفاده کنید و لوله آبی که به پمپ می‌رسد را باز کنید.

نبود فیلتر مناسب

فیلتر مناسب در مسیر آب، املاح اضافه آن را می‌گیرد و میکروب‌ها و انواع سنگ­ریزه‌ها را که در آب وجود دارند، از آن جدا می‌کند. در صورتی که فیلتر مناسبی در مسیر جریان آب وجود نداشته باشد یا ایرادی در فیلتر به وجود آمده باشد، انواع ماده‌ها و ذرات به پکیج و پمپ آن وارد شده و در بلندمدت باعث خرابی آن­ها می‌شوند. به همین دلیل ناگهان پمپ پکیج از کار می­افتد. برای رفع و جلوگیری از این مشکل، بهتر است فیلتر پکیج خود را چک کرده یا در زمان­های مشخص شده در راهنمای پکیج، اقدام به تعویض آن بکنید.

وجود رسوب در پمپ

وجود رسوبات مختلف در پمپ نیز باعث خرابی آن می‌شود و پمپ نمی‌تواند آب را به حرکت دربیاورد. مواد در پمپ در صورتی رسوب می‌کنند که مدت زمان زیادی از پمپ استفاده نشود. در این صورت املاحی که در آب وجود دارد، شروع به ته‌نشین شدن و رسوب خواهند کرد. به همین دلیل بهتر است تا از پکیج استفاده بکنید و در صورتی که می‌خواهید پکیج را خاموش کنید، آب داخل آن را خالی کرده و سپس آن را خاموش کنید.

سرویس نکردن پکیج

سرویس کردن پکیج کاری است که به‌صورت منظم باید انجام شود و نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشید. هنگام سرویس کردن تمام ایرادات جزئی پکیج و پمپ آن برطرف می‌شود و با گذشت زمان باعث خرابی نمی‌شوند.

تعمیر پمپ پکیج

در صورتی که پمپ پکیج شما با مشکل و خرابی مواجه شود، نیاز به تعمیر یا در نهایت تعویض آن خواهید داشت. پمپ پکیج پشت بدنه پکیج قرار دارد و با برداشتن بدنه پکیج آن را خواهید دید. برای تعمیر پکیج اولین کار این است که برق پکیج را قطع کنید سپس بعد از برداشتن بدنه، پمپ را از پکیج بیرون آورده و سیم‌‌های آن را جدا  کنید. در صورتی که پمپ نو خریده باشید، آن را به جای پمپ قبلی بسته و پکیج را دوباره روشن کنید. اگر بخواهید پمپ خود را تعمیر کنید بهتر است از یک تعمیرکار ماهر کمک بگیرید زیرا هر گونه اشتباه می‌تواند به تمام پکیج آسیب برساند.

علت داغ شدن پمپ پکیج چیست و چگونه باید تعمیرش کرد؟

علت روشن ماندن پمپ پکیج

روشن ماندن پمپ پکیج مشکل دیگری است که افراد زیادی آن را تجربه کرده‌اند. این موضوع نیز یکی دیگر از دلایل خرابی پمپ پکیج می‌باشد که می‌تواند ریشه در مسائل جزیی‌تر داشته باشد. یکی از دلایلی که باعث روشن ماندن یکسره‌ی پمپ پکیج می‌شود، وجود مشکل در الکترودهای پکیج است که باعث بروز مشکل در سیستم برق پکیج و روشن ماندن پمپ آن می‌شود. همچنین اگر در مسیر خروج آب مانعی وجود داشته باشد، پکیج خاموش نمی‌شود و مرتب سعی می‌کند تا آب را به جریان دربیاورد. روشن ماندن زیاد پمپ می‌تواند باعث داغی آن و حتی سوختن آن شود.

هواگیری پمپ پکیج

از دیگر دلایل خرابی یا داغی پمپ پکیج، وجود هوا و محبوس شدن هوا داخل آن می‌باشد. به همین دلیل بهتر است پکیج مرتبا سرویس و هواگیری شود. معمولا پمپ را یک یا دوبار در هر سال، هواگیری می‌کنند. هواگیری پمپ نیز کار تقریبا ساده‌ای است. برای هواگیری ابتدا باید شیر آب را باز کرده و آن را در حالت آب گرم قرار دهید تا پمپ شروع به کار کند. سپس باید پیچ هواگیری را که معمولا اندازه بزرگی نسبت به پیچ‌های دیگر دارد، بچرخانید تا هوای داخل پمپ پکیج خارج شود. هواگیری پمپ پکیج معمولا با صدا همراه است و صدای خارج شدن پرفشار هوا از داخل پمپ را خواهید شنید. به‌همین دلیل به‌راحتی خواهید فهمید که چه زمانی هوای داخل پمپ کاملا خارج شده است.

برای تعمیر پکیج یا تعمیر آبگرمکن خود میتوانید از شرکت آچاره اولین اپلیکشین درخواست خدمات آنلاین در منزل استفاده نمایید. 

نظرات بینندگان