arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۶۴۱۷
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۳ - ۲۰ دی ۱۴۰۰

وزیر خارجه آمریکا به قزاقستان: وقتی روس‌ها پا به خانه‌اتان گذاشتند، بیرون کردنشان بسیار دشوار خواهد بود

وزیر امور خارجه آمریکا گفت به نظر من مقامات و دولت قزاقستان قطعاً توانایی مدیریت مناسب اعتراضات را داشتند. اما مشخص نیست که چرا آنها احساس کردند که به مداخله نیروهای خارجی نیاز است. آنتونی بلینکن گفت که یکی از درس‌های تاریخ اخیر این است که وقتی روس‌ها پا به خانه‌اتان گذاشتند، بیرون کردنشان بسیار دشوار خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا بار دیگر بر نگرانی واشنگتن درباره تحولات قزاقستان و دخالت روسیه در این کشور را ابراز داشت.

آنتونی بلینکن مداخله نیروهای روسیه و «سازمان پیمان امنیت جمعی» در بحران قزاقستان را سوال برانگیز دانست.

وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت به نظر من مقامات و دولت قزاقستان قطعاً توانایی مدیریت مناسب اعتراضات را داشتند. اما مشخص نیست که چرا آنها احساس کردند که به مداخله نیروهای خارجی نیاز است.

آنتونی بلینکن در ادامه هشدار داد یکی از درس‌های تاریخ اخیر این است که وقتی روس‌ها پا به خانه‌اتان گذاشتند، بیرون کردنشان بسیار دشوار خواهد بود.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد وقتی مساله ورود نیروهای «سازمان پیمان امنیت جمعی» به میان می‌آید، این سوال برای ما مطرح می شود ماهیت تقاضا برای ورود این نیروها چه بود و چرا مطرح شده است.

قاسم جومارت توقایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان، روز چهارشنبه از روسیه و سایر اعضای «سازمان پیمان امنیت جمعی» تقاضای کمک کرده بود.

آنتونی بلینکن تصریح کرد، نیروهای «سازمان پیمان امنیت جمعی» می‌بایست استانداردهای حقوق بشر را رعایت کنند.

روسیه می‌گوید بیش از ۷۰ هواپیما نیروهای ویژه روسی را به قزاقستان منتقل کرده و این نیروها هم اکنون به کنترل فرودگاه اصلی آلماتی کمک می‌کنند که روز پنجشنبه از تظاهرکنندگان پس گرفته شد.

نظرات بینندگان